Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Measurement Of Geometric Tolerances İn Manuf.

Dersin Kodu : MES441

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. MEHMET İLTERİŞSARIGEÇİLİ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Derse katılan öğrenciler, ürünleri tasarlarken, üretirken, muayene ve kontrol ederken gerekli olan Geometrik Ölçülendirme ve Toleranslandırma tanımlamalarını yapabileceler.
Derse katılan öğrenciler, uygulanan Geometrik Ölçülendirme ve Toleranslandırma tanımlarını okuyabilip yorumlayabilecekler.
Derse katılan öğrenciler, muayene ve kontrol planlaması yapabilecekler.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu derste, tasarım, imalat, muayene ve kontrol aşamaları için gerekli ürün tanımlamalarının Geometrik Ölçülendirme ve Toleranslama teknikleri kullanılarak yapılması anlatılmaktadır. Buna ek olarak, ASME ve ISO Geometrik Ölçülendirme ve Toleranslama standardları arasındaki farklar da gösterilmektedir.

Dersin İçeriği : Geometrik Ölçülendirme ve Toleransladırmaya Giriş; Geometrik Ölçilendirme ve Toleranslandırma Temelleri; Referans Tanımlama; Şekil Toleransları; Yön Toleransları; Konum Toleransları (Genel, Komum ve Eşeksenlilik); Eşmerkezlilik Toleransları; Simetri Toleransları; Salgı Toleransları; Profil Toleransları; Toleransların Grafik Analizleri; Parçaların Toleranslandırlmasının Stratejisinin Belirlenmesi; ASME ve ISO standartları arasındaki farklar; Ölçme Prensipleri.

Dersin Dili : İngilizce

Dersin Yeri : Makine Mühendisliği Bölümü


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Geometrik Ölçülendirme ve Toleransladırmaya Giriş. Ödevler Düz anlatım, tartışma
2 Geometrik Ölçilendirme ve Toleranslandırma Temelleri. Ödevler Düz anlatım, tartışma
3 Referans Tanımlama Ödevler Düz anlatım, tartışma
4 Şekil Toleransları Ödevler Düz anlatım, tartışma
5 Yön Toleransları Ödevler Düz anlatım, tartışma
6 Konum Toleransları, Genel Ödevler Düz anlatım, tartışma
7 Konum Toleransları, Konum Toleransı Ödevler Düz anlatım, tartışma
8 Konum Toleransları, Eşeksenlilik Toleransı Ödevler Düz anlatım, tartışma
9 Eşmerkezlilik ve Simetri Toleransları Ödevler Düz anlatım, tartışma
10 Yarıyıl sınavı Ödevler Düz anlatım, tartışma
11 Salgı Toleransları Ödevler Düz anlatım, tartışma
12 Profil Toleransları Ödevler Düz anlatım, tartışma
13 Toleransların Grafik Analizleri Ödevler Düz anlatım, tartışma
14 Parçaların Toleranslandırlmasının Stratejisinin Belirlenmesi Ödevler Düz anlatım, tartışma
15 ISO ve ASME´deki Geometrik Ölçilendirme ve Toleranslandırma standartları arasındaki farklar Ödevler Düz anlatım, tartışma
16/17 Ölçme Prensipleri Ödevler Düz anlatım, tartışma


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Gene R. Cogorno, “Geometric Dimensioning and Tolerancing for Mechanical Design”, Mc Graw Hill, 2006
 Paul Green, “The Geometrical Tolerancing Desk Reference: Creating and Interpreting ISO Standard Technical Drawings”, Newnes, 2005
 James D. Meadows, “Measurement of Geometric Tolerances in Manufacturing”, CRC Press, 1998
 Paul Drake, “Dimensioning and Tolerancing Handbook”, McGraw Hill, 1999
 Francis T. Farago, Mark A. Curtis, “Handbook of Dimensional Measurement”, Industrial Press Inc., 2007
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 2 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Makine mühendisliğinin temel kavram, kuram ve prensiplerine hâkim olma 4
2 Matematik, fen ve mühendislik temel bilgisi ile donanımlı olma 4
3 Makine mühendisliği temel alanlarında deney tasarlayıp, yapabilme; çıkan sonuçları ve elde edilen verileri irdeleyip yorumlayabilme 2
4 Çeşitli mühendislik teknikleri ve becerileri ile donanımlı olma 5
5 Teknik, ekonomik, çevresel, üretilebilirlik, sürdürülebilirlik sınırlamaları dâhilinde çeşitli mühendislik ihtiyaçlarını karşılamak üzere bir sistem, bileşen veya süreç tasarlayabilme 0
6 Bir işletmede karşılaşabileceği uygulamaları bağımsızca inceleyip öğrenebilme; gördüğü problemlerinin kritik değerlendirmesini yapabilme; problemleri formüle edebilme ve uygun tekniği seçerek çözüm getirebilme 0
7 Bir ürünün veya üretim yönteminin tanımlanması, tasarlanması, geliştirilmesi ve kullanıma alınmasına öncülük edebilme 3
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin farkında olma ve kendini devamlı yenileyebilme 5
9 İngilizceyi teknik veya teknik olmayan konularda yazılı ve sözlü etkin kullanabilme 5
10 Çok etkin bir biçimde bilgisayar kullanabilme; bilgisayar destekli çizim, tasarım, çözümleme ve sunum yapabilme 0
11 Takım çalışmasına yatkın olma, çevresiyle iyi iletişim kurabilme; çok yönlü ve disiplinler arası çalışan bir takımın üyesi olarak verimli çalışabilme 4
12 Teknik ve etik sorumluluklarının farkında, meraklı ve yenilikçi olma 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 4 8
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 6 6
Toplam İş Yükü: 102
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.08
Dersin AKTS Kredisi: 4