|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Measurement Of Geometric Tolerances İn Manuf. |
|
Dersin Kodu |
: |
MES441 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. MEHMET İLTERİŞSARIGEÇİLİ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Derse katılan öğrenciler, ürünleri tasarlarken, üretirken, muayene ve kontrol ederken gerekli olan Geometrik Ölçülendirme ve Toleranslandırma tanımlamalarını yapabileceler. Derse katılan öğrenciler, uygulanan Geometrik Ölçülendirme ve Toleranslandırma tanımlarını okuyabilip yorumlayabilecekler. Derse katılan öğrenciler, muayene ve kontrol planlaması yapabilecekler.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu derste, tasarım, imalat, muayene ve kontrol aşamaları için gerekli ürün tanımlamalarının Geometrik Ölçülendirme ve Toleranslama teknikleri kullanılarak yapılması anlatılmaktadır. Buna ek olarak, ASME ve ISO Geometrik Ölçülendirme ve Toleranslama standardları arasındaki farklar da gösterilmektedir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Geometrik Ölçülendirme ve Toleransladırmaya Giriş; Geometrik Ölçilendirme ve Toleranslandırma Temelleri; Referans Tanımlama; Şekil Toleransları; Yön Toleransları; Konum Toleransları (Genel, Komum ve Eşeksenlilik); Eşmerkezlilik Toleransları; Simetri Toleransları; Salgı Toleransları; Profil Toleransları; Toleransların Grafik Analizleri; Parçaların Toleranslandırlmasının Stratejisinin Belirlenmesi; ASME ve ISO standartları arasındaki farklar; Ölçme Prensipleri. |
|
Dersin Dili |
: |
İngilizce |
|
Dersin Yeri |
: |
Makine Mühendisliği Bölümü |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Geometrik Ölçülendirme ve Toleransladırmaya Giriş. |
Ödevler |
Düz anlatım, tartışma |
|
2 |
Geometrik Ölçilendirme ve Toleranslandırma Temelleri. |
Ödevler |
Düz anlatım, tartışma |
|
3 |
Referans Tanımlama |
Ödevler |
Düz anlatım, tartışma |
|
4 |
Şekil Toleransları |
Ödevler |
Düz anlatım, tartışma |
|
5 |
Yön Toleransları |
Ödevler |
Düz anlatım, tartışma |
|
6 |
Konum Toleransları, Genel |
Ödevler |
Düz anlatım, tartışma |
|
7 |
Konum Toleransları, Konum Toleransı |
Ödevler |
Düz anlatım, tartışma |
|
8 |
Konum Toleransları, Eşeksenlilik Toleransı |
Ödevler |
Düz anlatım, tartışma |
|
9 |
Eşmerkezlilik ve Simetri Toleransları |
Ödevler |
Düz anlatım, tartışma |
|
10 |
Yarıyıl sınavı |
Ödevler |
Düz anlatım, tartışma |
|
11 |
Salgı Toleransları |
Ödevler |
Düz anlatım, tartışma |
|
12 |
Profil Toleransları |
Ödevler |
Düz anlatım, tartışma |
|
13 |
Toleransların Grafik Analizleri |
Ödevler |
Düz anlatım, tartışma |
|
14 |
Parçaların Toleranslandırlmasının Stratejisinin Belirlenmesi |
Ödevler |
Düz anlatım, tartışma |
|
15 |
ISO ve ASME´deki Geometrik Ölçilendirme ve Toleranslandırma standartları arasındaki farklar |
Ödevler |
Düz anlatım, tartışma |
|
16/17 |
Ölçme Prensipleri |
Ödevler |
Düz anlatım, tartışma |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Gene R. Cogorno, “Geometric Dimensioning and Tolerancing for Mechanical Design”, Mc Graw Hill, 2006
Paul Green, “The Geometrical Tolerancing Desk Reference: Creating and Interpreting ISO Standard Technical Drawings”, Newnes, 2005
James D. Meadows, “Measurement of Geometric Tolerances in Manufacturing”, CRC Press, 1998
Paul Drake, “Dimensioning and Tolerancing Handbook”, McGraw Hill, 1999
Francis T. Farago, Mark A. Curtis, “Handbook of Dimensional Measurement”, Industrial Press Inc., 2007
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Makine mühendisliğinin temel kavram, kuram ve prensiplerine hâkim olma |
4 |
|
2 |
Matematik, fen ve mühendislik temel bilgisi ile donanımlı olma |
4 |
|
3 |
Makine mühendisliği temel alanlarında deney tasarlayıp, yapabilme; çıkan sonuçları ve elde edilen verileri irdeleyip yorumlayabilme |
2 |
|
4 |
Çeşitli mühendislik teknikleri ve becerileri ile donanımlı olma |
5 |
|
5 |
Teknik, ekonomik, çevresel, üretilebilirlik, sürdürülebilirlik sınırlamaları dâhilinde çeşitli mühendislik ihtiyaçlarını karşılamak üzere bir sistem, bileşen veya süreç tasarlayabilme |
0 |
|
6 |
Bir işletmede karşılaşabileceği uygulamaları bağımsızca inceleyip öğrenebilme; gördüğü problemlerinin kritik değerlendirmesini yapabilme; problemleri formüle edebilme ve uygun tekniği seçerek çözüm getirebilme |
0 |
|
7 |
Bir ürünün veya üretim yönteminin tanımlanması, tasarlanması, geliştirilmesi ve kullanıma alınmasına öncülük edebilme |
3 |
|
8 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin farkında olma ve kendini devamlı yenileyebilme |
5 |
|
9 |
İngilizceyi teknik veya teknik olmayan konularda yazılı ve sözlü etkin kullanabilme |
5 |
|
10 |
Çok etkin bir biçimde bilgisayar kullanabilme; bilgisayar destekli çizim, tasarım, çözümleme ve sunum yapabilme |
0 |
|
11 |
Takım çalışmasına yatkın olma, çevresiyle iyi iletişim kurabilme; çok yönlü ve disiplinler arası çalışan bir takımın üyesi olarak verimli çalışabilme |
4 |
|
12 |
Teknik ve etik sorumluluklarının farkında, meraklı ve yenilikçi olma |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
4 |
8 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
4 |
4 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
6 |
6 |
|
Toplam İş Yükü: | 102 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.08 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|