Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Geriatri Hemşireliği 4

Dersin Kodu : HML417

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. GÜRSEL ÖZTUNÇ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Yaşlanma teorileri temelinde yaşlılığı tanımlayabilir. Demografik eğilimler ve istatistiksel veriler doğrultusunda yaşlı popülasyonu tanımlayabilir Yaşlılığın normal ve patolojik değişimlerle sonuçlanan fizyolojik yönlerini tartışabilir Yaşlılarda sağlığın geliştirilmesi ve koruyucu sağlık bakımının önemini tanımlayabilir Önemli fiziksel ve mental sağlık sorunlarını, yaşlı birey ve aileleri üzerindeki etkilerini saptayabilir Temel geriatrik sendromlar ve hasta bireye etkilerini saptayabilir Evde, toplumda, akut bakım kuruluşlarında ve özel alanlarda yaşlı bireylerin ve ailelerinin sorunlarını değerlendirebilir Yaşlı bireyin bakımına ilişkin etik ve hukuksal konuları saptayabilir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Öğrencilere geriatri hemşireliğinde yeterli bilgi ve beceri kazandırmaktır. Ayrıca yaşlanma teori ve kavramlarını, süreçle ilgili problemleri, fizyolojik ve psikolojik değişiklikleri tanımlamak, uygun hemşirelik girişimlerini öğrenme, yaşlı bakımında yasal ve etik boyutu açıklamaktır.

Dersin İçeriği : Geriatrinin tanımı, Dünya´da ve Ülkemizde yaşlı nüfus, Evde bakım sistemleri ve ülkemizde yaşlı sağlığı hizmetleri, Yaşlıdaki fizyolojik değişikler, Yaşlanma mekanizmaları ve anti-aging, Geriatrik hastalıkların psikososyal gereksinimleri, Geriatrik hastalarla iletişim, Geriatrik hastada beslenme ve sıvı dengesi, Huzurevi ziyareti, Geriatrik hastalarda ilaç kullanımı, Ev kazalarının ve düşmelerin önlenmesi, Geriatride yaşam kalitesi ve rehabilitasyon, Yaşlılara hizmet veren kuruluşlar

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Derse giriş ve kaynakların tanıtılması Konuya ilişkin kaynakların okunması Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım
2 Geriatrinin tanımı, Dünya´da ve Ülkemizde yaşlı nüfus Konuya ilişkin kaynakların okunması Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım
3 Evde bakım sistemleri ve ülkemizde yaşlı sağlığı hizmetleri Konuya ilişkin kaynakların okunması Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım
4 Yaşlıdaki fizyolojik değişikler Konuya ilişkin kaynakların okunması Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım
5 Yaşlanma mekanizmaları ve anti-aging Konuya ilişkin kaynakların okunması Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım
6 Geriatrik hastalıkların psikososyal gereksinimleri Konuya ilişkin kaynakların okunması Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım
7 Geriatrik hastalarla iletişim Konuya ilişkin kaynakların okunması Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım
8 Vize (öğrenciler ödevler ile değerlendirilir) Konuya ilişkin kaynakların okunması Yazılı sorular ve cevaplar
9 Geriatrik hastada beslenme ve sıvı dengesi Konuya ilişkin kaynakların okunması Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım
10 Huzurevi ziyareti Konuya ilişkin kaynakların okunması Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım
11 Geriatrik hastalarda ilaç kullanımı Konuya ilişkin kaynakların okunması Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım
12 Ev kazalarının ve düşmelerin önlenmesi Konuya ilişkin kaynakların okunması Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım
13 Geriatride yaşam kalitesi ve rehabilitasyon Konuya ilişkin kaynakların okunması Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım
14 Yaşlılara hizmet veren kuruluşlar Konuya ilişkin kaynakların okunması Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım
15 Dersin değerlendirmesi Derse ilişkin tüm konuların gözden geçirilmesi Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım
16/17 Final sınavı Derse ilişkin kaynakların okunması Yazılı sorular ve cevaplar


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Geriatri ve Gerontoloji Kitabı, Ed: S. Arıoğul. MN Medikal ve Nobel, Ankara, 2006.
 LeMone P, Burke K: Medical Surgical Nursing. Fourth Ed.Prentice Hall, New Jersey, 2008.
  Roach S: İntroductory Gerontological Nursing. Lippincott, Philadelphia, 2001.
 Smeltzer SC, Bare BG: Medical Surgical Nursing. Lippincott, 9th Edition, 2000.
 Cobbs E L, Duthie E H, Murphy J B: Geriatrics Review Syllabus. Kendall/Hunt Publishing. New York, 2001.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 2 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir. 2
2 Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir 4
3 Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir. 5
4 İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar . 4
5 Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir. 2
6 Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir. 3
7 İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerine ait bilgilerini mesleki uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar, uygular ve değerlendirir. 2
8 Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır. 5
9 Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir. 4
10 Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. 2
11 Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. 2
12 Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır. 1
13 Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir. 5
14 Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramlar doğrultusunda, etkili iletişim tekniklerini kullanır. 2
15 Hemşirelikle ilgili gelişmeleri ve bilimsel yöntemleri uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalar yapar. 2
16 Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde kullanır. 3
17 Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecindeki bilgilerini hemşirelik hizmetlerinde kullanır. 3
18 Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri ve bilimsel problem çözme yöntemini uygulamalarında kullanır. 3
19 Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır. 4
20 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 2 26
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 6 12
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 70
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.8
Dersin AKTS Kredisi: 3