|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Tedavi Planlanması ve Klinik Uygulama |
|
Dersin Kodu |
: |
MEDF-516 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Alt Aşama (Önlisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. ERKUT ERKURT Doç.Dr. FUNDAGÜL ANDİÇ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Hastaya pozisyon verme ve sabitleme yöntemlerini öğrenir. Tedavi planlama sistemlerini öğrenir. Elektron ışın tedavisini öğrenir. Yoğunluk ayarlı radyoterapi tedavisini öğrenir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Kanser tedavisinde sistemlere göre bilgisayarlı tedavi planlamasının kullanımını ve klinik uygulamaları öğretmek |
|
Dersin İçeriği |
: |
Tedavi planlamasına giriş, Akciğer Kanserleri, Meme Kanseri, Baş-Boyun Kanserleri, Jinekolojik Kanserleri, Sarkomlar, Genitoüriner Kanserler, Lenfomalar, Gastrointestinal Kanserler, Çocukluk Çağı Tümörleri, Beyin Tümörleri, Lösemi, Palyatif Tedaviler, Benign Tümörler, Cilt Kanserleri
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik, radyasyon tedavi odaları |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Tedavi planlamasına giriş |
Öğrenci ilgili bölümü kitaptan ve ders notlarından okur |
ders anlatma, sınıfta tartışma, pratik |
|
2 |
Akciğer Kanserleri |
Öğrenci ilgili bölümü kitaptan ve ders notlarından okur |
ders anlatma, sınıfta tartışma, pratik |
|
3 |
Meme Kanseri |
Öğrenci ilgili bölümü kitaptan ve ders notlarından okur |
ders anlatma, sınıfta tartışma, pratik |
|
4 |
Baş-Boyun Kanserleri |
Öğrenci ilgili bölümü kitaptan ve ders notlarından okur |
ders anlatma, sınıfta tartışma, pratik |
|
5 |
Jinekolojik Kanserleri |
Öğrenci ilgili bölümü kitaptan ve ders notlarından okur |
ders anlatma, sınıfta tartışma, pratik |
|
6 |
Sarkomlar |
Öğrenci ilgili bölümü kitaptan ve ders notlarından okur |
ders anlatma, sınıfta tartışma, pratik |
|
7 |
Genitoüriner Kanserler |
Öğrenci ilgili bölümü kitaptan ve ders notlarından okur |
ders anlatma, sınıfta tartışma, pratik |
|
8 |
Lenfomalar |
Öğrenci ilgili bölümü kitaptan ve ders notlarından okur |
ders anlatma, sınıfta tartışma, pratik |
|
9 |
Gastrointestinal Kanserler |
Öğrenci ilgili bölümü kitaptan ve ders notlarından okur |
ders anlatma, sınıfta tartışma, pratik |
|
10 |
Çocukluk Çağı Tümörleri |
Öğrenci ilgili bölümü kitaptan ve ders notlarından okur |
ders anlatma, sınıfta tartışma, pratik |
|
11 |
Beyin Tümörleri |
Öğrenci ilgili bölümü kitaptan ve ders notlarından okur |
ders anlatma, sınıfta tartışma, pratik |
|
12 |
Lösemi |
Öğrenci ilgili bölümü kitaptan ve ders notlarından okur |
ders anlatma, sınıfta tartışma, pratik |
|
13 |
Palyatif Tedaviler |
Öğrenci ilgili bölümü kitaptan ve ders notlarından okur |
ders anlatma, sınıfta tartışma, pratik |
|
14 |
Benign Tümörler |
Öğrenci ilgili bölümü kitaptan ve ders notlarından okur |
ders anlatma, sınıfta tartışma, pratik |
|
15 |
Cilt Kanserleri |
Öğrenci ilgili bölümü kitaptan ve ders notlarından okur |
ders anlatma, sınıfta tartışma, pratik |
|
16/17 |
Final sınavı |
|
sözlü, yazılı, uygulamalı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Radyasyon terapi fiziği, Faiz M. Khan
Teknologlar için Radyolojik bilim, Stewart Carlyle Bushong, Elsevier, 2013
Nükleer tıp ve PET/CT teknoloji ve teknikler, Paul E Christian, Kristen M Waterstram-Rich, MOSBY, 2007
Medikal fizikçiler için radyasyon fiziği, Ervin B. Podgorsak
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
4 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sağlık örgütlerinin fonksiyonlarını listeler ve açıklar; ulusal ve uluslararası sağlık kuruluşlarının nasıl örgütlendiğini açıklar; kliniklerin nasıl yönetildiğini açıklar. |
0 |
|
2 |
Medikal Fizik uygulamasıyla ilgili olarak insan biyolojik bilimine ait bazı bölümlere sahiptir (anatomi, fizyoloji, pataloji, hücresel ve biyomoleküler yapı, radyolojik anatomi vb.). |
5 |
|
3 |
Sağlık hizmeti mesleği alanıyla ilgili olarak etik ve hukuksal konuları açıklar ve tartışır (örneğin araştırma etiği, verilerin korunması, özel hayat, itibar, etik yönetimi). |
0 |
|
4 |
Medikal Fiziğin kendi geleceğinde nitelikli servis için gerekli teknik altyapıyı açıklar. |
0 |
|
5 |
Medikal Fizik konusuyla ilgili olarak Avrupa Topluluğuna ait ve ulusal yasal çerçeveleri, düzenlemeleri, rehberleri ve uygulama kodlarını açıklar. |
0 |
|
6 |
Medikal Fiziği kapsayan alanlarda yapıyı, fonksiyonu, karakteristiği ve sınırlamaları açıklayabilmek için fiziksel kavramlar, prensipler ve teorileri detaylı ve sayısal olarak kullanır; medikal cihazların medikal fiziğin kendi alanındaki kullanımını açıklar. |
5 |
|
7 |
Detaylı ve niceliksel olarak iyonlaştırıcı radyasyonun (elektromanyetik, elektronlar, iyonlar, nötronlar) ve diğer fiziksel ajanların (elektrik enerjisi, statik elektrik/magnetik alanlar, iyonize olmayan elektromanyetik radyasyon, vibrasyon, ses ve ultrason, lazer) özelliklerini açıklar. |
5 |
|
8 |
İyonlaştırıcı radyasyonun ve medikal cihazlarla bağlantısı olan farklı fiziksel ajanların faydalı ve ters/zararlı biyolojik etkilerini biyolojik modellerle sayısal olarak açıklar. Biyolojik etkinin büyüklüğünü etkileyen faktörleri açıklar. Kliniksel çıktıları geliştirmek için manipülasyon yollarını açıklar. |
5 |
|
9 |
Her fiziksel ajanla ilgili olarak deterministik/stokastik, erken/geç, teratogenik/genetik etkileri açıklar. |
5 |
|
10 |
Medikal Fizik uygulama alanında sistematik bir biçimde bir şeyi gözden geçirebilmek için Genel Fizik, Medikal Fizik ve Sağlık Fiziğiyle ilgili literatür içerisinden bir liste çıkarır. |
0 |
|
11 |
Fiziğin genel kavramlarını, prensiplerini ve teorilerini medikal cihazların klinikteki kullanımları, iyonlaşma radyasyonuyla ilgili emniyet/risk yönetimi gibi konularla ilgili olarak klinik problemlerine uygular. |
5 |
|
12 |
Fiziğin genel kavramlarını, prensiplerini ve teorilerini, kliniksel çevreye yeni cihazları ve ilgili teknikleri transfer etmek için kullanır. |
0 |
|
13 |
Titiz ve özenli bir istatistiksel tabana dayanan ve sayısal olan kliniksel ve biyomedikal çalışmalar tasarlar. |
5 |
|
14 |
Kliniksel ve biyomedikal verilerin analizi için istatistiksel paketler kullanır. |
5 |
|
15 |
Medikal Fizikte kullanılan medikal dosimetrelerin kullanımını fiziksel kavramlar, prensipler ve teorilere dayanarak anlatır. |
0 |
|
16 |
Medikal Fizik ile ilgili olarak herbir kliniksel süreçte hasta dozimetrik niceliklerini tanımlar ve bunların ölçülmesi için yöntemleri açıklar. |
0 |
|
17 |
Kullanılan değişik dosimetrik nicelikleri tanımlar ve açıklar; dozimetrik nicelikler arasındaki bağıntıyı açıklar (enerji akısı, kerma, soğurulan doz). |
0 |
|
18 |
Biyolojik monitoring ve dozimetrinin prensiplerini açıklar. |
0 |
|
19 |
Anatomik medikal görüntülerin doğasını anlar. |
0 |
|
20 |
İyonlaştırıcı radyasyonun hastaya verilmesi sırasında yöntem belirler ve bu yöntemi geliştirmek için değişik uygulamalar tasarlar. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
4 |
10 |
40 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 148 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.92 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|