|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Müziğin Toplumsal Temelleri |
|
Dersin Kodu |
: |
MÜZ 708 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. CELİL HAKAN ÇUHADAR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Müziğin doğuşu, gelişim evreleri ve önemli dönemleri ile ilgili kapsamlı bilgi kazanır Müzik tarihi içinde yer alan ve günümüzde de varlığını koruyan belli başlı ülkelerin müzik varlıklarını tanır. Müzik tarihi içinde yer alan önemli dönem ve akımlar ile ilgili kapsamlı bilgi kazanır. Müzik tarihi içinde yer alan önemli besteciler ve müzik sanatına yaptıkları katkılar ile ilgili bilgikazanır. Kendine, ulusuna ve insanlığa karşı üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlılığı kazanır. Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve beceriler sayesinde, tüm ülkelerin müziklerine karşı tarafsız olabilme ve eleştirebilme becerisi kazanır. Sanat insanı olarak mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerilerini, diğer sanat dallarıyla da ilişkilendirebilme becerisi kazanır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
İnsanlık tarihinin en eski sanatlarından biri olan müziğin ilk örneklerinden başlayarak günümüze kadar olan tarihsel süreç içinde evrimlerini öğrenciye göstermeyi amaçlayan bu ders, bu sürece ait çeşitli örnekler de dinleyen öğrencinin, sanata bakış açılarını daha da genişletmeyi ve onlara perspektif kazandırmayı hedefler. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Müzik tarihinin gelişim sürecinin,önemli dönem ve akımların,bu akımların özelliklerinin,dönemlerin ve akımların önemli bestecilerinin ve yapıtlarının tanınması ve incelenmesi. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Tanışma ve müzik tarihi dersi ile ilgili genel bilgi verilmesi. |
Kaynak taraması |
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
2 |
İlkeller ve müzik özelliklerinin anlatılması.Eski mezopotamya uygarlıklarının müziğinin incelenmesi. |
Kaynak taraması |
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
3 |
Hindistan, Çin, Japonya, Kore, Tibet, G.Doğu Asya uygarlıkları ve eski Yunan uygarlıklarının müziğinin incelenmesi. |
Kaynak taraması |
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
4 |
Orta Çağ müziğinin (dinsel monodi, kilise modları, laik monodi) anlatımı.Romanesk ve Gotik çağ müziğinin anlatılması. |
Kaynak taraması |
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
5 |
Müzikte polifoni çağının başlangıcı ve polifonik müziğin gelişiminin anlatılması.Ars Antik çağın müziksel özellikleri ve dönemin önemli dünya olayları ve müziğin dönem özellikleri ve önemli bestecilerinin anlatılması. |
Kaynak taraması |
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
6 |
Ars Nova çağın müziksel özellikleri ve dönemin önemli dünya olayları ve müziğin dönem özellikleri ve önemli bestecilerinin anlatılması.Nota yazısının gelişiminin incelenmesi. |
Kaynak taraması |
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
7 |
Rönesans döneminin genel özellikleri,dünya olayları, çağın diğer önemli isimleri ve bestecileri anlatılması ve eserlerinin incelenmesi. |
Kaynak taraması |
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
8 |
Rönesans döneminin müziksel özelliklerinin incelenmesi ve ulusal okulların özelliklerinin anlatılması, Katolik kilisesinde dinsel polifoni, reformculuk.Rönesans Çağının çalgı müziği ve biçimlerinin incelenmesi. |
Kaynak taraması |
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
9 |
Barok döneme giriş,döneminin genel özellikleri,dünya olayları, çağın diğer önemli isimleri ve bestecileri anlatılması ve eserlerinin incelenmesi.Barok dönem müziğinin türleri ve biçimleri, çalgı müziğindeki türler ve biçimler, çağın büyük bestecileri ve önemli yapıtları. |
Kaynak taraması |
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
10 |
Klasik dönemin evrelerinin anlatılması.Klasik dönemde çalgı formları ve biçimleri, klasik sonat formu, dönemin önemli bestecilerinin anlatılması ve önemli eserleri. |
Kaynak taraması |
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
11 |
Romantik dönemin evreleri ve romantik müziğin özelliklerinin anlatılması.Romantik dönemde çalgı müziği, türlerin biçimlerin incelenmesi.Romantik dönemde ulusal akımlar ve Rus beçlerinin incelenmesi. |
Kaynak taraması |
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
12 |
Romantik dönemde ulusal akımlar ve Rus beçlerinin incelenmesi.Fransın altılıları, romantik dönemdeki türler ve biçimler ve dönemin önemli bestecileri ve eserlerinin incelenmesi. |
Kaynak taraması |
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
13 |
Yirminci yüzyılın genel özellikleri, dünya olayları, müzikte expresyonist akım ve atonal müziğin anlatılması.´20. yüzyılda yeni klasikçi akımın özellikleri ve müzikte deneysel evrenin incelenmesi ve dönemin önemli müzik yazım stillerinin (Gelecekçilik-gürültü) |
Kaynak taraması |
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
14 |
Caz müziği ve 20. yüzyıl müziğine etkilerinin incelenmesi.Avant-guard müziğin incelenmesi. |
Kaynak taraması |
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
15 |
Müzikte minimalist akım, 20. yüzyılda türler ve biçimler ile önemli besteciler ve eserlerinin incelenmesi.Cumhuriyet döneminde Türkiye´de müziğin gelişiminin incelenmesi. |
Kaynak taraması |
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekle |
|
16/17 |
Final Sınavı |
|
Değerlendirme |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
BORAN İlke,ŞENÜRKMEZ Kıvılcım Yıldız,Kültürel Tarih Işığında Çoksesli Batı Müziği
FINKELSTEIN,Sydney , Müziği Anlamak
SELANİK,Cavidan, Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni
ALTAR,Cevat Memduh,Opera Tarihi I,II,III,IV
Tuğrul Tanyol-Müziğin Toplumsal Temelleri (Ders Notu)
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
100 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sanat ahlakına ve mesleki disipline sahip olma alışkanlığı ve bilincini kazanır. |
4 |
|
2 |
Eserleri teknik ve müzikal olarak deşifre edebilme yetisi kazanır. |
0 |
|
3 |
Meslektaşlarıyla biraraya gelip icra aşamasında müzikal birliktelik yetisi kazanır. |
0 |
|
4 |
Müzik Eğitim Programını yerine getirme yetisine sahip olur. |
2 |
|
5 |
Müzik Eğitim Programında yeralan eserleri teknik ve müzikal anlamda icra eder. |
0 |
|
6 |
Mesleki bilgi birikimiyle ulusal ve uluslararası müzik literatürünü tanımaya yönelik teorik çalışmalar yapar. |
5 |
|
7 |
Mesleki bilgi birikimiyle ulusal ve uluslararası müzik literatürünü tanımaya yönelik pratik çalışmalar yapar. |
0 |
|
8 |
Eğitim Programındaki seçili eserleri teknik ve müzikal anlamda icra edebilir. |
0 |
|
9 |
Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. |
4 |
|
10 |
Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir. |
4 |
|
11 |
Sahne üzerinde müzikal teknik ve yöntemlerle çalacağı eserleri solo ya da herhangi bir enstürümana ve gruba eşlik edebilir. |
0 |
|
12 |
Müzik eğitimini öğrenme ve geliştirmeye ilişkin olumlu tutum kazanır. |
4 |
|
13 |
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve icra eder. |
3 |
|
14 |
Üzerine düşen sorumluluğun bilincinde ulusal ve uluslar arası bir sanatçı olma duyarlılığını kazanır. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
16 |
2 |
32 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
16 |
1 |
16 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
0 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 50 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|