|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Otolog Kemik İliği Purging ve Dondurma İşlemleri I |
|
Dersin Kodu |
: |
PH-550 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz ve Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. YURDANUR KILINÇ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Hastanın kemik iliğinin kontrol altında olduğu kriterleri bilir, kemik iliği aspirasyonu, hücre sellülaritesi hesaplama, hücreleri ayrıştırma, dondurma ve saklama işlemlerini öğrenir ve yapar. Dondurma ve saklama
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Kemikiliği purging ve dondurma işlemleri dersini bitiren öğrenci, elde edilen kemikiliği hücrelerinin sayımı, canlılık tayini, monoklonal antikorlar ve komplman sistemi hakkında bilgi sahibi olacaklar ve transplanta hazırlık devresindeki manipülasyonları yapabilecektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Otolog kemik iliği hücreleri purging işleminde 4-HCnin kullanımı, fotoirradiasyon ile kemik iliği extracorporeal purging işlemleri, monoklonal antikorlar ve kompleman sistemi, kemik iliğinin immunomagnetik manipülasyonu, kemik iliği dondurma işlemleri, Dimetil sulfoksit ve Hidroksietil nişasta ile ile kemik iliği prezervasyonu, hemopoetik kök hücrelerinin ayıklanması, kemik iliğinde genetik manipülasyonlar, retroviruslar ile gen transferi. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Pediatrik Hematoloji Semner Salonları ve Laboratuvarları, Kan Bankası Aferez Ünitesi, Pediatrik KIT Laboratuvarı. |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Kemik İliği:anatomi, stroma ve meduller elemanlar
Uygulama ve Laboratuvar Çalışması |
Verilen kaynaklardan çalışma, literatür araştırması |
Düz anlatım, seminer, grup tartışması, beyin fırtınası |
|
2 |
Hücrelerin orijini ve gelişimi, farklanmaları
Uygulama ve Laboratuvar Çalışması |
Verilen kaynaklardan çalışma, literatür araştırması |
Düz anlatım, seminer, grup tartışması, beyin fırtınası |
|
3 |
Granülositler, monositler ve lenfositler:hücrelerin özellikleri
Uygulama ve Laboratuvar Çalışamsı |
Verilen kaynaklardan çalışma, literatür araştırması |
Düz anlatım, seminer, grup tartışması, beyin fırtınası |
|
4 |
Donör hazırlanması.
Uygulama ve Laboratuvar Çalışması |
Verilen kaynaklardan çalışma, literatür araştırması |
Düz anlatım, seminer, grup tartışması, beyin fırtınası |
|
5 |
Donör hazırlanması.
Uygulama ve Laboratuvar Çalışması |
Verilen kaynaklardan çalışma, literatür araştırması |
Düz anlatım, seminer, grup tartışması, beyin fırtınası |
|
6 |
Harvest İşlemi
Uygulama ve Laboratuvar Çalışması |
Verilen kaynaklardan çalışma, literatür araştırması |
Düz anlatım, seminer, grup tartışması, beyin fırtınası |
|
7 |
Harvest İşlemi
Uygulama ve Laboratuvar Çalışması |
Verilen kaynaklardan çalışma, literatür araştırması |
Düz anlatım, seminer, grup tartışması, beyin fırtınası |
|
8 |
Purging İşlemleri:Tayini ve tanımlama
Uygulama ve Laboratuvar Çalışması |
Verilen kaynaklardan çalışma, literatür araştırması |
Düz anlatım, seminer, grup tartışması, beyin fırtınası |
|
9 |
Purging İşlemleri:Fiziki Teknikler
Yugulama ve Laboratuvar Çalışma |
Verilen kaynaklardan çalışma, literatür araştırması |
Düz anlatım, seminer, grup tartışması, beyin fırtınası |
|
10 |
Purging İşlemleri:Kimyasal Teknikler
Uygulama ve Laboratuvar Çalışması |
Verilen kaynaklardan çalışma, literatür araştırması |
Düz anlatım, seminer, grup tartışması, beyin fırtınası |
|
11 |
Purging İşlemleri:İmmünolojik Teknikler
Uygulama ve Laboratuvar Çalışması |
Verilen kaynaklardan çalışma, literatür araştırması |
Düz anlatım, seminer, grup tartışması, beyin fırtınası |
|
12 |
Uygulama ve Laboratuvar Çalışması |
Verilen kaynaklardan çalışma, literatür araştırması |
Düz anlatım, seminer, grup tartışması, beyin fırtınası |
|
13 |
Kriyoprezervasyon
Uygulama ve Laboratuvar Çalışması |
Verilen kaynaklardan çalışma, literatür araştırması |
Düz anlatım, seminer, grup tartışması, beyin fırtınası |
|
14 |
Telafi Dersi
Uygulama ve Laboratuvar Çalışması |
Verilen kaynaklardan çalışma, literatür araştırması |
Düz anlatım, seminer, grup tartışması, beyin fırtınası |
|
15 |
Seminer |
Verilen kaynaklardan çalışma, literatür araştırması |
Düz anlatım, seminer, grup tartışması, beyin fırtınası |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Verilen kaynaklardan çalışma |
Yazılı/sözlü veya uygulamalı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Moleküler Hematoloji:Provan D,and Gribben J(editörler), Blackwell Scientific Co, Tokyo, 2000
EBMT El Kitabı:Apperley J, Carreras E, Gluckman E, Gratwohl A, Masszi T(editörler), Avrupa Hematoloji Okulu EBMT El Kitabı, , 5. Baskı, Saint Louis, 2008.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
90 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
10 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Laboratuvar tekniklerini uygular. |
4 |
|
2 |
Hastaları tanıma ve iletişim kurma |
1 |
|
3 |
Hematolojinin temel unsurlar olan kemik iliğinin stroma ve medullar elemenlarını öğretir. |
4 |
|
4 |
Pediatrik Hematoloji temel prensiplerini açıklar. |
3 |
|
5 |
Benign ve malign hematolojik hastalıklarda moleküler temeller konusunda kendisini yetiştirebilir.
|
4 |
|
6 |
Kan hücreleri biyolojisi, kan ve komponentleri transfüzyonu ve kök hücre nakli işlemleri |
4 |
|
7 |
Kök hücre transplantasyonuna hazırlık işlemlerini , hücre toplanması, ayıklanması, dondurulması gibi temel kavramlarını açıklar. |
4 |
|
8 |
Kanın şekilli elemanları olan eritrositler, lökositler, trombositlerin yapı ve fonksiyonlarını açıklar. |
4 |
|
9 |
Pediatrik Hematoloji laboratuvarında çalışabilir. |
3 |
|
10 |
Gen terapisinin temel kavramlarını açıklar. |
4 |
|
11 |
Hematolojik benign ve malign hastalıkların moleküler temellerini inceler. |
4 |
|
12 |
Hemostaz ve tromboz fizyopatolojini ve değişiklikleri açıklar. |
2 |
|
13 |
Kan hücreleri ve komponentleri kullanım alanları, kemik iliği nakli konularında bilgi edinme |
4 |
|
14 |
Pediatrik Hematolojide kullanılan laboratuvar tekniklerini uygular. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
20 |
40 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 130 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.2 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|