|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Kan Bankacılığı ve Transfüzyon Tıbbı I |
|
Dersin Kodu |
: |
PH-510 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Alt Aşama (Önlisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
|
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Öğrenci kan grunu antijenleri, cross-match teknikleri, direkt ve indirekt Coombs testlerini yapmayı ve yorumlamayı öğrenir. Coombs testi ve incelenmesi
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Kan Bankacılığı ve Transfüzyon Tıbbı kursunu alan öğrenci, kan grupları, karşılaştırma testleri, kan transfüzyon reaksiyonları ve laboratuvar uygulama -tanı ve yorumu hakkında bilgi edinecek, laboratuvar testlerini yapabilecek ce yorumlayabileceklerdir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Eritrosit kan grubu antijenleri, uygunluk testleri, alloantikorları veya otoantikorları olan hastalarda transfüzyona uygunluk için kan seçimi, kan grupları antijenleri ile ilgili transfüzyon reaksiyonları, Erirosit transfüzyonu, hazırlama ve saklama , transfüzyon endikasyonları, eritrosit ürünü seçimi, özel durumlar, transfüzyonda yan etkiler, transfüzyonla geçen hastalıklar |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Pediatrik Hematoloji Seminer Salonları, Kan Bankası Ünitesi |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Erittrosit Kan Grubu Antijenleri
Uygulama ve Laboratuvar Çalışması |
Kaynaklardan çalışma, literatür tarama |
Düz anlatım, gösterim, grup tartışması, beyin fırtınası, seminer, uygulama |
|
2 |
Kan Grubu Uygunluk Testleri
Uygulama ve Laboratuvar Çalışması |
Kaynaklardan çalışma, literatür tarama |
Düz anlatım, gösterim, grup tartışması, beyin fırtınası, seminer, uygulama |
|
3 |
Kan Grupları ve Bozuklukları
Uygulama ve LaboratuvarÇalışmaıs |
Kaynaklardan çalışma, literatür tarama |
Düz anlatım, gösterim, grup tartışması, beyin fırtınası, seminer, uygulama |
|
4 |
Transfüzyon Reaksiyonları
Uygulama ve Laboratuvar Çalışma |
Kaynaklardan çalışma, literatür tarama |
Düz anlatım, gösterim, grup tartışması, beyin fırtınası, seminer, uygulama |
|
5 |
Eritrosit Ürünü Seçimi
Uygulama ve Laboratuvar Çalışması |
Kaynaklardan çalışma, literatür tarama |
Düz anlatım, gösterim, grup tartışması, beyin fırtınası, seminer, uygulama |
|
6 |
Eritrosit için özel durumlar:Hazırlama ve Saklama
Uygulama ve Laboratuvar Çalışması |
Kaynaklardan çalışma, literatür tarama |
Düz anlatım, gösterim, grup tartışması, beyin fırtınası, seminer, uygulama |
|
7 |
Kan grubu allo ve otoantikorları olan hastalarda transfüzyon için kan seçimi
Uygulama ve Laboratuvar Çalışması |
Kaynaklardan çalışma, literatür tarama |
Düz anlatım, gösterim, grup tartışması, beyin fırtınası, seminer, uygulama |
|
8 |
Kan Grubu Antijenleri ile ilgili Kan Transfüzyon Reaksiyonları
Uygulama ve Laboratuvar Çalışması |
Kaynaklardan çalışma, literatür tarama |
Düz anlatım, gösterim, grup tartışması, beyin fırtınası, seminer, uygulama |
|
9 |
Kan Komponentlerine bağlı transfüzyon reaksiyonları(immün ve noÇalışmasınimmün)
Uygulama ve Laboratuvar |
Kaynaklardan çalışma, literatür tarama |
Düz anlatım, gösterim, grup tartışması, beyin fırtınası, seminer, uygulama |
|
10 |
Transfüzyonla geçen hastalıklar
Uygulama ve Laboıratuvar Çalışması |
Kaynaklardan çalışma, literatür tarama |
Düz anlatım, gösterim, grup tartışması, beyin fırtınası, seminer,uygu lama |
|
11 |
Trombosit konsentratı hazırlama ve saklama
Uygulama ve Laboratuvar Çalışması |
Kaynaklardan çalışma, literatür tarama |
Düz anlatım, gösterim, grup tartışması, beyin fırtınası, seminer,uygu lama |
|
12 |
Verici lenfosit infüzyonu
Pratik ve Laboratuvar Çalışması |
Kaynaklardan çalışma, literatür tarama |
Düz anlatım, gösterim, grup tartışması, beyin fırtınası, seminer,uygu lama |
|
13 |
Granülosit transfüzyonu
Uygulama ve Laboratuvar Çalışması |
Kaynaklardan çalışma, literatür tarama |
Düz anlatım, gösterim, grup tartışması, beyin fırtınası, seminer,uygu lama |
|
14 |
Telafi Dersi
Uygulama ve Laboratuvar Çalışması |
Kaynaklardan çalışma, literatür tarama |
Düz anlatım, gösterim, grup tartışması, beyin fırtınası, seminer,uygu lama |
|
15 |
Seminer |
Klasik kitaplardan veya kaynaklardan bilgi toplama |
Düz anlatım, gösterim, grup tartışması, beyin fırtınası, seminer,uygu lama |
|
16/17 |
Final sınnavı |
Verilen kaynaklardan çalışma |
Yazılı/sözlü veya uygulamalı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Wintrobe Klinik Hematoloji Kitabı:Gree P, fperster J, Lukens JN, Rodgers GM, Paraskaras F, Glader B(editörler), Volüm 1 ve 2, 11. Baskı, Lippincott Williams and Wilkins, Philadelphia, 2004.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
90 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
10 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Laboratuvar tekniklerini uygular. |
4 |
|
2 |
Hastaları tanıma ve iletişim kurma |
3 |
|
3 |
Hematolojinin temel unsurlar olan kemik iliğinin stroma ve medullar elemenlarını öğretir. |
4 |
|
4 |
Pediatrik Hematoloji temel prensiplerini açıklar. |
5 |
|
5 |
Benign ve malign hematolojik hastalıklarda moleküler temeller konusunda kendisini yetiştirebilir.
|
4 |
|
6 |
Kan hücreleri biyolojisi, kan ve komponentleri transfüzyonu ve kök hücre nakli işlemleri |
3 |
|
7 |
Kök hücre transplantasyonuna hazırlık işlemlerini , hücre toplanması, ayıklanması, dondurulması gibi temel kavramlarını açıklar. |
4 |
|
8 |
Kanın şekilli elemanları olan eritrositler, lökositler, trombositlerin yapı ve fonksiyonlarını açıklar. |
4 |
|
9 |
Pediatrik Hematoloji laboratuvarında çalışabilir. |
4 |
|
10 |
Gen terapisinin temel kavramlarını açıklar. |
4 |
|
11 |
Hematolojik benign ve malign hastalıkların moleküler temellerini inceler. |
4 |
|
12 |
Hemostaz ve tromboz fizyopatolojini ve değişiklikleri açıklar. |
4 |
|
13 |
Kan hücreleri ve komponentleri kullanım alanları, kemik iliği nakli konularında bilgi edinme |
4 |
|
14 |
Pediatrik Hematolojide kullanılan laboratuvar tekniklerini uygular. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
20 |
40 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 130 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.2 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|