Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Çevre Gazeteciliği

Dersin Kodu : AS 413

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. NÜKET ELPEZE ERGEÇ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Disiplinler arası, karmaşık başlıklarla haber yazabilmek için gerekli analitik araçlara sahip olma
Çevre gazetecilerinin karşılaştığı siyasi, ekonomik ve profesyonel zorlukları ve etik sorunlarını kavrabilme
Çevreyle ilgili etkili bir çoklu ortam paketi hazırlamak için gerekli beceriyi elde eder

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu dersin amacı, çevre gazeteciliğiyle ilgili temel kavramların kavranması ve güncel çevre sorunlarını kitle iletişim araçlarında eleştirel bir bakış açısıyla yayınlama becerisi kazandırılmasıdır.

Dersin İçeriği : Bu ders kapsamında Çevre ve ekoloji kavramları üzerinden çevre gazeteciliğinin karakteristikleri ve diğer gazetecilik türlerinden ayırt edilmesini sağlayan özellikler tartışılacaktır. Çevre etiği, “Yeşil Duyarlılık”ın gelişimi, sürdürülebilirlik ve kentsel ekoloji kavramları doğrultusunda çevreci hareketler ve çevre kirliği oluşturan faktörlerle ilgili genel bilgiler verilecektir. Çevre gazeteciliğinde raporlama, verilerin düzenlenmesi, istatistikler doğrultusunda halk dilinde bilimsel yazı yazma becerisinin nasıl kazanılacağı örneklerle açıklanacaktır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : İletişim Fakültesi derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Çevre ve ekoloji nedir? yok sunum
2 Çevre gazeteciliği nedir? ders notlarını okuma sunum
3 Çevre, bilim ve sağlık yazarlığı birbirinden nasıl farklılaşır? ders notlarını okuma sunum ve tartışma
4 Çevre gazeteciliğine ilişkin sorunlar ders notlarını okuma sunum ve tartışma
5 Çevre, bilim ve sağlık yazarlığı birbirinden nasıl farklılaşır? ders notlarını okuma sunum ve tartışma
6 Çevre etiği, “Yeşil Duyarlılık”ın gelişimi, sürdürülebilirlik ve kentsel ekoloji kavramları ders notlarını okuma sunum
7 Çevreci hareketler ders notlarını okuma sunum
8 Arasınav yok yazılı sınav
9 Hava kirliğine neden olan kaynaklar ve küresel ısınma ders notlarını okuma sunum ve tartışma
10 Water and Wastewater ders notlarını okuma sunum
11 Enerji ders notlarını okuma sunum
12 Food and Health ders notlarını okuma sunum
13 Raporlamadan yazarlığa: notların, katıların ve verilerin düzenlenmesi ders notlarını okuma sunum ve tartışma
14 Halk için bilimsel yazılar yazma ders notlarını okuma sunum
15 Final sınavı yok yazılı sınav
16/17 Final sınavı yok yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  “Environmental Reporting; Exploring the Beat,” Nieman Foundation, Winter, 2002
 Ruşen Keleş – Can Hamamcı “Çevrebilim”, İmge Kitabevi Yayınları, Ankara, 1997.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklayabilir. 2
2 Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır. 2
3 Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediği açıklayabilir ve belli başlı iletişim araçlarıyla ilgili kullanım bilgi ve becerisine sahiptir. 4
4 Bilimsel bilgi ve yöntemi bilimsel olmayandan ayırd edebilir; alanla ilgili çalışmaları ve teknolojik yenilikleri izleyerek bilgilerini günceller. 0
5 Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir. 0
6 Topluma karşı sorumluluk bilinci geliştirmiş birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir, liderlik ve entelektüel girişimcilik becerileri sergiler. 5
7 Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgiye sahiptir. 3
8 İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle yaklaşır; İletişim Bilimleri’nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antroploji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezleyebilir. 4
9 Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak; kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisine sahiptir; empati kurar. 0
10 Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejiler kullanır, düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder. 3
11 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde kullanarak, alandaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurabilir. 0
12 Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uymaya özen gösterir. 4
13 Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerilerini edinip, bu becerileri toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır. 2
14 Gelecekteki kariyerini planlayarak buna bağlı öğrenme gereksinimlerini saptar ve gerçekleştirir. 0
15 Alanıyla ilgili yasal mevzuat hakkında bilgi sahibidir. 0
16 Sosyal, sanatsal ve kültürel etkinlikler düzenler ya da aktif olarak katılır; içinde yer aldığı etkinlikleri ya da gözlemledikleri olayları raporlar, çevresiyle paylaşır. 4
17 Yerel, ulusal ve uluslararası olayları izler, eleştirel bir bakışla yorumlar. 5
18 Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır. 1
19 Bireysel olduğu kadar grup içerisinde de çalışma yapabilme yetkinliğine sahiptir. 1
20 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 1
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü: 72
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.88
Dersin AKTS Kredisi: 3