|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Elektronik Gazetecilik |
|
Dersin Kodu |
: |
ILT408 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. NÜKET ELPEZE ERGEÇ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Ders içeriğine paralel geliştirilen akademik yazılar ve sunumlar doğrultusunda elektronik gazetecilik alanı hakkında detaylı bilgi sahibi olur Çoklu ortamlar, etkileşimli sohbet ve blog ortamları ve web sitelerinin özgün özelliklerini kavrayabilir Çoklu ortam araçları ve etkileşim hakkında bilgi sahibi olarak bu araçlarla çevrimiçi hikaye anlatımını açıklayabilir Blog ve sosyal medya araçlarının yönetimini yapabilir Röportajları ses kaydı altına alabilir ve düzenleyebilir İnternet üzerinde güvenilir kaynaklardan doğru bilgiye ulaşabilir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı, elektronik gazeteciliğe ilişkin temel kavramların tanıtılması, elektronik gazetecilik uygulamalarının yapıldığı araç ve ortamların geliştirilmesi ve yönetilmesine ilişkin becerilerin geliştirilmesine katkıda bulunmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu ders bilgisayarlar, internet, sayısal ses ve görüntü kaydediciler, sayısal fotoğraf makineleri ve cep telefonları gibi çoklu ortam araçlarının kullanımı üzerine odaklanarak, söz konusu araçların gazeteciliğin toplumdaki rolü üzerindeki etkilerini irdelemektedir. Ders aynı zamanda sayısal medyaya ilişkin gazetecilik tekniklerini ve kavramsal araçları tanıtmayı amaçlamaktadır. Ders süresince yeni medyada güvenlik ve etik, geleneksel medya ve sayısal medyanın karakteristik farklılıkları ve internet üzerinde araştırma yapmaya ilişkin bilgiler verilmektedir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İletişim Fakültesi derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dünyadaki Elektronik Gazetecilik Örneklerinin gözden geçirilmesi |
yok |
sunum |
|
2 |
Elektronik Gazetecilik Nedir? |
Ders notlarının okunması |
sunum ve tartışma |
|
3 |
Web tabanlı gazetecilik ve yayıncılık kavramları |
Ders notlarının okunması |
sunum |
|
4 |
Elektronik gazetecilik araçları |
Ders notlarının okunması |
sunum ve tartışma |
|
5 |
Çoklu ortam, etkileşimlilik,hyperlink, Weblog kavramları ve İçerik yönetim sistemleri |
Ders notlarının okunması |
sunum |
|
6 |
Yurttaşlar ve katılımcı gazetecilik |
Ders notlarının okunması |
sunum |
|
7 |
Hiper- yerel gazetecilik ve Webloglar |
Ders notlarının okunması |
sunum |
|
8 |
Arasınav |
none |
yazılı sınav |
|
9 |
Yeni medya, sosyal medya ve sosyal paylaşım siteleri |
Ders notlarının okunması |
sunum ve tartışma |
|
10 |
Uygulama - web üzerindeki bir haber sitesi hakkında 500 kelimelik bir inceleme ve eleştiri yazısı yazma |
web üzerinde haber yapan bir site URL si bulma |
pratik |
|
11 |
Elektronik gazetecilikte güvenlik sorunları |
Ders notlarının okunması |
sunum ve tartışma |
|
12 |
Gazetecilik Etiği ve Elektronik gazetecilik |
Ders notlarının okunması |
sunum ve tartışma |
|
13 |
Çevrim içi odyo gazetecilik |
Ders notlarının okunması |
sunum |
|
14 |
Ders konularının gözden geçirilmesi ve değerlendirme |
yok |
tartışma |
|
15 |
Final Sınavı |
yok |
yazılı sınav |
|
16/17 |
Final Sınavı |
yok |
yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Akman, Haşim ve Serhan Yedig (2002). İnternet Çağında Gazetecilik. İstanbul: Metis.
James C. Foust´s "Online Journalism: Principles and Practices of News for the Web
Başaran, Funda (2010). "Yeni İletişim Teknolojileri, Alternatif İletişim Olanakları." Mülkiye 269: 255-270.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklayabilir. |
3 |
|
2 |
Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır. |
5 |
|
3 |
Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediği açıklayabilir ve belli başlı iletişim araçlarıyla ilgili kullanım bilgi ve becerisine sahiptir. |
4 |
|
4 |
Bilimsel bilgi ve yöntemi bilimsel olmayandan ayırd edebilir; alanla ilgili çalışmaları ve teknolojik yenilikleri izleyerek bilgilerini günceller. |
3 |
|
5 |
Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir. |
0 |
|
6 |
Topluma karşı sorumluluk bilinci geliştirmiş birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir, liderlik ve entelektüel girişimcilik becerileri sergiler. |
2 |
|
7 |
Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgiye sahiptir. |
4 |
|
8 |
İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle yaklaşır; İletişim Bilimleri’nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antroploji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezleyebilir. |
2 |
|
9 |
Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak; kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisine sahiptir; empati kurar. |
1 |
|
10 |
Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejiler kullanır, düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder. |
3 |
|
11 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde kullanarak, alandaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurabilir. |
0 |
|
12 |
Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uymaya özen gösterir. |
4 |
|
13 |
Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerilerini edinip, bu becerileri toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır. |
4 |
|
14 |
Gelecekteki kariyerini planlayarak buna bağlı öğrenme gereksinimlerini saptar ve gerçekleştirir. |
1 |
|
15 |
Alanıyla ilgili yasal mevzuat hakkında bilgi sahibidir. |
1 |
|
16 |
Sosyal, sanatsal ve kültürel etkinlikler düzenler ya da aktif olarak katılır; içinde yer aldığı etkinlikleri ya da gözlemledikleri olayları raporlar, çevresiyle paylaşır. |
0 |
|
17 |
Yerel, ulusal ve uluslararası olayları izler, eleştirel bir bakışla yorumlar. |
5 |
|
18 |
Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır. |
5 |
|
19 |
Bireysel olduğu kadar grup içerisinde de çalışma yapabilme yetkinliğine sahiptir. |
0 |
|
20 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
6 |
84 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
7 |
7 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
3 |
3 |
|
Toplam İş Yükü: | 138 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|