|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Tüketici Davranışı |
|
Dersin Kodu |
: |
AS 313 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. GÜLNURKAPLAN ESEN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Tüketici ve tüketici davranışlarına ait kavramları yorumlar. Tüketici davranışlarını etkileyen faktörleri tanımlar ve tartışır. Pazarlama problemlerini tüketici bakış açısından yaklaşır ve irdeler. Tüketici davranışlarını pazarlama alanı ile ilişkilendirir. Tüketici davranışlarına yönelik pazarlama stratejileri geliştirir ve uygular. Tüketicinin satın alma sürecini ve buna yönelik psikolojik faktörleri göz önüne alarak uygulama alanına aktarır. Tüketici davranışlarına yönelik bilgilerini kullanarak, gündemi takip eder ve gündemdeki uygulamaları tahlil eder.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Tüketici davranışı teorisi ve uygulamaları ile ilgili güncel bilgileri öğretmeyi içeren derste; tüketici davranışlarının açıklanması ve bu davranışlara bağlı olarak tüketicilerin tutum, algı, öğrenme, motivasyon kuramları, satın alma sürecini belirleyen konular irdelenip pazarlama stratejisi ve konumlandırması, tüketici davranışları araştırma yöntemleri aktarılarak bunların nasıl kullanılacağına ilişkin becerinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Tüketici ve tüketici davranışı kavramları, tüketicilerin öğrenme süreçleri, duyum ve algılama, motivasyon teorileri, kişilik ve tüketici davranışları, bilişsel öğrenme ve hafıza, davranışsal öğrenme, sosyal öğrenme, sosyo-kültürel etkilenme teknikleri, tutumlar ve tutumların biçimlendirilmesi, tutumların ölçümlenmesi, ikna ve ikna kuramları, kültür ve alt kültür çerçevesinde tüketici, yeni iletişim teknolojilerinin etkileri, tüketicinin satın alma süreci, pazarlama ve pazarlama stratejileri, pazarlama yaklaşımları ve konumlandırması, tüketicinin geleceği ve yaşanabilecek sorunlar gibi konular ele alınıp aktarılacaktır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Tüketici ve tüketici davranışı kavramları, özellikleri ve alanın önemi. |
Kaynak Okuma |
Beyin Fırtınası - Sözlü |
|
2 |
Tüketicilerin bilgilenme ve öğrenme sürecinde duyum ve algılama. Algılamada maruz kalma, dikkat ve değerlendirme süreçleri. |
Kaynak Okuma |
Beyin Fırtınası - Sözlü |
|
3 |
Birey olarak tüketici motivasyonu ve motivasyon teorileri, kişilik ve tüketici davranışları, kişilik ve benlik, değerler ve yaşam biçimi. |
Kaynak Okuma |
Beyin Fırtınası - Sözlü |
|
4 |
Psikolojik etkiler: Bilişsel öğrenme ve hafıza. Davranışsal öğrenmede klasik koşullanma ve operan koşullanma. |
Kaynak Okuma |
Beyin Fırtınası - Sözlü |
|
5 |
Sosyal öğrenme ve uyma teknikleri, soso-kültürel etkilenme teknikleri, sosyal ve kültürel çevrede tüketiciler, referans grupları ve sosyal sınıflar, grup dinamiği ve dayanışma grubu. |
Kaynak Okuma |
Beyin Fırtınası - Sözlü |
|
6 |
Tutumlar ve tutumların değiştirilmesi, biçimlendirme, iletişim ve tüketici davranışları ilişkisi. |
Kaynak Okuma |
Beyin Fırtınası - Sözlü |
|
7 |
İnançlar ve tutumların ölçümlenmesinde Fishbein Modeli, ikna ve ikna kuramları. |
Kaynak Okuma |
Beyin Fırtınası - Sözlü |
|
8 |
Ara Sınav |
İşlenmiş Konular |
Yazılı Sınav |
|
9 |
Kültür ve alt kültür, bunlar çerçevesinde tüketici davranışları. |
Kaynak Okuma |
Beyin Fırtınası - Sözlü |
|
10 |
Kişisel etkiler ve yeniliklerin yayılması, yeni iletişim teknolojilerinin tüketici davranışları üzerine etkileri. |
Kaynak Okuma |
Beyin Fırtınası - Sözlü |
|
11 |
Tüketicinin satın alma süreci. Tüketicinin Satın alma ve sonrası davranışları. |
Kaynak Okuma |
Beyin Fırtınası - Sözlü |
|
12 |
Tüketici davranışının pazarlamadaki önemi ve pazarlama stratejisi ile ilişkisi |
Kaynak Okuma |
Beyin Fırtınası - Sözlü |
|
13 |
Pazar bölümleme ve yaklaşımları, Pazar konumlandırması. |
Kaynak Okuma - Proje Ödevi |
Beyin Fırtınası - Sözlü - Sunum |
|
14 |
Tüketici davranışları ve örnek olay çözümlemesi |
Kaynak Okuma - Proje Ödevi |
Beyin Fırtınası - Sözlü - Sunum |
|
15 |
Tüketicinin ve tüketimin geleceği ve ortaya çıkabilecek sorunlar ve eleştiriler. |
Kaynak Okuma |
Beyin Fırtınası - Sözlü |
|
16/17 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
İşlenmiş Konular |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Gerald Zaltman (2004). Tüketici Nasıl Düşünür, çev. A.Semih Koç, MediaCat Yayınları, İstanbul.
Yavuz Odabaşı & Gülfidan Barış (2011). Tüketici Davranışı, MediaCat Kitapları, İstanbul.
Yakup Durmaz (2008). Tüketici Davranışı, Detay Yayıncılık, Ankara.
Ahmet Hamdi İslamoğlu & Remzi Altunışık (2010). Tüketici Davranışları, Beta Yayınevi, İstanbul.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Konuyla İlgili Makaleler ve Elektronik Kaynaklar.
Mary Douglas & Baron Isherwood (1999). Tüketimin Antropolojisi, çev. Erden Attila Aytekin, Dost Kitabevi Yayınları, İstanbul.
Yavuz Odabaşı (1999). Tüketim Kültürü: Yetinen Toplumun Tüketim Toplumuna Dönüşümü, Sistem Yayıncılık, İstanbul.
Jean Baudrillard (1997). Tüketim Toplumu, çev. Hazal Deliçaylı – Ferda Keskin, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
75 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
25 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklayabilir. |
3 |
|
2 |
Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır. |
3 |
|
3 |
Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediği açıklayabilir ve belli başlı iletişim araçlarıyla ilgili kullanım bilgi ve becerisine sahiptir. |
3 |
|
4 |
Bilimsel bilgi ve yöntemi bilimsel olmayandan ayırd edebilir; alanla ilgili çalışmaları ve teknolojik yenilikleri izleyerek bilgilerini günceller. |
5 |
|
5 |
Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir. |
2 |
|
6 |
Topluma karşı sorumluluk bilinci geliştirmiş birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir, liderlik ve entelektüel girişimcilik becerileri sergiler. |
2 |
|
7 |
Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgiye sahiptir. |
5 |
|
8 |
İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle yaklaşır; İletişim Bilimleri’nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antroploji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezleyebilir. |
5 |
|
9 |
Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak; kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisine sahiptir; empati kurar. |
4 |
|
10 |
Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejiler kullanır, düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder. |
3 |
|
11 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde kullanarak, alandaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurabilir. |
0 |
|
12 |
Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uymaya özen gösterir. |
0 |
|
13 |
Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerilerini edinip, bu becerileri toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır. |
0 |
|
14 |
Gelecekteki kariyerini planlayarak buna bağlı öğrenme gereksinimlerini saptar ve gerçekleştirir. |
3 |
|
15 |
Alanıyla ilgili yasal mevzuat hakkında bilgi sahibidir. |
2 |
|
16 |
Sosyal, sanatsal ve kültürel etkinlikler düzenler ya da aktif olarak katılır; içinde yer aldığı etkinlikleri ya da gözlemledikleri olayları raporlar, çevresiyle paylaşır. |
2 |
|
17 |
Yerel, ulusal ve uluslararası olayları izler, eleştirel bir bakışla yorumlar. |
0 |
|
18 |
Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır. |
3 |
|
19 |
Bireysel olduğu kadar grup içerisinde de çalışma yapabilme yetkinliğine sahiptir. |
0 |
|
20 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
10 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 76 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.04 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|