|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Görsel Okuryazarlık |
|
Dersin Kodu |
: |
ILT310 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör.Dr. TÜLAYGÖRÜ DOĞAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Görsel okuryazarlık kavramını tanımlar Görsel okuryazarlığın tarihini özetler Görsel iletişimleri analiz eder Görsel tasarım unsurlarnı tanımlar ve kullanır Eleştirel düşünme becerilerini kavrar ve kullanır Göstergebilim kavramını açıklar Görsel okuryazarlık ve kültür arasındaki ilişkiyi analiz eder
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı, görsel okuryazarlığa ilişkin tanım ve kavramlar, görsel okuryazarlığın tarihi, görsel okuryazarlık yeterlikleri, görsel imgelerin kültüre etkisi, göstergebilim ve eleştirel düşünme becerileri ile ilgili olarak öğrenciye farkındalık kazandırmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu ders, görsel okuryazarlık kavramı, tanımı ve tarihi, görsel okuryazarlık yeterlikleri, görsel iletişim, göstergebilim, görsel düşünme, eleştirel düşünme, görsel okuryazarlık ve kültür ilişkisi üzerine bilgi, görüş ve paylaşımları içermektedir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Derse genel bir bakış |
Ders içeriğini okuma |
Sunum |
|
2 |
Görsel okuryazarlık tanımı |
Ödev: Kavram haritası oluşturma |
Sunum-tartışma |
|
3 |
Görsel okuryazarlık yeterlikleri |
Ödev: Bir alanda görsel materyal seçme ve yorumlama |
Sunum-tartışma |
|
4 |
Görsel iletişim |
Ders notlarını okuma |
Sunum |
|
5 |
Göstergebilim |
Ödev: Çeşitli logo ve semboller araştırıp sınıf ortamında anlamları üzerine tartışma |
Sunum-tartışma |
|
6 |
Görsel göstergebilim |
Ders notlarını okuma |
Sunum |
|
7 |
Gösterge türleri |
Ders notlarını okuma |
Sunum |
|
8 |
Arasınav |
Ders notlarını okuma |
Yazılı sınav |
|
9 |
Görsel anlatım |
Ödev: Bir fotoğrafı, afişi ve kitap kapağını seçip yorumlama |
Sunum-tartışma |
|
10 |
Görsel düşünme |
Ders notlarını okuma |
Sunum |
|
11 |
Eleştirel düşünme |
Ders notlarını okuma |
Sunum |
|
12 |
Eleştirel düşünme becerileri |
Ödev: Görsel imgeler üzerinde eleştirel analiz yaparak kompozisyon üretme |
Sunum-tartışma |
|
13 |
Görsel okuryazarlık ve kültür |
Ödev: Kültürel özelliklerimizi araştırıp listeleme |
Sunum-tartışma |
|
14 |
sınıf içi uygulamaları |
Ders notlarını okuma |
Tartışma |
|
15 |
Genel tekrar |
Ders notlarını okuma |
Tartışma |
|
16/17 |
Final sınavı |
Ders notlarını okuma |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Şahinel, S. (2002). Eleştirel düşünme. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
Güvenç, B. (2010). İnsan ve kültür. İstanbul: Boyut Yayınevi.
Guiraud, P. (1994). Göstergebilim. (Çev: Mehmet Yalçın). İstanbul: İmge Kitabevi.
Görü Doğan, T. Görsel Okuryazarlık dersi notları.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
6 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklayabilir. |
5 |
|
2 |
Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır. |
0 |
|
3 |
Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediği açıklayabilir ve belli başlı iletişim araçlarıyla ilgili kullanım bilgi ve becerisine sahiptir. |
4 |
|
4 |
Bilimsel bilgi ve yöntemi bilimsel olmayandan ayırd edebilir; alanla ilgili çalışmaları ve teknolojik yenilikleri izleyerek bilgilerini günceller. |
0 |
|
5 |
Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir. |
0 |
|
6 |
Topluma karşı sorumluluk bilinci geliştirmiş birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir, liderlik ve entelektüel girişimcilik becerileri sergiler. |
0 |
|
7 |
Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgiye sahiptir. |
0 |
|
8 |
İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle yaklaşır; İletişim Bilimleri’nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antroploji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezleyebilir. |
5 |
|
9 |
Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak; kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisine sahiptir; empati kurar. |
3 |
|
10 |
Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejiler kullanır, düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder. |
5 |
|
11 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde kullanarak, alandaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurabilir. |
0 |
|
12 |
Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uymaya özen gösterir. |
0 |
|
13 |
Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerilerini edinip, bu becerileri toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır. |
4 |
|
14 |
Gelecekteki kariyerini planlayarak buna bağlı öğrenme gereksinimlerini saptar ve gerçekleştirir. |
0 |
|
15 |
Alanıyla ilgili yasal mevzuat hakkında bilgi sahibidir. |
0 |
|
16 |
Sosyal, sanatsal ve kültürel etkinlikler düzenler ya da aktif olarak katılır; içinde yer aldığı etkinlikleri ya da gözlemledikleri olayları raporlar, çevresiyle paylaşır. |
0 |
|
17 |
Yerel, ulusal ve uluslararası olayları izler, eleştirel bir bakışla yorumlar. |
5 |
|
18 |
Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır. |
4 |
|
19 |
Bireysel olduğu kadar grup içerisinde de çalışma yapabilme yetkinliğine sahiptir. |
3 |
|
20 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
6 |
2 |
12 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 72 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.88 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|