|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Metin Çözümlemesi |
|
Dersin Kodu |
: |
ILT303 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. HATİCE ÇUBUKÇU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Metin ve metinsellik olgularını tanımlar. Yazılı, sözlü ve görsel metinlerde ortakveayırdedici özellikleri belirler. Her türlü metni, ‘ kendini sürekli olarak yenileyen dinamik bir olgu olarak’ alımlayarak, bu süreçte yer alan aktörlerin rol ve etkileri konusunda farkındalık sergiler. Metin çözümlemelerinde kullanılan araştırma yöntemlerine ilişkin temel kavramları tanır. Araştırma amacı ve metin türüne göre uygun olan inceleme yöntemini belirler. İletişim Bilimleri’nin ilgi alanları kapsamında yer alan yazılı, sözlü ve görsel metin örneklerini çözümleme becerisi sergiler.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Çeşitli türlerdeki yazılı, sözlü ve görsel metinlerin görünen yapılarının ötesine geçerek kavranabilmesi hedefi çerçevesinde, bu derste , öğrencilerin bir yandan farklı çözümleme yaklaşım ve yöntemlerini ve bunların kuramsal dayanaklarını tanımalarını, bir yandan da söz konusu yöntemleri özellikle İletişim Bilimleri´nin ilgi alanını içerisinde yer alan metinler üzerinde kullanarak uygulama yapma becerisi kazanmalarını, ve bu süreçte, metnin dinamik olarak eklemlenme sürecini keşfederken, anlamları daha derinlemesine algılayabilme ve amaçlanan düzeyde metin üretebilme yetilerini de geliştirmeleri amaçlanmaktadır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Metnin, sürekli olarak kendisini yenileyen dinamik bir iletişim alanı olarak kavranması çerçevesinde, bu derste, metinsellik ölçütleri, sözlü, yazılı ve görsel metinlerin ortak ve kendi türlerine has özellikleri, Metnin Çözümlenmesi´ne yönelik farklı yaklaşım ve yöntemlerin ve bunların dayandığı kuramsal ard alan bilgisinin sunulması (örn. U. Eco, J. Habermas, T. A. van Dijk gibi), İletişim Bilimleri´nin ilgi alanı içerisinde kalan Haber, Reklam, Politika vb. metin türü örneklerin sınıf içinde ve dışında çözümlenme uygulamaları ve ilgili konuda öğrencilerin yapacakları bireysel dönem projeleri yer alacaktır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Metin nedir? Metinselliğin 7 temel ölçütü. |
|
Anlatım |
|
2 |
Sözlü, yazılı ve görsel metinlerin ortak ve ayırdedici özellikleri. |
Okuma parçası |
Anlatım- alıştırma |
|
3 |
Metin çözümlemesinde temel yaklaşımlar ve yöntemler 1: |
Okuma parçası |
Sunum-uygulama |
|
4 |
Metin üzerinde uygulama çalışması |
Okuma parçası |
Tartışma-grup çalışması |
|
5 |
Metin çözümlemesinde temel yaklaşımlar ve yöntemler 2 |
Okuma parçası |
Sunum-uygulama |
|
6 |
Metin üzerinde uygulama çalışması |
Alıştırma |
Tartışma-grup çalışması |
|
7 |
Hangi veri, hangi konu, hangi yöntem? Bireysel Proje hazırlık çalışması |
DÖNEM PROJESİ
için alan taraması
|
Tartışma-grup çalışmas |
|
8 |
ARASINAV |
|
YAZILI SINAV |
|
9 |
Yazılı metinlerin çözümlenmesi: Gazete haberleri
- Köşe yazıları
|
Okuma parçası-
Araştırma |
Sunum-uygulama |
|
10 |
Yazılı metinlerin çözümlenmesi: (devam)
-Basılı reklamlar |
Okuma parçası-
Araştırma |
Sunum-uygulama |
|
11 |
Görsel metinlerin çözümlenmesi:
TV Reklamları üzerinde çalışma
|
Okuma parçası-
Araştırma |
Sunum-uygulama |
|
12 |
Sözlü metinlerin çözümlenmesi:
Günlük yaşamdan konuşma örnekleri
|
Araştırma -Okuma |
Sunum-uygulama |
|
13 |
Öğrenci çalışmalarının sunulması grup içi değerlendirme
geri bildirim
|
sunu hazırlama |
öğrenci sunumu-geribildirimi |
|
14 |
Öğrenci çalışmalarının sunulması grup içi değerlendirme
geri bildirim
|
sunu hazırlama |
öğrenci sunumu-geribildirimi |
|
15 |
Öğrenci çalışmalarının sunulması grup içi değerlendirme
GENEL TEKRAR |
|
öğrenci sunumu-geribildirimi |
|
16/17 |
YARIYIL SONU SINAVI |
|
YAZILI SINAV |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Güllüoğlu, Özlem.
İletişim Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri (Yazılı Metin Çözümleme)Ütopya Yayınevi.
Nebahat Akgün Çomak, Yasemin G. İnceoğlu .Metin Çözümlemeleri. Ayrıntı Yayınları
Güllüoğlu, Özlem. İletişim Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri (Görsel Metin Çözümleme)
Ütopya Yayınevi / Medya-İletişim Dizisi
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Çubukçu, Hatice: Ders notları
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklayabilir. |
0 |
|
2 |
Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır. |
0 |
|
3 |
Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediği açıklayabilir ve belli başlı iletişim araçlarıyla ilgili kullanım bilgi ve becerisine sahiptir. |
3 |
|
4 |
Bilimsel bilgi ve yöntemi bilimsel olmayandan ayırd edebilir; alanla ilgili çalışmaları ve teknolojik yenilikleri izleyerek bilgilerini günceller. |
5 |
|
5 |
Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir. |
0 |
|
6 |
Topluma karşı sorumluluk bilinci geliştirmiş birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir, liderlik ve entelektüel girişimcilik becerileri sergiler. |
0 |
|
7 |
Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgiye sahiptir. |
0 |
|
8 |
İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle yaklaşır; İletişim Bilimleri’nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antroploji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezleyebilir. |
4 |
|
9 |
Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak; kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisine sahiptir; empati kurar. |
4 |
|
10 |
Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejiler kullanır, düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder. |
5 |
|
11 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde kullanarak, alandaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurabilir. |
0 |
|
12 |
Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uymaya özen gösterir. |
0 |
|
13 |
Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerilerini edinip, bu becerileri toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır. |
0 |
|
14 |
Gelecekteki kariyerini planlayarak buna bağlı öğrenme gereksinimlerini saptar ve gerçekleştirir. |
0 |
|
15 |
Alanıyla ilgili yasal mevzuat hakkında bilgi sahibidir. |
0 |
|
16 |
Sosyal, sanatsal ve kültürel etkinlikler düzenler ya da aktif olarak katılır; içinde yer aldığı etkinlikleri ya da gözlemledikleri olayları raporlar, çevresiyle paylaşır. |
0 |
|
17 |
Yerel, ulusal ve uluslararası olayları izler, eleştirel bir bakışla yorumlar. |
4 |
|
18 |
Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır. |
0 |
|
19 |
Bireysel olduğu kadar grup içerisinde de çalışma yapabilme yetkinliğine sahiptir. |
3 |
|
20 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
15 |
15 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
3 |
3 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
3 |
3 |
|
Toplam İş Yükü: | 91 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.64 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|