|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Demokrasi Modelleri |
|
Dersin Kodu |
: |
IR 338 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. MARELLA BODUR ÜN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Demokrasi konusundaki güncel tartışmalara eleştirel bir yaklaşımla katılır. Mevcut demokrasi modellerinin avantaj ve dezavantajlarını tartışır. Demokrasi konusunu Türkiye bağlamında tartışır. Mevcut demoratik modellerdeki sorunları küreselleşme bağlamında tartışır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu ders, öğrencilerin demokrasi üzerine güncel tartışmaları eleştirel bir şekilde değerlendirebilmelerini ve küreselleşme bağlamında var olan demokrasi modellerini analiz etmelerini amaçlamaktadır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu derste demokrasi kuram ve pratiğine odaklanılacaktır. Ders, demokrasi ile ilgili ana temaları, sorunlar ve güncel tartışmaları inceleyecektir. Bu sorunlar içinde “halk” kimdir sorusu, çoğunluk yönetiminin sınırları, azınlıkların korunması, eşitlik ve özgürlük arasındaki karmaşık ilişki, özerklik ve özgürlük, demokrasi ve anayasacılık, demokrasi ve İslam arasındaki tartışmalar olacaktır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Giriş
|
Yok |
Ders anlatma, tartışma
|
|
2 |
Ulus-devlet ve demokrasi
|
Kaynak okuma |
Ders anlatma, tartışma
|
|
3 |
Özgürlük, eşitlik, temsil ve demokrasi
|
Kaynak okuma |
Ders anlatma, tartışma
|
|
4 |
Siyasi katılım ve demokrasi
|
Kaynak okuma, ödev hazırlama |
Ders anlatma, tartışma
|
|
5 |
Liberalizm ve demokrasi
|
Kaynak okuma |
Ders anlatma, tartışma
|
|
6 |
Liberal demokrasi ve eleştirileri
|
Kaynak okuma |
Ders anlatma, tartışma
|
|
7 |
Müzakereci demokrasi
|
Kaynak okuma |
Ders anlatma, tartışma
|
|
8 |
Ara sınav
|
|
- |
|
9 |
Konzervatizm ve uç sağ ideolojiler
|
Kaynak okuma |
Ders anlatma, tartışma
|
|
10 |
İslam ve demokrasi
|
Kaynak okuma, ödev hazırlama |
Ders anlatma, tartışma
|
|
11 |
Küreselleşme bağlamında demokrasiyi yeniden düşünmek
|
Kaynak okuma, ödev hazırlama |
Ders anlatma, tartışma
|
|
12 |
Öğrenci sunumları
|
Sunum hazırlama |
Sunum, tartışma
|
|
13 |
Öğrenci sunumları
|
Sunum hazırlama |
Sunum, tartışma |
|
14 |
Öğrenci sunumları
|
Sunum hazırlama |
Sunum, tartışma |
|
15 |
Öğrenci sunumları
|
Sunum hazırlama |
Sunum, tartışma |
|
16/17 |
Final sınavı |
Sınava hazırlık |
- |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Robert Dahl, Demokrasi ve Elerştirileri. Ankara: Yetkin, 1996.
Eric Hobsbawm. Küreselleşme, Demokrasi ve Terörizm. Agora, 2008.
S. Benhabib (ed.), Demokrasi ve Farklılık: Siyasal Düzenin Sınırlarının Tartışmaya Açılması, İstanbul: Dünya Yerel Yönetim ve Demokrasi Akademisi Yayınları, 1999.
L. Diamond ve M.F. Plattner, Demokrasinin Küresel Yükselişi, Ankara: Yetkin, 1995.
Seyla Benhabib. Ötekilerin Hakları: Yabancılar, Yerliler, Vatandaşlar, İstanbul: İletişim, 2006.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
4 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Uluslararası, bölgesel ve ulusal içerikli sorunları tanımlama, analiz etme, uygun çatışma-çözümlemetekniklerini ortaya koyma ve müzakere becerilerini geliştirir. |
3 |
|
2 |
Uluslararası ve ulusal boyutta farklı içerikli sosyal alanları takip etme, yorumlama ve sorun çözme odaklı teknikleri uygulama becerisi kazanır. |
3 |
|
3 |
Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır. |
4 |
|
4 |
İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlar ve yorumlar; kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder. |
5 |
|
5 |
Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir ve uygular. |
5 |
|
6 |
Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. |
4 |
|
7 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinleri içersindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. |
4 |
|
8 |
Sosyal bilimler alanı uygulamaları için ihtiyaç duyulan modellemeler için veri toplama, elde edilen verileri yorumlar ve analiz eder. |
2 |
|
9 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
4 |
|
10 |
Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. |
4 |
|
11 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini geliştirir. |
5 |
|
12 |
Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır. |
4 |
|
13 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerinde kullanılan metodolojilerin içerisinde uluslararası ve ulusal sorunları saptama, bu sorunlar karşısında uygun çözümleme tekniklerini seçme ve uygun ampirik çalışmaları uygulamaya koyar. |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
4 |
10 |
40 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 139 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.56 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|