|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Karşılaştırmalı Siyasette İnceleme Konuları |
|
Dersin Kodu |
: |
IR 448 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. MARELLA BODUR ÜN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Siyaset bilimindeki yöntemle ilgili sorunları ve varolan çözüm yöntemlerini açıklar. Bir metot olarak karşılaştırmanın önemini kavrar. Farklı siyaset rejimlerini, sistemleri, anayasaları, toplumsal hareketleri karşılaştırır. Öğrendiklerini farklı ülkeleri analiz etmek için kullanır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu ders, karşılaştırmalı siyaset araştırmalarında metotla ilgili temel sorulara odaklanmak suretiyle, karşılaştırmalı siyasetin temel konularına, kavramlarına, sorularına ve tartışmalarına bir giriş yapmayı hedeflemektedir. Ders, ülkeleri birer birer incelemek yerine tematik ve kavramsal olarak organize edilmişse de, kuzeyin endüstrileşmiş ve güneyin gelişmekte olan ve sömürgecilik-sonrası devletlerindeki siyasi hayatın tarihi ve sosyal temellerine eğilmeyi hedeflemiştir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Ders karşılaştırmalı siyaset alanındaki güncel gelişmeleri, temalar ve bakış açıları üzerinde yoğunlaşmaktadır. Bu ders; devlet, sivil toplum, millet, faiz, siyasi parti ve demokrasi gibi bazı temel kategorileri sorunsallaştıran araştırmaya odaklanır. Bu dersin temel amacı, siyaset bilimi disiplininin evrimi bağlamında karşılaştırmalı siyaset literatürüne ilişkin geniş kapsamlı ve eleştirel bir anlayış kazanmak için öğrencilere yardımcı olmaktır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Giriş. Karşılaştırmalı siyasete nedir? |
Kaynak okuma |
Ders anlatma |
|
2 |
Devlet ve millet |
Kaynak okuma |
Ders anlatma |
|
3 |
Rejimlerin karşılaştırılması: Temsili ve doğrudan demokrasi |
Kaynak okuma |
Ders anlatma |
|
4 |
Yasama-yürütme ilişkileri: Parlementer ve başkanlık sistemi |
Kaynak okuma |
Ders anlatma |
|
5 |
Yönetim seviyeleri: Üniter ve federal devletler |
Kaynak okuma, ödev hazırlama |
Ders anlatma |
|
6 |
Baskı grupları, sosyal hareketler, siyasi partiler |
Kaynak okuma |
Ders anlatma |
|
7 |
Sivil toplum, sosyal sermaye ve çokkültürlülük |
Kaynak okuma |
Ders anlatma |
|
8 |
Arasınav |
Sınava hazırlık |
- |
|
9 |
Gelişme ve modernleşme |
Kaynak okuma, ödev hazırlama |
Ders anlatma |
|
10 |
Demokratikleşme |
Kaynak okuma |
Ders anlatma |
|
11 |
Karşılaştırmalı siyaset ve Uluslararası İlişkiler buluşuyor: Globalleşme ulus-devlet ilişkisi |
Kaynak okuma, ödev hazırlama |
Ders anlatma |
|
12 |
Yerleşmiş demokrasiler: ABD ve Britanya |
Kaynak okuma |
Ders anlatma |
|
13 |
Gelişmekte olan demokrasiler: Meksika ve Türkiye |
Kaynak okuma |
Ders anlatma |
|
14 |
Demokrasi dışı ülkeler: Çin |
Kaynak okuma |
Ders anlatma |
|
15 |
Genel Değerlendirme |
- |
Tartışma |
|
16/17 |
Final sınavı |
Sınava hazırlık |
- |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Bernard Brown (ed). 2000. Comparative Politics: Notes and Readings (9th ed). Harcourt College.
Mark Kesselman, Joel Krieger, William Joseph, Introduction to Comparative Politics, New York: Houghton Mifflin, 2004.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Uluslararası, bölgesel ve ulusal içerikli sorunları tanımlama, analiz etme, uygun çatışma-çözümlemetekniklerini ortaya koyma ve müzakere becerilerini geliştirir. |
3 |
|
2 |
Uluslararası ve ulusal boyutta farklı içerikli sosyal alanları takip etme, yorumlama ve sorun çözme odaklı teknikleri uygulama becerisi kazanır. |
4 |
|
3 |
Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır. |
5 |
|
4 |
İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlar ve yorumlar; kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder. |
5 |
|
5 |
Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir ve uygular. |
4 |
|
6 |
Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. |
3 |
|
7 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinleri içersindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. |
4 |
|
8 |
Sosyal bilimler alanı uygulamaları için ihtiyaç duyulan modellemeler için veri toplama, elde edilen verileri yorumlar ve analiz eder. |
3 |
|
9 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
4 |
|
10 |
Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. |
5 |
|
11 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini geliştirir. |
5 |
|
12 |
Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır. |
4 |
|
13 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerinde kullanılan metodolojilerin içerisinde uluslararası ve ulusal sorunları saptama, bu sorunlar karşısında uygun çözümleme tekniklerini seçme ve uygun ampirik çalışmaları uygulamaya koyar. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
15 |
45 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 144 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.76 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|