|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Yönetim Kontrol Sistemleri ve Bütçeleme |
|
Dersin Kodu |
: |
EM-562 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör.Dr. ZAHİDE FİGEN ANTMEN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
-Maliyetlendirme yöntemlerini kavrar
-Öğrenci standart maliyet sisteminin amacını ve önemini açıklar, maliyet standartlarını ölçer ve saptar, mamullerin standart maliyet kartlarını düzenler, bu kartların periyodik aralıklar ile revize edileceğini bilir
-Öğrenci maliyetleri standart maliyet sistemi içinde hesaplar, hesapladığı standart maliyetleri ortaya çıkan fiili maliyetler ile karşılaştırarak fark (sapma) analizleri yapar
-Öğrenci ortaya çıkan maliyet farklarını önleyici tedbirler alma konusunda ilgilileri yönlendirir, çözüm önerisi sunar
-Öğrenci, yaptığı maliyet analizleri sonucunda alma, satma, üretme, vazgeçme, hattan çekme vb. konularda karar verir .
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
EM-563 İleri Maliyet Analizi ve Kontrolü
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Günümüz rekabet ortamında stratejik kararların verilmesinde katkı sağlayacağı düşünülen yönetim muhasebesi sistemlerinin gerekliliğinin ve yönetim bilgi sistemi içerisindeki yerinin ortaya konması hedeflenmektedir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Dersin içeriği yönetim, finansal ve maliyet muhasebesi ilişkisinin belirlenmesi, genel maliyetlerin mamul ve hizmet maliyetlerine katılması, faaliyet tabanlı yönetim, standart maliyet, maliyet-hacim-kar analizleri, geçerli maliyetler ve bütçelemedir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
EM derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Planlama ve denetim amacına yönelik maliyet bilgileri |
Yok |
Anlatım |
|
2 |
Maliyet Kavramları |
Konunun ilgili kaynaklardan okunması |
Anlatım ve tartışma |
|
3 |
Maliyet Hesapları ve İşleyişi |
Konunun ilgili kaynaklardan okunmas |
Anlatım ve tartışma |
|
4 |
Giderlerin Saptanması ve Gider Dağıtımı |
Konunun ilgili kaynaklardan okunmas |
Anlatım ve tartışma |
|
5 |
Standart Maliyetleme |
Konunun ilgili kaynaklardan okunmas |
Anlatım ve tartışma |
|
6 |
Standart Maliyet |
Konunun ilgili kaynaklardan okunmas |
Anlatım ve tartışma |
|
7 |
Değişken Maliyet |
Konunun ilgili kaynaklardan okunması |
Anlatım ve tartışma |
|
8 |
Ara Sınav |
Sınava hazırlık |
Ölçme ve değerlendirme |
|
9 |
Kar Planlaması-I |
Konunun ilgili kaynaklardan okunması |
Anlatım ve tartışma |
|
10 |
Kar Planlaması-II |
Konunun ilgili kaynaklardan okunması |
Anlatım ve tartışma |
|
11 |
Yönetim Kararlarında Geçerli Maliyet Analizleri |
Konunun ilgili kaynaklardan okunması |
Anlatım ve tartışma |
|
12 |
Yönetim Kararlarında Geçerli Maliyet Analizleri |
Konunun ilgili kaynaklardan okunması |
Anlatım ve tartışma |
|
13 |
Sapma Analizleri |
Konunun ilgili kaynaklardan okunması |
Anlatım ve tartışma |
|
14 |
Sapma Analizleri (Üçlü sapma) |
Konunun ilgili kaynaklardan okunması |
Anlatım ve tartışma |
|
15 |
Bütçeleme |
Konunun ilgili kaynaklardan okunması |
Anlatım ve tartışma |
|
16/17 |
Final sınavı |
Sınava Hazırlık |
Ölçme ve değerlendirme |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Nihat Küçüksavaş ´Yönetim Açısından Maliyet Muhasebesi´ Kare yayınları, 2006
Büyükmirza, Kamil 2009, Maliyet ve Yönetim Muhasebesi, 14.Baskı,Gazi Kitabevi, Ankara.
Nalan Akdoğan, 2009 ,Maliyet Muhasebesi Uygulamaları 8.Baskı, Gazi Kitapevi, Ankara
PEKER, Alparslan (1988), "Modern Yönetim Muhasebesi", Muhasebe Enstitüsü, Yayın No: 53, 4.Bası, İstanbul.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Endüstri Mühendisliği alanında bilimsel araştırma ayaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular |
3 |
|
2 |
Endüstri Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi sahibi olmak. |
4 |
|
3 |
Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma |
3 |
|
4 |
Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve kullanma |
4 |
|
5 |
Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme |
4 |
|
6 |
Endüstri Mühendisliği mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olma, gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme. |
4 |
|
7 |
Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma |
4 |
|
8 |
Endüstri Mühendisliği problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama. |
3 |
|
9 |
Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme. |
5 |
|
10 |
Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümleme ve yorumlama. |
4 |
|
11 |
Endüstri Mühendisliği mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olma, gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme. |
3 |
|
12 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi’nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. |
3 |
|
13 |
Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme. |
3 |
|
14 |
Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama. |
5 |
|
15 |
Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
5 |
70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
15 |
45 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
3 |
3 |
|
Toplam İş Yükü: | 162 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.48 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|