Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Etkili İletişim

Dersin Kodu : SGK401

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. SONGÜL TÜMKAYA

Dersin Öğrenme Kazanımları : Kişilerarası iletişimi tanımlar.
İletişim modelini, iletişim unsurlarını ve özelliklerini öğrenir.
Kişilerarası iletişimi engelleyen etkenleri örneklendirir.
İletişimi kolaylaştıran etkenler ile duyguların iletişimde rolü ve kullanılmasını değerlendirir.
İletişimde çatışmayı ve çatışmanın önlenmesini tartışır.
Dinleme ve geri bildirimi örneklendirir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Kişilerarası iletişimin metodları ile iletişim modeli, iletişim unsurları ve özellikleri, etkili dinleme ve geri bildirim, kişilerarası iletişimi engelleyen etkenleri öğrenmesi amaçlanmıştır.

Dersin İçeriği : Kişilerarası iletişimin tanımı; iletişim modeli, iletişim unsurları ve özellikleri, etkili dinleme ve geri bildirim, kişilerarası iletişimi engelleyen etkenler (kaynak, kanal, alıcı, vb.), iletişimi kolaylaştıran etkenler, duyguların iletişimde rolü ve kullanılması, iletişimde çatışma ve önlenmesi, öğrenci, öğretmen, veli iletişiminde dikkat edilmesi gereken önemli hususlar, iletişim uygulamaları.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Sınıf Öğretmenliği İsmail Hakkı Tonguç Salonu


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Kişilerarası iletişimin tanımı okuma Düz Anlatım Soru-Cevap Grup Çalışması Tartışma
2 Kişilerarası iletişimin tanımı iletişim modeli okuma Düz Anlatım Soru-Cevap Grup Çalışması Tartışma
3 Kişilerarası iletişimin tanımı iletişim modeli iletişim unsurları ve özellikleri okuma Düz Anlatım Soru-Cevap Grup Çalışması Tartışma
4 Etkili dinleme ve geri bildirim Drama Düz Anlatım Soru-Cevap Grup Çalışması Tartışma
5 Kişilerarası iletişimi engelleyen etkenler (kaynak, kanal, alıcı, vb.) okuma Düz Anlatım Soru-Cevap Grup Çalışması Tartışma
6 İletişimi kolaylaştıran etkenler okuma Düz Anlatım Soru-Cevap Grup Çalışması Tartışma
7 vize sınava hazırlık sınav
8 Duyguların iletişimde rolü gözlem Düz Anlatım Soru-Cevap Grup Çalışması Tartışma
9 İletişimde çatışma ve önlenmesi okuma Düz Anlatım Soru-Cevap Grup Çalışması Tartışma
10 İletişimde çatışma ve önlenmesi okuma Düz Anlatım Soru-Cevap Grup Çalışması Tartışma
11 Öğrenci ile iletişiminde dikkat edilmesi gereken önemli hususlar okuma Düz Anlatım Soru-Cevap Grup Çalışması Tartışma
12 Öğretmen ile dikkat edilmesi gereken önemli hususlar okuma Düz Anlatım Soru-Cevap Grup Çalışması Tartışma
13 Veli ile dikkat edilmesi gereken önemli hususlar okuma Düz Anlatım Soru-Cevap Grup Çalışması Tartışma
14 Etkili iletişim kampanya ve uygulamaları okuma Düz Anlatım Soru-Cevap Grup Çalışması Tartışma
15 Final sınava hazırlık Final
16/17 Final sınava hazırlık Final


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Demiray, Uğur(Editör) (2008), Etkili İletişim, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
 Kaya, Alim.(Editör) (2010). Kişilerarası İlişkiler ve Etkili İletişim.Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık
  Tayfun, Recep (2007). Etkili İletişim ve Beden Dili. Ankara:Nobel Yayıncılık.
  Ergin, Akif (2008). Eğitimde Etkili İletişim, 4. Baskı, Ankara: Anı Yayıncılık.
  Ergin, Akif (2008). Eğitimde Etkili İletişim, 4. Baskı, Ankara: Anı Yayıncılık.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 2 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Sınıf öğretmenliği alanını oluşturan konu alanları (Matematik, Türkçe, Fen ve Teknoloji, Hayat Bilgisi ve sosyal bilgiler Görsel Sanatlar, Müzik, Beden Eğitimi vb.) ile ilgili kavram ve ilkeleri açıklar 0
2 İlköğretim 1-5. sınıf öğrencilerinin gelişim özelliklerini ve bu özelliklerin öğrenmedeki rolünü değerlendirir 0
3 Tarihsel süreç içinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları eğitim uygulamalarına etkileri açısından değerlendirir 0
4 Bilimsel bilgi üretme sürecini sınıf öğretmenliği alanında yaşanan problemlerin çözümünde kullanır 0
5 İlköğretim 1-5. sınıf öğretim programlarını (Türkçe, matematik, fen ve teknoloji, sosyal bilgiler, hayat bilgisi, beden eğitimi, müzik, görsel sanatlar vb.) ve bu programların öğretiminde kullanılan belli başlı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kullanır 0
6 Sanatsal bilgilerin ışığında sanat ürünlerinin kritiğini yapar, niteliklerini açıklar 0
7 Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme gibi üst düzey düşünme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır 5
8 Öğretme öğrenme sürecini, öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar, uygular ve değerlendirir. 0
9 Farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve teknikleri kullanarak öğrencilerin öğrenme sürecini değerlendirir. 0
10 Etkili öğretme öğrenme süreçleri oluşturmak için uygun öğrenme materyalleri geliştirme ve bu süreçte bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanır. 3
11 Sınıf öğretmenliği uygulamalarında karşılaşılan sorunların çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alır 0
12 Kendi performansı üzerinde düşünür ve mesleki bilgi - becerilerini sürekli olarak geliştirmek için girişimde bulunur 5
13 Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 5
14 Öğretmenlik alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak etkili bir şeklide paylaşır. 0
15 Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili iletişim kurar ve aile katılımı ve desteğini almak için stratejiler geliştirir 5
16 Eğitim sistemi ve okul yönetimi kapsamında eğitimin genel amaçlarını ve temel ilkelerini uygulamada kullanır 0
17 Sosyal çevreyi yaşanabilir kılmak için proje ve etkinlikler geliştirir. 0
18 Çevresinde olup biten sanatsal ve bilimsel etkinlikler ile ulusal ve uluslararası güncel olayları izleyerek kişisel değerlendirmler yapar/kişisel görüşünü ifade eder 0
19 Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 10 3 30
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 2 4
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü: 85
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.4
Dersin AKTS Kredisi: 3