|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Tıbbi ve Aromatik Bitkiler Gen Kaynaklarının Korunması ve Sürdürülebilir Kullanımı |
|
Dersin Kodu |
: |
TB-709 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Alt Aşama (Önlisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. MENŞURE ÖZGÜVEN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Tıbbi ve aromatik bitkiler bakımından yenilenebilir doğal kaynak yönetimi kavramı ve sürdürülebilirlik modelleri Doğal kaynakların sınıflandırılması, yenilenebilir doğal kaynakların ekosistem ilkeleri Doğal tıbbi ve aromatik bitki kaynaklarının yönetim stratejilerini bilmek Tıbbi ve aromatik bitkilerde good wild crafting uygulamaları yönetmeliğini bilmek
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu ders kapsamında ülkemizde şu anda kullanılan ve dışsatımı yapılan tıbbi ve aromatik bitkiler ile gelecekte kullanma ve ihracat potansiyeli olan bitkilerden koruma-kullanma dengesi içinde yararlanılma yöntemleri ele alınacak olup, toplama yapanların doğayı tahrip etmeden nasıl toplama yapabilecekleri konuları üzerinde durulacaktır |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu ders kapsamında ülkemizde şu anda kullanılan ve dışsatımı yapılan tıbbi ve aromatik bitkiler ile gelecekte kullanma ve ihracat potansiyeli olan bitkilerden koruma-kullanma dengesi içinde yararlanılma yöntemleri ele alınacak olup, toplama yapanların doğayı tahrip etmeden nasıl toplama yapabilecekleri konuları üzerinde durulacaktır. Bu anlamda Dünya ve Avrupa’da yapılan çalışmalar yakından takip edilerek, EUROPAM (The European Herb Growers Association)’ın tıbbi ve aromatik bitki toplama ilkelerini kapsayan GWP (Guidelines for Good Wild Crafting Practice of Medicinal and Aromatic Plants) tüzük maddeleri ve aynı şekilde son olarak WHO (Dünya Sağlık Örgütü)’nün “WHO Guidelines on good agricultural and collection practices” (GACP) adıyla yayınladığı tüzük uyarınca doğayı tahrip etmeden ve ekolojik dengelerin bozulmamasına özen gösterilerek “sürdürülebilir kullanım” ilkesine uygun olarak Floradan yabani bitki toplama yöntemleri, bu bitkilerin nesillerinin tükeneceği bir hızla ve miktarlarda toplanmasının yaratacağı tehlikeler ile bilinçli toplamanın ve gelecek kuşakların da kullanmasının önemi konusunda bilgiler verilecektir |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Tıbbi ve aromatik bitkiler bakımından yenilenebilir doğal kaynak yönetimi kavramı ve sürdürülebilirlik modelleri |
Ön okuma |
Anlatım, tartışma |
|
2 |
Doğal kaynakların sınıflandırılması, yenilenebilir doğal kaynakların ekosistem ilkeleri |
Ön okuma |
Anlatım, tartışma |
|
3 |
Biyolojik çeşitlilik |
Ön okuma |
Anlatım, tartışma |
|
4 |
Tıbbi ve aromatik bitkiler doğal kaynaklarının kullanım stratejileri |
Ön okuma |
Anlatım, tartışma |
|
5 |
EUROPAM (The European Herb Growers Association)’ın tıbbi ve aromatik bitki toplama ilkelerini kapsayan GWP (Guidelines for Good Wild Crafting Practice of Medicinal and Aromatic Plants) tüzük maddelerinin incelenmesi |
Ön okuma |
Anlatım, tartışma |
|
6 |
WHO (Dünya Sağlık Örgütü)’nün “WHO Guidelines on good agricultural and collection practices” (GACP) adıyla yayınladığı tüzüğün incelenmesi ve bu tüzükler uyarınca doğayı tahrip etmeden ve ekolojik dengelerin bozulmamasına özen gösterilerek “sürdürülebilir kullanım” ilkesine uygun olarak Floradan yabani bitki toplama yöntemleri |
Ön okuma |
Anlatım, tartışma |
|
7 |
Ara sınav |
Sınava hazırlık |
Yazılı Sınav |
|
8 |
Öğrenci gruplarının doğal bitki kaynaklarının kullanımı ile ilgili tartışmaları |
Ön okuma |
Anlatım, tartışma |
|
9 |
Öğrenci gruplarının doğal bitki kaynaklarının kullanımı ile ilgili tartışmaları |
Ön okuma |
Anlatım, tartışma |
|
10 |
Öğrenci gruplarının doğal bitki kaynaklarının kullanımı ile ilgili tartışmaları |
Ön okuma |
Anlatım, tartışma |
|
11 |
Öğrenci gruplarının doğal bitki kaynaklarının kullanımı ile ilgili tartışmaları |
Ön okuma |
Anlatım, tartışma |
|
12 |
Ara sınav |
Sınava hazırlık |
Yazılı Sınav |
|
13 |
Öğrenci gruplarının doğal bitki kaynaklarının kullanımı ile ilgili tartışmaları ve bu konu hakkında ödev verilecek |
Ön okuma |
Anlatım, tartışma |
|
14 |
Öğrenci gruplarının doğal bitki kaynaklarının kullanımı ile ilgili tartışmaları |
Ön okuma |
Anlatım, tartışma |
|
15 |
Öğrenci gruplarının doğal bitki kaynaklarının kullanımı ile ilgili tartışmaları |
Ön okuma |
Anlatım, tartışma |
|
16/17 |
Yıl sonu sınav |
Sınava Hazırlık |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
WHO (World Health Organization); "WHO Guidelines on Good Agricultural and Collection Practices" (GACP)
EUROPAM (The European Herb Growers Association): GWP (Guidelines for Good Wild Crafting Practice of Medicinal and Aromatic Plants)
Van Dyne, G. M. The Ecosystem Concept in Natural Resource Management. Academic Press New York and London
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
2 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Tarla Bitkileri alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirerek derinleştirme. |
4 |
|
2 |
Tarla Bitkilerinin ilişkili olduğu uzmanlaştığı alanlarda disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. |
4 |
|
3 |
Tarla Bitkileri alanında son gelişmeler ve temel bilgi kaynaklarına ulaşılabilir ve bunlardan konusu ile ilgili bilgileri alarak derleme mevcut çalışmaları değerlendirerek yeni bir bilgi ve senteze ulaşma bu bilgileri yönlendirilebilir, edindiği bilgileri sürekli kullanma ve mesleğinde sağlayacak uygulamaları takip etme. |
3 |
|
4 |
Tarla Bitkileri alanında uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinler arası bilgileri sentezleyerek yorumlayabilme ve yeni bilgi üretebilme. |
4 |
|
5 |
Tarla Bitkileri ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümleyebilme. |
4 |
|
6 |
Kendi alanında edindiği bilgileri farklı bilim dallarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek. |
3 |
|
7 |
Kendi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak ortaya koymak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek. |
4 |
|
8 |
Tarla Bitkileri alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapabilme. |
0 |
|
9 |
Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla analiz edip öğrenmesine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek. |
2 |
|
10 |
Tarla Bitkileri alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. |
3 |
|
11 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. |
0 |
|
12 |
Kendi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. |
3 |
|
13 |
Kendi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetleyebilmek. |
4 |
|
14 |
Bir yabancı dili, yabancı dilde yazılmış bir makaleyi anlayacak ve çevirebilecek düzeyde bilmek. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
4 |
4 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
2 |
10 |
20 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 146 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.84 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|