Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Tıbbi ve Aromatik Bitkiler Gen Kaynaklarının Korunması ve Sürdürülebilir Kullanımı

Dersin Kodu : TB-709

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Alt Aşama (Önlisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. MENŞURE ÖZGÜVEN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Tıbbi ve aromatik bitkiler bakımından yenilenebilir doğal kaynak yönetimi kavramı ve sürdürülebilirlik modelleri
Doğal kaynakların sınıflandırılması, yenilenebilir doğal kaynakların ekosistem ilkeleri
Doğal tıbbi ve aromatik bitki kaynaklarının yönetim stratejilerini bilmek
Tıbbi ve aromatik bitkilerde good wild crafting uygulamaları yönetmeliğini bilmek

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu ders kapsamında ülkemizde şu anda kullanılan ve dışsatımı yapılan tıbbi ve aromatik bitkiler ile gelecekte kullanma ve ihracat potansiyeli olan bitkilerden koruma-kullanma dengesi içinde yararlanılma yöntemleri ele alınacak olup, toplama yapanların doğayı tahrip etmeden nasıl toplama yapabilecekleri konuları üzerinde durulacaktır

Dersin İçeriği : Bu ders kapsamında ülkemizde şu anda kullanılan ve dışsatımı yapılan tıbbi ve aromatik bitkiler ile gelecekte kullanma ve ihracat potansiyeli olan bitkilerden koruma-kullanma dengesi içinde yararlanılma yöntemleri ele alınacak olup, toplama yapanların doğayı tahrip etmeden nasıl toplama yapabilecekleri konuları üzerinde durulacaktır. Bu anlamda Dünya ve Avrupa’da yapılan çalışmalar yakından takip edilerek, EUROPAM (The European Herb Growers Association)’ın tıbbi ve aromatik bitki toplama ilkelerini kapsayan GWP (Guidelines for Good Wild Crafting Practice of Medicinal and Aromatic Plants) tüzük maddeleri ve aynı şekilde son olarak WHO (Dünya Sağlık Örgütü)’nün “WHO Guidelines on good agricultural and collection practices” (GACP) adıyla yayınladığı tüzük uyarınca doğayı tahrip etmeden ve ekolojik dengelerin bozulmamasına özen gösterilerek “sürdürülebilir kullanım” ilkesine uygun olarak Floradan yabani bitki toplama yöntemleri, bu bitkilerin nesillerinin tükeneceği bir hızla ve miktarlarda toplanmasının yaratacağı tehlikeler ile bilinçli toplamanın ve gelecek kuşakların da kullanmasının önemi konusunda bilgiler verilecektir

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Tıbbi ve aromatik bitkiler bakımından yenilenebilir doğal kaynak yönetimi kavramı ve sürdürülebilirlik modelleri Ön okuma Anlatım, tartışma
2 Doğal kaynakların sınıflandırılması, yenilenebilir doğal kaynakların ekosistem ilkeleri Ön okuma Anlatım, tartışma
3 Biyolojik çeşitlilik Ön okuma Anlatım, tartışma
4 Tıbbi ve aromatik bitkiler doğal kaynaklarının kullanım stratejileri Ön okuma Anlatım, tartışma
5 EUROPAM (The European Herb Growers Association)’ın tıbbi ve aromatik bitki toplama ilkelerini kapsayan GWP (Guidelines for Good Wild Crafting Practice of Medicinal and Aromatic Plants) tüzük maddelerinin incelenmesi Ön okuma Anlatım, tartışma
6 WHO (Dünya Sağlık Örgütü)’nün “WHO Guidelines on good agricultural and collection practices” (GACP) adıyla yayınladığı tüzüğün incelenmesi ve bu tüzükler uyarınca doğayı tahrip etmeden ve ekolojik dengelerin bozulmamasına özen gösterilerek “sürdürülebilir kullanım” ilkesine uygun olarak Floradan yabani bitki toplama yöntemleri Ön okuma Anlatım, tartışma
7 Ara sınav Sınava hazırlık Yazılı Sınav
8 Öğrenci gruplarının doğal bitki kaynaklarının kullanımı ile ilgili tartışmaları Ön okuma Anlatım, tartışma
9 Öğrenci gruplarının doğal bitki kaynaklarının kullanımı ile ilgili tartışmaları Ön okuma Anlatım, tartışma
10 Öğrenci gruplarının doğal bitki kaynaklarının kullanımı ile ilgili tartışmaları Ön okuma Anlatım, tartışma
11 Öğrenci gruplarının doğal bitki kaynaklarının kullanımı ile ilgili tartışmaları Ön okuma Anlatım, tartışma
12 Ara sınav Sınava hazırlık Yazılı Sınav
13 Öğrenci gruplarının doğal bitki kaynaklarının kullanımı ile ilgili tartışmaları ve bu konu hakkında ödev verilecek Ön okuma Anlatım, tartışma
14 Öğrenci gruplarının doğal bitki kaynaklarının kullanımı ile ilgili tartışmaları Ön okuma Anlatım, tartışma
15 Öğrenci gruplarının doğal bitki kaynaklarının kullanımı ile ilgili tartışmaları Ön okuma Anlatım, tartışma
16/17 Yıl sonu sınav Sınava Hazırlık Yazılı Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  WHO (World Health Organization); "WHO Guidelines on Good Agricultural and Collection Practices" (GACP)
 EUROPAM (The European Herb Growers Association): GWP (Guidelines for Good Wild Crafting Practice of Medicinal and Aromatic Plants)
 Van Dyne, G. M. The Ecosystem Concept in Natural Resource Management. Academic Press New York and London
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 2 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Tarla Bitkileri alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirerek derinleştirme. 4
2 Tarla Bitkilerinin ilişkili olduğu uzmanlaştığı alanlarda disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. 4
3 Tarla Bitkileri alanında son gelişmeler ve temel bilgi kaynaklarına ulaşılabilir ve bunlardan konusu ile ilgili bilgileri alarak derleme mevcut çalışmaları değerlendirerek yeni bir bilgi ve senteze ulaşma bu bilgileri yönlendirilebilir, edindiği bilgileri sürekli kullanma ve mesleğinde sağlayacak uygulamaları takip etme. 3
4 Tarla Bitkileri alanında uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinler arası bilgileri sentezleyerek yorumlayabilme ve yeni bilgi üretebilme. 4
5 Tarla Bitkileri ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümleyebilme. 4
6 Kendi alanında edindiği bilgileri farklı bilim dallarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek. 3
7 Kendi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak ortaya koymak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek. 4
8 Tarla Bitkileri alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapabilme. 0
9 Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla analiz edip öğrenmesine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek. 2
10 Tarla Bitkileri alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. 3
11 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. 0
12 Kendi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. 3
13 Kendi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetleyebilmek. 4
14 Bir yabancı dili, yabancı dilde yazılmış bir makaleyi anlayacak ve çevirebilecek düzeyde bilmek. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 4 4
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 2 10 20
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 146
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.84
Dersin AKTS Kredisi: 6