|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Öğretimi |
|
Dersin Kodu |
: |
S 401 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. ALİ OSMAN ATEŞ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1. Din kavramını tanımlama ve toplumsal değerini açıklayabilme 2. Dinin insan ve eğitim açısından değerini açıklayabilme 3. Dinin kültürel boyutunu açıklayabilme 4. Çokkültürlülük gerçeğinden hareketle, doğru din öğretiminin toplumsal barışın sağlanmasına katkı sağlayabileceğini açıklayabilme 5. Neden din eğitimine gerek olduğunu açıklayabilme 6. İslam dışındaki dinlerin genel özelliklerini açıklayabilme
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Dinin sosyal ve pedagojik açıdan değerini açıklayarak, İlköğretim I.Kademe DKAB derslerini başarıyla yürütebilecek donanımı kazandırabilmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Temel kavramlar (din-kültür-ahlak), müslümanlığın temel ilkeleri, İslamiyet ve diğer dinler, ahlak-birey ve toplum ilişkisi, ilköğretim I. kademe Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretim programının incelenmesi(kazanım, içerik yöntem, vb.). |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Ç.Ü. Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Bölümü Derslikleri. |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Temel kavramlar: Din-Kültür- Ahlak. Dinin tanımı ve önemi; İnsan-eğitim ve din ilişkisi |
Belirtilen kaynakların okunması |
Düz anlatım, soru-cevap-tartışma |
|
2 |
Din ve kültür ilişkisi; çokkültürlülük, okul ve din eğitimi; Din öğretiminin temellendirilmesi |
Belirtilen kaynakların okunması |
Düz anlatım, soru-cevap-tartışma |
|
3 |
Müslümanlığın temel ilkeleri: İmân, İbâdet ve Güzel Ahlâk. |
Belirtilen kaynakların okunması |
Düz anlatım, soru-cevap-tartışma |
|
4 |
İmân nedir? Tanımı ve şartları. Allah´a, Meleklere, Kitaplara iman. |
Belirtilen kaynakların okunması |
Düz anlatım, soru-cevap-tartışma |
|
5 |
Peygamberlere, Âhiret Günü´ne, Kaza ve Kadere iman. |
Belirtilen kaynakların okunması |
Düz anlatım, soru-cevap-tartışma |
|
6 |
İslâm´ın Şartları ve İslam´da İbâdetler: Namaz, Oruç. |
Belirtilen kaynakların okunması |
Düz anlatım, soru-cevap-tartışma |
|
7 |
Zekat, Hac. |
Belirtilen kaynakların okunması |
Düz anlatım, soru-cevap-tartışma |
|
8 |
Ara sınavı |
Önceki konuların gözden geçirilmesi |
yazılı sınav |
|
9 |
İslamiyet ve diğer dinler: İlahi Dinler-Diğer dinler. Yahudilik. |
Belirtilen kaynakların okunması |
Düz anlatım, soru-cevap-tartışma |
|
10 |
Hıristiyanlık |
Belirtilen kaynakların okunması |
Düz anlatım, soru-cevap-tartışma |
|
11 |
Diğer dinler: Şamanizm, Maniheizm, Taozim. |
Belirtilen kaynakların okunması |
Düz anlatım, soru-cevap-tartışma |
|
12 |
Budizm, Brahmanizm, Hinduizm, Şintoizm. |
Belirtilen kaynakların okunması |
Düz anlatım, soru-cevap-tartışma |
|
13 |
Ahlak eğitimi ve din, Ahlak-birey ve toplum ilişkisi.
|
Belirtilen kaynakların okunması |
Düz anlatım, soru-cevap-tartışma |
|
14 |
ilköğretim I. kademe Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretim programının incelenmesi(kazanım, içerik yöntem, vb.)
|
Belirtilen kaynakların okunması |
Düz anlatım, soru-cevap-tartışma |
|
15 |
Öğrenme alanları ve din eğitimi; Sure ve duaların öğretimi |
Belirtilen kaynakların okunması |
Düz anlatım, soru-cevap-tartışma |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Önceki konuların gözden geçirilmesi |
yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Prof. Dr. Zeki Salih Zengin, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretimi.
Prof. Dr. Ekrem Sarıklçıoğlu, Başlangıçtan Günümüze Dinler Tarihi.
Prof. Dr. Mehmet Cemal Sofuoğlu, İslam Dini Esasları Yeni Bir Bakış.
Prof. Dr. Mehmet Cemal Sofuoğlu, Açıklamalı Büyük Dua Kitabı.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sınıf öğretmenliği alanını oluşturan konu alanları (Matematik, Türkçe, Fen ve Teknoloji, Hayat Bilgisi ve sosyal bilgiler Görsel Sanatlar, Müzik, Beden Eğitimi vb.) ile ilgili kavram ve ilkeleri açıklar |
4 |
|
2 |
İlköğretim 1-5. sınıf öğrencilerinin gelişim özelliklerini ve bu özelliklerin öğrenmedeki rolünü değerlendirir |
2 |
|
3 |
Tarihsel süreç içinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları eğitim uygulamalarına etkileri açısından değerlendirir |
3 |
|
4 |
Bilimsel bilgi üretme sürecini sınıf öğretmenliği alanında yaşanan problemlerin çözümünde kullanır |
3 |
|
5 |
İlköğretim 1-5. sınıf öğretim programlarını (Türkçe, matematik, fen ve teknoloji, sosyal bilgiler, hayat bilgisi, beden eğitimi, müzik, görsel sanatlar vb.) ve bu programların öğretiminde kullanılan belli başlı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kullanır |
4 |
|
6 |
Sanatsal bilgilerin ışığında sanat ürünlerinin kritiğini yapar, niteliklerini açıklar |
3 |
|
7 |
Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme gibi üst düzey düşünme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır |
4 |
|
8 |
Öğretme öğrenme sürecini, öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar, uygular ve değerlendirir. |
4 |
|
9 |
Farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve teknikleri kullanarak öğrencilerin öğrenme sürecini değerlendirir. |
4 |
|
10 |
Etkili öğretme öğrenme süreçleri oluşturmak için uygun öğrenme materyalleri geliştirme ve bu süreçte bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanır. |
4 |
|
11 |
Sınıf öğretmenliği uygulamalarında karşılaşılan sorunların çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alır |
4 |
|
12 |
Kendi performansı üzerinde düşünür ve mesleki bilgi - becerilerini sürekli olarak geliştirmek için girişimde bulunur |
4 |
|
13 |
Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir |
4 |
|
14 |
Öğretmenlik alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak etkili bir şeklide paylaşır. |
4 |
|
15 |
Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili iletişim kurar ve aile katılımı ve desteğini almak için stratejiler geliştirir |
4 |
|
16 |
Eğitim sistemi ve okul yönetimi kapsamında eğitimin genel amaçlarını ve temel ilkelerini uygulamada kullanır |
4 |
|
17 |
Sosyal çevreyi yaşanabilir kılmak için proje ve etkinlikler geliştirir. |
4 |
|
18 |
Çevresinde olup biten sanatsal ve bilimsel etkinlikler ile ulusal ve uluslararası güncel olayları izleyerek kişisel değerlendirmler yapar/kişisel görüşünü ifade eder |
3 |
|
19 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
2 |
26 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
2 |
26 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
4 |
4 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
4 |
4 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 65 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.6 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|