Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Öğretimi

Dersin Kodu : S 401

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. ALİ OSMAN ATEŞ

Dersin Öğrenme Kazanımları : 1. Din kavramını tanımlama ve toplumsal değerini açıklayabilme
2. Dinin insan ve eğitim açısından değerini açıklayabilme
3. Dinin kültürel boyutunu açıklayabilme
4. Çokkültürlülük gerçeğinden hareketle, doğru din öğretiminin toplumsal barışın sağlanmasına katkı sağlayabileceğini açıklayabilme
5. Neden din eğitimine gerek olduğunu açıklayabilme
6. İslam dışındaki dinlerin genel özelliklerini açıklayabilme

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Dinin sosyal ve pedagojik açıdan değerini açıklayarak, İlköğretim I.Kademe DKAB derslerini başarıyla yürütebilecek donanımı kazandırabilmek.

Dersin İçeriği : Temel kavramlar (din-kültür-ahlak), müslümanlığın temel ilkeleri, İslamiyet ve diğer dinler, ahlak-birey ve toplum ilişkisi, ilköğretim I. kademe Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretim programının incelenmesi(kazanım, içerik yöntem, vb.).

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Ç.Ü. Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Bölümü Derslikleri.


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Temel kavramlar: Din-Kültür- Ahlak. Dinin tanımı ve önemi; İnsan-eğitim ve din ilişkisi Belirtilen kaynakların okunması Düz anlatım, soru-cevap-tartışma
2 Din ve kültür ilişkisi; çokkültürlülük, okul ve din eğitimi; Din öğretiminin temellendirilmesi Belirtilen kaynakların okunması Düz anlatım, soru-cevap-tartışma
3 Müslümanlığın temel ilkeleri: İmân, İbâdet ve Güzel Ahlâk. Belirtilen kaynakların okunması Düz anlatım, soru-cevap-tartışma
4 İmân nedir? Tanımı ve şartları. Allah´a, Meleklere, Kitaplara iman. Belirtilen kaynakların okunması Düz anlatım, soru-cevap-tartışma
5 Peygamberlere, Âhiret Günü´ne, Kaza ve Kadere iman. Belirtilen kaynakların okunması Düz anlatım, soru-cevap-tartışma
6 İslâm´ın Şartları ve İslam´da İbâdetler: Namaz, Oruç. Belirtilen kaynakların okunması Düz anlatım, soru-cevap-tartışma
7 Zekat, Hac. Belirtilen kaynakların okunması Düz anlatım, soru-cevap-tartışma
8 Ara sınavı Önceki konuların gözden geçirilmesi yazılı sınav
9 İslamiyet ve diğer dinler: İlahi Dinler-Diğer dinler. Yahudilik. Belirtilen kaynakların okunması Düz anlatım, soru-cevap-tartışma
10 Hıristiyanlık Belirtilen kaynakların okunması Düz anlatım, soru-cevap-tartışma
11 Diğer dinler: Şamanizm, Maniheizm, Taozim. Belirtilen kaynakların okunması Düz anlatım, soru-cevap-tartışma
12 Budizm, Brahmanizm, Hinduizm, Şintoizm. Belirtilen kaynakların okunması Düz anlatım, soru-cevap-tartışma
13 Ahlak eğitimi ve din, Ahlak-birey ve toplum ilişkisi. Belirtilen kaynakların okunması Düz anlatım, soru-cevap-tartışma
14 ilköğretim I. kademe Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretim programının incelenmesi(kazanım, içerik yöntem, vb.) Belirtilen kaynakların okunması Düz anlatım, soru-cevap-tartışma
15 Öğrenme alanları ve din eğitimi; Sure ve duaların öğretimi Belirtilen kaynakların okunması Düz anlatım, soru-cevap-tartışma
16/17 Final Sınavı Önceki konuların gözden geçirilmesi yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Prof. Dr. Zeki Salih Zengin, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretimi.
 Prof. Dr. Ekrem Sarıklçıoğlu, Başlangıçtan Günümüze Dinler Tarihi.
 Prof. Dr. Mehmet Cemal Sofuoğlu, İslam Dini Esasları Yeni Bir Bakış.
 Prof. Dr. Mehmet Cemal Sofuoğlu, Açıklamalı Büyük Dua Kitabı.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 1 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Sınıf öğretmenliği alanını oluşturan konu alanları (Matematik, Türkçe, Fen ve Teknoloji, Hayat Bilgisi ve sosyal bilgiler Görsel Sanatlar, Müzik, Beden Eğitimi vb.) ile ilgili kavram ve ilkeleri açıklar 4
2 İlköğretim 1-5. sınıf öğrencilerinin gelişim özelliklerini ve bu özelliklerin öğrenmedeki rolünü değerlendirir 2
3 Tarihsel süreç içinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları eğitim uygulamalarına etkileri açısından değerlendirir 3
4 Bilimsel bilgi üretme sürecini sınıf öğretmenliği alanında yaşanan problemlerin çözümünde kullanır 3
5 İlköğretim 1-5. sınıf öğretim programlarını (Türkçe, matematik, fen ve teknoloji, sosyal bilgiler, hayat bilgisi, beden eğitimi, müzik, görsel sanatlar vb.) ve bu programların öğretiminde kullanılan belli başlı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kullanır 4
6 Sanatsal bilgilerin ışığında sanat ürünlerinin kritiğini yapar, niteliklerini açıklar 3
7 Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme gibi üst düzey düşünme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır 4
8 Öğretme öğrenme sürecini, öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar, uygular ve değerlendirir. 4
9 Farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve teknikleri kullanarak öğrencilerin öğrenme sürecini değerlendirir. 4
10 Etkili öğretme öğrenme süreçleri oluşturmak için uygun öğrenme materyalleri geliştirme ve bu süreçte bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanır. 4
11 Sınıf öğretmenliği uygulamalarında karşılaşılan sorunların çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alır 4
12 Kendi performansı üzerinde düşünür ve mesleki bilgi - becerilerini sürekli olarak geliştirmek için girişimde bulunur 4
13 Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 4
14 Öğretmenlik alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak etkili bir şeklide paylaşır. 4
15 Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili iletişim kurar ve aile katılımı ve desteğini almak için stratejiler geliştirir 4
16 Eğitim sistemi ve okul yönetimi kapsamında eğitimin genel amaçlarını ve temel ilkelerini uygulamada kullanır 4
17 Sosyal çevreyi yaşanabilir kılmak için proje ve etkinlikler geliştirir. 4
18 Çevresinde olup biten sanatsal ve bilimsel etkinlikler ile ulusal ve uluslararası güncel olayları izleyerek kişisel değerlendirmler yapar/kişisel görüşünü ifade eder 3
19 Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 2 26
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 4 4
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü: 65
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.6
Dersin AKTS Kredisi: 3