|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Ekslibris Tasarımı |
|
Dersin Kodu |
: |
GRS430 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
|
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Kişisel özelliklerini doğru tanımlayarak, özgün sanatsal ifadeler geliştirebilir. Düşünce ve görüşlerini sembolik öğelerle görsele dökme pratiği kazanır. Bir düşünce ya da olgu için entellektüel birikimi doğrultusunda kişisel görsel ifadeler üretebilir. İmaj oluşturmak/üretmek için sıradışı tasarım yaklaşımı geliştirebilir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Kitabın kartviziti olarak da bilinen ekslibris ürününe dair farkındalık yaratmak, tasarımı etkileyecek kavramsal ve işlevsel yönlerine dikkat çekmek. Öğrencide endüstriyel ürün tasarımı dışında öznel ve sanatsal bir ürün ortaya koyarken gerçekleştirilen düşünsel sürece dair deneyim oluşturmak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Ekslibris hakkında bilgi, tarihçesi, sanatçı ve eserleri ve Ekslibris tasarım çalışmaları. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Ç.Ü. Güzel Sanatlar Fakültesi Grafik Bölümü Atölyeleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Exlibris sanatının tanımı yapılır. Tarihsel gelişim anlatılır. İlk exlibris örnekleri incelenir. |
Örnek İnceleme, Araştırma |
Anlatım, Gösterim, Uygulama. |
|
2 |
Türkiye’de exlibrisin tarihsel gelişimi anlatılır. Türkiye’de yapılmış ilk exlibris örnekleri incelenir. |
Örnek İnceleme, Araştırma |
Anlatım, Gösterim, Uygulama. |
|
3 |
Exlibris sanatında, resim yazı ilişkisi anlatılır.
Konuyla ilgili iyi ve kötü uygulamalar örneklerle tartışılır |
Örnek İnceleme, Araştırma |
Anlatım, Gösterim, Uygulama. |
|
4 |
Exlibris sanatında tasarım ve uygulama sürecinde dikkat edilmesi gereken önemli bilgiler. |
Örnek İnceleme, Araştırma |
Anlatım, Gösterim, Uygulama. |
|
5 |
Özgün baskı ve exlibris sanatı arasındaki ilişki.
Exlibris Tasarımında kullanılan çağdaş çoğaltma yöntemleri. |
Örnek İnceleme, Araştırma |
Anlatım, Gösterim, Uygulama. |
|
6 |
Proje - 1. Exlibris Tasarımı için eskiz çalışmaları. |
Eskiz Çalışmaları |
Uygulama, Değerlendirme, Tartışma |
|
7 |
Proje - 1. Exlibris Tasarımı için eskiz çalışmaları. |
Eskiz Çalışmaları |
Uygulama, Değerlendirme, Tartışma |
|
8 |
Ara Sınav |
Ara Sınav |
Ara Sınav |
|
9 |
Proje - 1. Eskizlerin çoğaltma yöntemi seçilerek uygulanması. |
Tasarım Çalışmaları |
Uygulama, Değerlendirme, Tartışma |
|
10 |
Proje - 1. Eskizlerin çoğaltma yöntemi seçilerek uygulanması. |
Tasarım Çalışmaları |
Uygulama, Değerlendirme, Tartışma |
|
11 |
Proje - 2. Exlibris Tasarımı için eskiz çalışmaları. |
Eskiz Çalışmaları |
Uygulama, Değerlendirme, Tartışma |
|
12 |
Proje - 2. Exlibris Tasarımı için eskiz çalışmaları. |
Eskiz Çalışmaları |
Uygulama, Değerlendirme, Tartışma |
|
13 |
Proje - 2. Eskizlerin çoğaltma yöntemi seçilerek uygulanması. |
Tasarım Çalışmaları |
Uygulama, Değerlendirme, Tartışma |
|
14 |
Proje - 2. Eskizlerin çoğaltma yöntemi seçilerek uygulanması. |
Tasarım Çalışmaları |
Uygulama, Değerlendirme, Tartışma |
|
15 |
Exlibris Tasarımlarının sergilenmeye hazırlanması. |
Tasarım Çalışmaları |
Uygulama, Değerlendirme, Tartışma |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Final Sınavı |
Final Sınavı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
- Pektaş, Hasip, Exlibris, İstanbul, 2003
- Walton, Roger, The Big Book of Illustration Ideas, 2009.
- Erinç, Sıtkı M., Sanatın Boyutları, İstanbul, 1998
- Kınık, M., Grafik Tasarım ve Üretim Teknolojileri, Ankara, 2005.
- Armstrong, Helen, Görsel Grafik Tasarım Sözlüğü, Espas Kuram Sanat Yayınları, 2012
- Twemlow, A. (2008). Grafik Tasarım ne içindir?. İstanbul: Yem Yayın.
- Uçar, T.F. (2004). Görsel İletişim ve Grafik Tasarım. İstanbul: İnkılap Kitabevi.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sanat ve Tasarımın temel elemanlarını ve ilkelerini tanıma. |
5 |
|
2 |
Grafik tasarım uygulamalarını etkileyebilecek ulusal ve uluslar arası sanatsal, kültürel unsurları tanıma. |
4 |
|
3 |
Görsel iletişimin teknolojik gelişmelerine paralel olarak, uygulamalarında kullanabilecek düzeyde yenilikleri takip etme ve değerlendirme. |
3 |
|
4 |
Kitle iletişim ortamları, iletişim yöntemleri ve iletişim öğelerini tanımlama. |
3 |
|
5 |
Sanat ve tasarımın temel ölçütlerini kullanarak, görsel iletişim sorunları için yaratıcı, özgün, ekonomik, estetik alternatif taslaklar hazırlama. |
2 |
|
6 |
Alanına ilişkin bilgileri, farklı disiplinlerin bilgileri ile birlikte kullanma. |
3 |
|
7 |
Alanındaki bilgileri izleyebilecek ve iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dili kullanma. |
0 |
|
8 |
Tasarlama sürecinde farklı malzeme, boya ve teknolojik araç gereçleri kullanma. |
5 |
|
9 |
Araştırma, bilgiye ulaşma ve diyalektik yapabilme yöntem ve tekniklerini kullanma. |
3 |
|
10 |
Bilgi ve iletişim teknolojilerini hem öğrenme sürecinde hem de tasarlama sürecinde etkin biçimde kullanma. |
3 |
|
11 |
Toplumsal, kültürel, bilimsel ve sanatsal değerlere karşı sorumlu bir yurttaş olma. |
0 |
|
12 |
Bireysel ve grup halinde etkin çalışabilme ve sorumluluk alma. |
4 |
|
13 |
Zamanı verimli kullanarak, planlı, titiz ve disiplinli değerlendirme. |
5 |
|
14 |
Okuma, okuduğunu anlama ve yorumlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme. |
0 |
|
15 |
Sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurma özgüveni ve becerisine sahip olma. |
0 |
|
16 |
Meslektaşları, işverenleri ve hizmet sunduğu bireyler ile sağlıklı iletişim kurma. |
0 |
|
17 |
Çevreyi koruma, mesleğinin etik ve hukuksal değerlerini savunma konusunda bireysel ve mesleki itina gösterme. |
4 |
|
18 |
Grafik Tasarım mesleğinin toplumsal yaşam içindeki yerini ve önemini ayırt etme. |
3 |
|
19 |
Dilini doğru yazma, kullanma ve tasarımlarında bu konuda sorumluluk gösterme. |
0 |
|
20 |
işlevini yerine getirebilen, iletişimini gerçekleştiren ve hedef kitleye ulaşabilen tasarımlar yaratma. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
5 |
5 |
25 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
6 |
18 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 73 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.92 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|