Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Erken Çocukluk Eğitimi

Dersin Kodu : S 310

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. SONGÜL TÜMKAYA

Dersin Öğrenme Kazanımları : Dünyada ve Türkiye´de erken çocukluk kavramını ve okul öncesi eğitimin önemini kavrar.
Okul öncesi eğitimin önemini, ilkelerini ve yararlarını bilir.
Dünyada ve Türkiye’de okul öncesi eğitimin tarihçesini bilir.
Dünyada ve Türkiye’de okul öncesi eğitimin bugünkü durumunu bilir.
Okul öncesi öğretmenlerinin özelliklerini tanımlar.
Okul öncesi öğretmeninin özellikleri, okul öncesi eğitim kurumlarının çeşitlerini kavrar.
Okul öncesi eğitim döneminde ailenin rolü ve öneminin fakına varır.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Türkiyede erken çocukluk ve okul öncesi eğitimin önemini ve yararlarını kavrayabilme. Eğitiminin ilkeleri, amaçları, tarihsel gelişini kavrayarak bu kurumlarının ilköğretim birinci sınıf için öğrenme sürecinde ne kadar önemli olduğunu kavrayabilme.

Dersin İçeriği : Erken çocukluk kavramı, Türkiye’de ve dünyada erken çocukluk ve okul öncesi eğitim, okul öncesi eğitimin tanımı, ilkeleri, önemi ve yararları, okul öncesi eğitime temel olan görüşler ve okul öncesi eğitimin tarihsel gelişimi, dünyada ve Türkiye’de okul öncesi eğitimin bugünkü durumu, okul öncesi çocuğunun temel özellikleri ve gereksinimleri, okul öncesi öğretmeninin özellikleri, okul öncesi eğitim kurumlarının çeşitleri (anaokulu, kreş vb.), okul öncesi eğitim kurumunun fiziksel, sosyal ve eğitsel ortam özellikleri, okul öncesi eğitim döneminde ailenin rolü ve önemi.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Sınıf Öğretmenliği Derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Türkiye’de ve Dünyada Erken Çocukluk ve Okul Öncesi Eğitimi Okuma Takım çalışması Grup tartışması Düz anlatım
2 Okul Öncesi Eğitimin Tanımı, Kapsamı Önemi ve Temel İlkeleri Gözlem Takım çalışması Grup tartışması Düz anlatım
3 Okul Öncesi Eğitimin Tarihi Gelişimi okuma Takım çalışması Grup tartışması Düz anlatım
4 Okul Öncesi Eğitime Temel Olan Görüşler okuma Takım çalışması Grup tartışması Düz anlatım
5 Dünyada ve Türkiye’de Okul Öncesi Eğitimin Bugünkü Durumu okuma Takım çalışması Grup tartışması Düz anlatım
6 Okul Öncesi Çocuğunun Temel Özellikleri ve Gereksinimleri okuma Takım çalışması Grup tartışması Düz anlatım
7 Vize Evödevi
8 Genel Olarak Okul Öncesi Öğretmen Yeterlikleri okuma Takım çalışması Grup tartışması Düz anlatım
9 Okul Öncesi Eğitim Kurumları ve Çeşitleri okuma Takım çalışması Grup tartışması Düz anlatım
10 Okul Öncesi Eğitim Kurumlarının Fiziksel Özellikleri gözlem Takım çalışması Grup tartışması Düz anlatım
11 Okul Öncesi Eğitim Kurumlarının Psikolojik Özellikleri okuma Takım çalışması Grup tartışması Düz anlatım
12 Okul Öncesi Eğitim Kurumlarının Sosyal Özellikleri okuma Takım çalışması Grup tartışması Düz anlatım
13 Okul Öncesi Eğitim Kurumlarının Eğitsel Ortam Özellikleri okuma Takım çalışması Grup tartışması Düz anlatım
14 Okul Öncesi Eğitim Döneminde Ailenin Rolü ve Önemi gözlem Takım çalışması Grup tartışması Düz anlatım
15 Final sınava hazırlık Sınav
16/17 Final sınava hazırlık Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Tümkaya, S. Ve Gülaçtı, F. (Edt.) (2010). Erken Çocukluk Eğitimi, Nobel Yayıncılık: Ankara.
 Haktanır, G. (Ed.) (2008). Okul Öncesi Eğitime Giriş (2. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
 Poyraz, H ve Dere, H. (2006). Okulöncesi Eğitiminin İlke ve Yöntemleri (3. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık .
 Oktay, A. (2007). Yaşamın Sihirli Yılları: Okul Öncesi Dönem.(6.Baskı), İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 1 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Sınıf öğretmenliği alanını oluşturan konu alanları (Matematik, Türkçe, Fen ve Teknoloji, Hayat Bilgisi ve sosyal bilgiler Görsel Sanatlar, Müzik, Beden Eğitimi vb.) ile ilgili kavram ve ilkeleri açıklar 0
2 İlköğretim 1-5. sınıf öğrencilerinin gelişim özelliklerini ve bu özelliklerin öğrenmedeki rolünü değerlendirir 0
3 Tarihsel süreç içinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları eğitim uygulamalarına etkileri açısından değerlendirir 0
4 Bilimsel bilgi üretme sürecini sınıf öğretmenliği alanında yaşanan problemlerin çözümünde kullanır 0
5 İlköğretim 1-5. sınıf öğretim programlarını (Türkçe, matematik, fen ve teknoloji, sosyal bilgiler, hayat bilgisi, beden eğitimi, müzik, görsel sanatlar vb.) ve bu programların öğretiminde kullanılan belli başlı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kullanır 0
6 Sanatsal bilgilerin ışığında sanat ürünlerinin kritiğini yapar, niteliklerini açıklar 0
7 Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme gibi üst düzey düşünme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır 4
8 Öğretme öğrenme sürecini, öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar, uygular ve değerlendirir. 5
9 Farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve teknikleri kullanarak öğrencilerin öğrenme sürecini değerlendirir. 0
10 Etkili öğretme öğrenme süreçleri oluşturmak için uygun öğrenme materyalleri geliştirme ve bu süreçte bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanır. 4
11 Sınıf öğretmenliği uygulamalarında karşılaşılan sorunların çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alır 0
12 Kendi performansı üzerinde düşünür ve mesleki bilgi - becerilerini sürekli olarak geliştirmek için girişimde bulunur 5
13 Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 0
14 Öğretmenlik alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak etkili bir şeklide paylaşır. 3
15 Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili iletişim kurar ve aile katılımı ve desteğini almak için stratejiler geliştirir 5
16 Eğitim sistemi ve okul yönetimi kapsamında eğitimin genel amaçlarını ve temel ilkelerini uygulamada kullanır 3
17 Sosyal çevreyi yaşanabilir kılmak için proje ve etkinlikler geliştirir. 0
18 Çevresinde olup biten sanatsal ve bilimsel etkinlikler ile ulusal ve uluslararası güncel olayları izleyerek kişisel değerlendirmler yapar/kişisel görüşünü ifade eder 0
19 Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 4 4
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü: 74
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.96
Dersin AKTS Kredisi: 3