Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Matematik Öğretimi I

Dersin Kodu : S 307

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. KAMURAN TARIM GÖZÜBATIK
Dr.Öğr. ÜyesiDr. AYTEN PINAR BAL
Doç.Dr. PERİHAN DİNÇ ARTUT

Dersin Öğrenme Kazanımları : Matematik öğretiminin amacını ve temel ilkelerini açıklar
Matematik öğreniminde yararlanılacak öğretme ve öğrenme stratejilerini açıklar
Türkiye´de matematik öğretiminin tarihini açıklar
Türkiye ile diğer ülkelerin matematik öğretimini karşılaştırır
İlkokul matematik programının içerik ve kazanımlarını açıklar
ilkokul matematik öğretiminde ölçme ve değerlendirmenin nasıl yapılacağını açıklar
Problem çözmenin önemini ve problem çözme öğretimini açıklar
Doğal sayıların yapısını ve özelliklerini açıklar
Doğal sayılarda dört işlem öğretimini açıklar
Dört işlem öğretimine ilişkin ders planı hazırlayarak uygular

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu dersin amacı öğretmen adaylarına ilköğretim ilkokul matematik programını tanıtmak ve içeriğinde yer alan doğal sayılar, doğal sayılarda işlem, kesir sayıları, kesir sayılarında işlem ve problem çözme öğretimi konularındaki temel kavram ve becerileri etkinlik temeline dayalı çalışmalarla kazandırmaktır.

Dersin İçeriği : Matematiğin temel kuralları, Türkiye´de matematik eğitimi, diğer ülkelerde matematik eğitimi, matematik öğretiminde kullanılan öğrenme ve öğretme stratejileri, ilkokulda matematik programı, matematik öğretiminde ölçme ve değerlendirme, doğal sayıların öğretimi, doğla sayılarda işlem öğretimi sayıların problem çözme öğretimi

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : 105


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Matematik öğretiminin amacı, matematik öğretiminin kısa tarihçesi, matematik öğretiminin temel ilkeleri Altun, M. (2005). s .1-12 Gür, H. (2006). 1 s.11-17 MEB (2009) Düz anlatım; soru-cevap tekniği
2 Matematik eğitiminde etkili olan öğrenme- öğretim kuramları Altun, M. (2005). s .15-48 Gür, H. (2006). 1 s.19-88 MEB (2009) Düz anlatım , soru cevap tekniği
3 İlkokul matematik programının kapsam, kazanım ve özellikleri; örnek etkinliklerin planlanması, uygulama ve değerlendirmeleri Altun, M. (2005). s .52-78 Gür, H. (2006). 1 s.19-88 MEB (2009) Düz anlatım, işbirlikli öğrenme, tartışma
4 Matematik başarısını ölçme ve değerlendirme; örnek etkinliklerin planlanması,uygulama ve değerlendirilmesi Altun, M. (2005). s .52-78 Gür, H. (2006). 1 s.19-88 MEB (2009) Düz anlatım, soru cevap tekniği
5 Sayı kavramının gelişimi, doğal sayıların oluşumu ve yapısal özellikleri; örnek etkinliklerin planlaması, uygulama ve değerlendirmeleri Altun, M. (2005). s .151-163 Gür, H. (2006). 1 s.113-153 MEB (2009) Düz anlatım, işbirlikli öğrenme, tartışma
6 Erken çocukluk döneminde temel işlemlerin öğretimi Altun, M. (2005). s .151-163 Gür, H. (2006). 1 s.113-153 MEB (2009) Düz anlatım, işbirlikli öğrenme, tartışma
7 Basamak değer kavramına dayalı olarak işlemlerin öğretimi Altun, M. (2005). s .164-237 Gür, H. (2006). 1 s.155-220 MEB (2009) Düz anlatım,işbirlikli öğrenme, tartışma
8 Aasınav Sınava hazırlık Yazılı sınav
9 Problem çözme öğretimi Altun, M. (2005). s .81-120 Gür, H. (2006). 1 s.89-110 MEB (2009) Düz anlatım,işbirlikli öğrenme, tartışma, problem çözme tekniği
10 Problem çözme uygulamaları Altun, M. (2005). s .81-120 Gür, H. (2006). 1 s.89-110 MEB (2009) Düz anlatım,işbirlikli öğrenme, tartışma, problem çözme tekniği
11 Grup çalışmaları (proje sunumları) Altun, M. (2005). s .81-120 Gür, H. (2006). 1 s.89-110 MEB (2009) Düz anlatım, işbirlikli öğrenme, tartışma
12 Grup çalışmaları (proje sunumları) Altun, M. (2005). s .81-120 Gür, H. (2006). 1 s.89-110 MEB (2009) Düz anlatım,işbirlikli öğrenme, tartışma
13 Grup çalışmaları (proje sunumları) Altun, M. (2005). s .81-120 Gür, H. (2006). 1 s.89-110 MEB (2009) Düz anlatım,işbirlikli öğrenme, tartışma
14 Grup çalışmaları (proje sunumları) Altun, M. (2005). s .81-120 Gür, H. (2006). 1 s.89-110 MEB (2009) Düz anlatım,işbirlikli öğrenme, tartışma
15 Grup çalışmaları (proje sunumları) Altun, M. (2005). s .81-120 Gür, H. (2006). 1 s.89-110 MEB (2009) Düz anlatım,işbirlikli öğrenme, tartışma
16/17 Final sınavı Sınava hazırlık Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar   MEB (2009) İlköğretim Matematik Dersi (1-5. sınıflar) Öğretim Programı . Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi
 Murat Altun (2005) Matematik Öğretimi. Bursa: Erkam Matbacılık
 Hülya Gür (2006) Matematik Öğretimi. Ankara: Lisans yayıncılık.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 4 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Sınıf öğretmenliği alanını oluşturan konu alanları (Matematik, Türkçe, Fen ve Teknoloji, Hayat Bilgisi ve sosyal bilgiler Görsel Sanatlar, Müzik, Beden Eğitimi vb.) ile ilgili kavram ve ilkeleri açıklar 4
2 İlköğretim 1-5. sınıf öğrencilerinin gelişim özelliklerini ve bu özelliklerin öğrenmedeki rolünü değerlendirir 0
3 Tarihsel süreç içinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları eğitim uygulamalarına etkileri açısından değerlendirir 0
4 Bilimsel bilgi üretme sürecini sınıf öğretmenliği alanında yaşanan problemlerin çözümünde kullanır 0
5 İlköğretim 1-5. sınıf öğretim programlarını (Türkçe, matematik, fen ve teknoloji, sosyal bilgiler, hayat bilgisi, beden eğitimi, müzik, görsel sanatlar vb.) ve bu programların öğretiminde kullanılan belli başlı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kullanır 3
6 Sanatsal bilgilerin ışığında sanat ürünlerinin kritiğini yapar, niteliklerini açıklar 0
7 Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme gibi üst düzey düşünme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır 5
8 Öğretme öğrenme sürecini, öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar, uygular ve değerlendirir. 0
9 Farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve teknikleri kullanarak öğrencilerin öğrenme sürecini değerlendirir. 0
10 Etkili öğretme öğrenme süreçleri oluşturmak için uygun öğrenme materyalleri geliştirme ve bu süreçte bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanır. 0
11 Sınıf öğretmenliği uygulamalarında karşılaşılan sorunların çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alır 0
12 Kendi performansı üzerinde düşünür ve mesleki bilgi - becerilerini sürekli olarak geliştirmek için girişimde bulunur 0
13 Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 3
14 Öğretmenlik alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak etkili bir şeklide paylaşır. 0
15 Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili iletişim kurar ve aile katılımı ve desteğini almak için stratejiler geliştirir 0
16 Eğitim sistemi ve okul yönetimi kapsamında eğitimin genel amaçlarını ve temel ilkelerini uygulamada kullanır 0
17 Sosyal çevreyi yaşanabilir kılmak için proje ve etkinlikler geliştirir. 0
18 Çevresinde olup biten sanatsal ve bilimsel etkinlikler ile ulusal ve uluslararası güncel olayları izleyerek kişisel değerlendirmler yapar/kişisel görüşünü ifade eder 0
19 Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 4 4 16
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü: 110
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.4
Dersin AKTS Kredisi: 4