|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sosyal Bilgiler Öğretimi |
|
Dersin Kodu |
: |
S 306 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. AHMET DOĞANAY Öğr.Gör. ŞENGÜL DOĞANAY |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Sosyal Bilgilerin ne olduğunu açıklama ve Sosyal Bilgileri niçin öğrenmemiz gerektiğine ilişkin nedenler ileri sürer Sosyal bilgilerin kavramsallaştırılmasında farklı yaklaşımları karşılaştırır Sosyal bilgiler öğretim programını tanır ve değerlendirir Sosyal bilgiler öğretiminde yapılandırmacı öğrenme anlayışının temel ilkelerini kavrar Sosyal bilgiler öğretiminde kavram ve genellemelerin kazandırılmasına ilişkin etkinlik hazırlar Sosyal bilgiler öğretiminde değerlerin kazandırılmasına yönelik etkinlikler hazırlar Sosyal bilgiler öğretiminde düşünme becerilerinin kazandırılmasına ilişkin etkinlik hazırlar Sosyal bilgiler öğretiminde zaman ve mekan becerilerinin geliştirilmesine yönelik etkinlikler hazırlar Sosyal bilgiler öğretiminde edebi ürünlerin kullanımına ilişkin etkinlik hazırlar Sosyal bilgilerde etkili öğrenme için, uygun öğretim yöntemi seçer Sosyal bilgilerde etkili öğrenmeyi sağlayan belli başlı öğretim yöntemlerini uygular Sosyal bilgilerdeki öğrenmeyi uygun ölçme araçlarıyla ölçme ve sonuçları
değerlendirir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
sınıf öğretmeni adaylarına ilköğretim dördüncü ve beşinci sınıflarda yer alan Sosyal Bilgiler dersinin öğretimine ilişkin gerekli bilgi, beceri ve değerleri kazandırmayı amaçlayan bir ders |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu dersin içeriği sosyal bilgilerin anlamı, sosyal bilgiler programı, sosyal bilgiler öğretiminde strateji, yöntem ve teknikler ve ölçme değerlendirme konularından oluşmaktadır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dersin Tanıtımı Sosyal Bilgiler: Tanım ve Gerekçe |
11605 s. 2-30 |
Anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
2 |
Sosyal Bilgiler: Tanım ve Gerekçe |
11605 s. 2-30 |
Anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
3 |
Farklı sosyal bilgiler yaklaşımları, Niçin Sosyal Bilgiler Öğreniyoruz? |
11605 s. 2-30 |
Anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
4 |
Sosyal bilgilerin genel hedefi olarak demokratik vatandaşlık eğitimi. |
11605 s. 2-30 |
Anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
5 |
Sosyal Bilgiler Eğitim Programı |
11605 s. 34-47; 11610 |
Anlatım, soru-cevap |
|
6 |
Yapılandırmacı sosyal bilgiler öğretimi |
11605 s.52-74 |
Anlatım, grup çalışması, işbirliğine dayalı öğretim |
|
7 |
Vize |
|
|
|
8 |
Kavram ve genellemelerin öğretimi |
11605 s. 112-143 |
nlatım, grup çalışması, işbirliğine dayalı öğretim |
|
9 |
Değerlerin öğretimi |
11605 s. 226-254 |
nlatım, grup çalışması, işbirliğine dayalı öğretim |
|
10 |
Düşünme becerilerinin öğretimi |
11605 s.146-183 |
nlatım, grup çalışması, işbirliğine dayalı öğretim |
|
11 |
Zaman ve mekan becerilerinin öğretimi |
11605 s. 188-223 |
nlatım, grup çalışması, işbirliğine dayalı öğretim |
|
12 |
Sosyal bilgiler öğretiminde etkili öğrenme öğretme yöntemleri |
11605 s. 78-109 |
nlatım, grup çalışması, işbirliğine dayalı öğretim |
|
13 |
Sosyal bilgiler öğretiminde etkili öğrenme öğretme yöntemleri |
11605 s. 78-109 |
nlatım, grup çalışması, işbirliğine dayalı öğretim |
|
14 |
Sosyal Bilgilerde Öğrenmenin Ölçülmesi ve Değerlendirilmesi |
11605 s. 432-514; 11610 |
Anlatım uygulama |
|
15 |
Final |
|
|
|
16/17 |
Final |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Öztürk, C. (Editör). (2009). Sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Pegem Akademi
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Barth, S.L. ve Demirtaş, A. (1997). İlköğretim sosyal bilgiler öğretimi: Kaynak üniteler. Ankara: YÖK Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi.
Gardner, W., Demirtaş, A. ve Doğanay, A. (1997). Sosyal bilimler öğretimi. Ankara: YÖK Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi.
Editörler: Tay, B. ; Öcal A. (2008). Sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
Erden, M. (tarihsiz). Sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Alkım yayınevi.
PegemA (2008). İlköğretim okulu programı. Ankara. Pegem Akademi
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
4 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sınıf öğretmenliği alanını oluşturan konu alanları (Matematik, Türkçe, Fen ve Teknoloji, Hayat Bilgisi ve sosyal bilgiler Görsel Sanatlar, Müzik, Beden Eğitimi vb.) ile ilgili kavram ve ilkeleri açıklar |
5 |
|
2 |
İlköğretim 1-5. sınıf öğrencilerinin gelişim özelliklerini ve bu özelliklerin öğrenmedeki rolünü değerlendirir |
0 |
|
3 |
Tarihsel süreç içinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları eğitim uygulamalarına etkileri açısından değerlendirir |
0 |
|
4 |
Bilimsel bilgi üretme sürecini sınıf öğretmenliği alanında yaşanan problemlerin çözümünde kullanır |
0 |
|
5 |
İlköğretim 1-5. sınıf öğretim programlarını (Türkçe, matematik, fen ve teknoloji, sosyal bilgiler, hayat bilgisi, beden eğitimi, müzik, görsel sanatlar vb.) ve bu programların öğretiminde kullanılan belli başlı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kullanır |
5 |
|
6 |
Sanatsal bilgilerin ışığında sanat ürünlerinin kritiğini yapar, niteliklerini açıklar |
0 |
|
7 |
Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme gibi üst düzey düşünme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır |
4 |
|
8 |
Öğretme öğrenme sürecini, öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar, uygular ve değerlendirir. |
4 |
|
9 |
Farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve teknikleri kullanarak öğrencilerin öğrenme sürecini değerlendirir. |
3 |
|
10 |
Etkili öğretme öğrenme süreçleri oluşturmak için uygun öğrenme materyalleri geliştirme ve bu süreçte bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanır. |
0 |
|
11 |
Sınıf öğretmenliği uygulamalarında karşılaşılan sorunların çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alır |
0 |
|
12 |
Kendi performansı üzerinde düşünür ve mesleki bilgi - becerilerini sürekli olarak geliştirmek için girişimde bulunur |
0 |
|
13 |
Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir |
0 |
|
14 |
Öğretmenlik alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak etkili bir şeklide paylaşır. |
0 |
|
15 |
Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili iletişim kurar ve aile katılımı ve desteğini almak için stratejiler geliştirir |
0 |
|
16 |
Eğitim sistemi ve okul yönetimi kapsamında eğitimin genel amaçlarını ve temel ilkelerini uygulamada kullanır |
0 |
|
17 |
Sosyal çevreyi yaşanabilir kılmak için proje ve etkinlikler geliştirir. |
0 |
|
18 |
Çevresinde olup biten sanatsal ve bilimsel etkinlikler ile ulusal ve uluslararası güncel olayları izleyerek kişisel değerlendirmler yapar/kişisel görüşünü ifade eder |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
8 |
4 |
32 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
4 |
3 |
12 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
8 |
8 |
|
Toplam İş Yükü: | 99 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.96 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|