Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Sosyal Bilgiler Öğretimi

Dersin Kodu : S 306

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. AHMET DOĞANAY
Öğr.Gör. ŞENGÜL DOĞANAY

Dersin Öğrenme Kazanımları : Sosyal Bilgilerin ne olduğunu açıklama ve Sosyal Bilgileri niçin öğrenmemiz gerektiğine ilişkin nedenler ileri sürer
Sosyal bilgilerin kavramsallaştırılmasında farklı yaklaşımları karşılaştırır
Sosyal bilgiler öğretim programını tanır ve değerlendirir
Sosyal bilgiler öğretiminde yapılandırmacı öğrenme anlayışının temel ilkelerini kavrar
Sosyal bilgiler öğretiminde kavram ve genellemelerin kazandırılmasına ilişkin etkinlik hazırlar
Sosyal bilgiler öğretiminde değerlerin kazandırılmasına yönelik etkinlikler hazırlar
Sosyal bilgiler öğretiminde düşünme becerilerinin kazandırılmasına ilişkin etkinlik hazırlar
Sosyal bilgiler öğretiminde zaman ve mekan becerilerinin geliştirilmesine yönelik etkinlikler hazırlar
Sosyal bilgiler öğretiminde edebi ürünlerin kullanımına ilişkin etkinlik hazırlar
Sosyal bilgilerde etkili öğrenme için, uygun öğretim yöntemi seçer
Sosyal bilgilerde etkili öğrenmeyi sağlayan belli başlı öğretim yöntemlerini uygular
Sosyal bilgilerdeki öğrenmeyi uygun ölçme araçlarıyla ölçme ve sonuçları değerlendirir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : sınıf öğretmeni adaylarına ilköğretim dördüncü ve beşinci sınıflarda yer alan Sosyal Bilgiler dersinin öğretimine ilişkin gerekli bilgi, beceri ve değerleri kazandırmayı amaçlayan bir ders

Dersin İçeriği : Bu dersin içeriği sosyal bilgilerin anlamı, sosyal bilgiler programı, sosyal bilgiler öğretiminde strateji, yöntem ve teknikler ve ölçme değerlendirme konularından oluşmaktadır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Dersin Tanıtımı Sosyal Bilgiler: Tanım ve Gerekçe 11605 s. 2-30 Anlatım, soru-cevap, tartışma
2 Sosyal Bilgiler: Tanım ve Gerekçe 11605 s. 2-30 Anlatım, soru-cevap, tartışma
3 Farklı sosyal bilgiler yaklaşımları, Niçin Sosyal Bilgiler Öğreniyoruz? 11605 s. 2-30 Anlatım, soru-cevap, tartışma
4 Sosyal bilgilerin genel hedefi olarak demokratik vatandaşlık eğitimi. 11605 s. 2-30 Anlatım, soru-cevap, tartışma
5 Sosyal Bilgiler Eğitim Programı 11605 s. 34-47; 11610 Anlatım, soru-cevap
6 Yapılandırmacı sosyal bilgiler öğretimi 11605 s.52-74 Anlatım, grup çalışması, işbirliğine dayalı öğretim
7 Vize
8 Kavram ve genellemelerin öğretimi 11605 s. 112-143 nlatım, grup çalışması, işbirliğine dayalı öğretim
9 Değerlerin öğretimi 11605 s. 226-254 nlatım, grup çalışması, işbirliğine dayalı öğretim
10 Düşünme becerilerinin öğretimi 11605 s.146-183 nlatım, grup çalışması, işbirliğine dayalı öğretim
11 Zaman ve mekan becerilerinin öğretimi 11605 s. 188-223 nlatım, grup çalışması, işbirliğine dayalı öğretim
12 Sosyal bilgiler öğretiminde etkili öğrenme öğretme yöntemleri 11605 s. 78-109 nlatım, grup çalışması, işbirliğine dayalı öğretim
13 Sosyal bilgiler öğretiminde etkili öğrenme öğretme yöntemleri 11605 s. 78-109 nlatım, grup çalışması, işbirliğine dayalı öğretim
14 Sosyal Bilgilerde Öğrenmenin Ölçülmesi ve Değerlendirilmesi 11605 s. 432-514; 11610 Anlatım uygulama
15 Final
16/17 Final


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Öztürk, C. (Editör). (2009). Sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Pegem Akademi
Diğer Kaynaklar  Barth, S.L. ve Demirtaş, A. (1997). İlköğretim sosyal bilgiler öğretimi: Kaynak üniteler. Ankara: YÖK Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi.
 Gardner, W., Demirtaş, A. ve Doğanay, A. (1997). Sosyal bilimler öğretimi. Ankara: YÖK Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi.
 Editörler: Tay, B. ; Öcal A. (2008). Sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
 Erden, M. (tarihsiz). Sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Alkım yayınevi.
 PegemA (2008). İlköğretim okulu programı. Ankara. Pegem Akademi


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 4 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Sınıf öğretmenliği alanını oluşturan konu alanları (Matematik, Türkçe, Fen ve Teknoloji, Hayat Bilgisi ve sosyal bilgiler Görsel Sanatlar, Müzik, Beden Eğitimi vb.) ile ilgili kavram ve ilkeleri açıklar 5
2 İlköğretim 1-5. sınıf öğrencilerinin gelişim özelliklerini ve bu özelliklerin öğrenmedeki rolünü değerlendirir 0
3 Tarihsel süreç içinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları eğitim uygulamalarına etkileri açısından değerlendirir 0
4 Bilimsel bilgi üretme sürecini sınıf öğretmenliği alanında yaşanan problemlerin çözümünde kullanır 0
5 İlköğretim 1-5. sınıf öğretim programlarını (Türkçe, matematik, fen ve teknoloji, sosyal bilgiler, hayat bilgisi, beden eğitimi, müzik, görsel sanatlar vb.) ve bu programların öğretiminde kullanılan belli başlı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kullanır 5
6 Sanatsal bilgilerin ışığında sanat ürünlerinin kritiğini yapar, niteliklerini açıklar 0
7 Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme gibi üst düzey düşünme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır 4
8 Öğretme öğrenme sürecini, öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar, uygular ve değerlendirir. 4
9 Farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve teknikleri kullanarak öğrencilerin öğrenme sürecini değerlendirir. 3
10 Etkili öğretme öğrenme süreçleri oluşturmak için uygun öğrenme materyalleri geliştirme ve bu süreçte bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanır. 0
11 Sınıf öğretmenliği uygulamalarında karşılaşılan sorunların çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alır 0
12 Kendi performansı üzerinde düşünür ve mesleki bilgi - becerilerini sürekli olarak geliştirmek için girişimde bulunur 0
13 Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 0
14 Öğretmenlik alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak etkili bir şeklide paylaşır. 0
15 Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili iletişim kurar ve aile katılımı ve desteğini almak için stratejiler geliştirir 0
16 Eğitim sistemi ve okul yönetimi kapsamında eğitimin genel amaçlarını ve temel ilkelerini uygulamada kullanır 0
17 Sosyal çevreyi yaşanabilir kılmak için proje ve etkinlikler geliştirir. 0
18 Çevresinde olup biten sanatsal ve bilimsel etkinlikler ile ulusal ve uluslararası güncel olayları izleyerek kişisel değerlendirmler yapar/kişisel görüşünü ifade eder 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 8 4 32
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 4 3 12
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü: 99
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.96
Dersin AKTS Kredisi: 4