Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Desen 6

Dersin Kodu : GRS326

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı :

Dersin Öğrenme Kazanımları : Kavramları ve fikirleri sembolize edebilir, hayal ettiğini gözünde canlandırabilir ve gördüğünü ifade edebilir.
Hayal ettiğini görmeden de çizebilme becerisini kazanır.
Hareketli figürleri zihninde canlandırabilir.
İki boyutlu yüzeye zihninde canlandırabildiği figürleri aktarabilir.
Karakter yaratabilir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : yok

Dersin Amacı : Bu dersin amacı, öğrencinin desende özgün bir dil oluşturmasını, desenin yaratma ve düşünceyi geliştirme ve hareketlendirme aşamasında temel bir disiplin olduğu fikrini kavramasını sağlamaktır.

Dersin İçeriği : Bu ders kapsamında geleneksel desen eğitimini alan öğrenci, grafik tasarımın farklı alan uygulamalarından illüstrasyon ve animasyon derslerine katkı sağlamak amacıyla figürlerin hareketlendirilmesi konusunda uygulamalar yapar. Desen eğitimiyle gözlem, analiz, sentez ve sistemli düşünme becerisi kazanmış bir kişi, bu yetkinliğini plastik sanatların tüm alanlarında ortaya koyduğu eserlerde yansıtır. Desen eğitimi, kişinin gördüğünü algılama ve yansıtma düzeyini artırır. Bu düzey, grafik tasarımın diğer alanlarında da kullanılan uygulamaların başarılı olabilmesine olanak sağlar. İllüstrasyon ve animasyon bu alanlardandır. Tasarımcının, desen çizerek gözünü eğitme süreci, estetik kaygısı yüksek çalışmalar yapmasına zemin hazırlamaktadır. Bir düşünceyi, biçimi, duyguyu görsel yolla anlatmak için yapılan ve resimleme tekniği ile yorumlanması olan illüstrasyon ve canlandırma sanatı olarak adlandırılan animasyonda, karakter tasarımı oluşturma süreci boyunca desen eğitimi başat bir rol üstlenmektedir. Bu ders kapsamında kişi, bir figürü üç boyutlu hayal edip, iki boyutlu bir yüzeye çizmek ve üç boyutlu etki yaratabilmekte ve teknik desen dersinin/eğitiminin önemini ön plana çıkmaktadır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Ç.Ü. Güzel Sanatlar Fakültesi Grafik Bölümü Atölyeleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Tasarımda gerçeklik ve imge sorunsalının çizimlerle irdelenmesi Araştırma Anlatım
2 Yüzey: Boş - dolu kavramları Yüzey: Açık - Koyu kavramları Örnek İnceleme, Uygulama, Araştırma Anlatım, Gösterim, Uygulama.
3 Doku çalışması (doğal doku) Doku çalışması (yapay doku) Eskiz Çalışmaları Uygulama, Değerlendirme, Tartışma
4 İmgesel tasarımda çizimsel çözümlemeler. Tasarım Çalışmaları Uygulama, Değerlendirme, Tartışma
5 Portre çizimleri (çizgisel etüd) Eskiz Çalışmaları Uygulama, Değerlendirme, Tartışma
6 Otoportre çizimleri (lekesel etüd-valör) Eskiz Çalışmaları Uygulama, Değerlendirme, Tartışma
7 Otoportre çizimleri (lekesel etüd-valör) Eskiz Çalışmaları Uygulama, Değerlendirme, Tartışma
8 Ara Sınav Sunum Paftaları Hazırlama Proje Teslimi ve Sunumu
9 Figür "canlı model" (akademik) Eskiz Çalışmaları Uygulama, Değerlendirme, Tartışma
10 Figür "canlı model" (kaligrafik) Eskiz Çalışmaları Uygulama, Değerlendirme, Tartışma
11 Figür "canlı model" - Deformasyon Eskiz Çalışmaları Uygulama, Değerlendirme, Tartışma
12 Figür "canlı model" - Metamorfoz Eskiz Çalışmaları Uygulama, Değerlendirme, Tartışma
13 Röprodüksiyon inceleme - " desen açısından" Yapıt analizi Örnek İnceleme, Uygulama, Araştırma Anlatım, Gösterim, Uygulama.
14 Röprodüksiyon inceleme - " desen açısından" Yapıt analizi Eskiz Çalışmaları Uygulama, Değerlendirme, Tartışma
15 Yapıtların desen açısından yeniden yorumlanması Örnek İnceleme, Uygulama, Araştırma Anlatım, Gösterim, Uygulama.
16/17 Final Sınavı Sunum Paftaları Hazırlama Proje Teslimi ve Sunumu


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  - Chaet, B. (1983). The art of drawing. (3rd ed.). Florida: Rinehart and Winston Inc. - Edwards, B. (1986). Drawing on the artist within. (pp. 50,126-131). New York: Simon & Schuster, Inc. - Enstice, W., & Peters, M. (1990). Drawing, space, form, expression. (pp. 64-78). New Jersey: Prentice-Hall, Inc. - Fleming, W. (1995). Arts and ideas. Orlando: Harcourt Brace Company. - Gollwitzer, G. (1976). Express Yourself in Drawing. New York. - Mehmet, N. (2006). Desende insan figürü. (pp. 23). Kayseri: Netform Matbaacılık A.Ş. - Mendelowitz, D.M., & Wakeham, D. A. (1993). A guide to drawing. (4th ed.). (pp. 6). Florida: Rinehart and Winston Inc. - Parramón, J.,M. (2004). Çizim ve resim sanatı. (5th ed.). (pp. 86-90). İstanbul: Remzi Kitabevi A.Ş. - Williams, R. (2001). The Animator’s Survival Kit. (pp. 25,66). New York: Faber and Faber Limited. - Purcell, A.T., & Gero, J.S.. (1998). Drawings and the design process: A review of protocol studies in design and other disciplines and related research in cognitive psychology. Design Studies, Volume 19, Issue 4, October 1998, Pages 389-430.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 3 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Sanat ve Tasarımın temel elemanlarını ve ilkelerini tanıma. 5
2 Grafik tasarım uygulamalarını etkileyebilecek ulusal ve uluslar arası sanatsal, kültürel unsurları tanıma. 4
3 Görsel iletişimin teknolojik gelişmelerine paralel olarak, uygulamalarında kullanabilecek düzeyde yenilikleri takip etme ve değerlendirme. 3
4 Kitle iletişim ortamları, iletişim yöntemleri ve iletişim öğelerini tanımlama. 3
5 Sanat ve tasarımın temel ölçütlerini kullanarak, görsel iletişim sorunları için yaratıcı, özgün, ekonomik, estetik alternatif taslaklar hazırlama. 2
6 Alanına ilişkin bilgileri, farklı disiplinlerin bilgileri ile birlikte kullanma. 3
7 Alanındaki bilgileri izleyebilecek ve iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dili kullanma. 0
8 Tasarlama sürecinde farklı malzeme, boya ve teknolojik araç gereçleri kullanma. 5
9 Araştırma, bilgiye ulaşma ve diyalektik yapabilme yöntem ve tekniklerini kullanma. 3
10 Bilgi ve iletişim teknolojilerini hem öğrenme sürecinde hem de tasarlama sürecinde etkin biçimde kullanma. 3
11 Toplumsal, kültürel, bilimsel ve sanatsal değerlere karşı sorumlu bir yurttaş olma. 0
12 Bireysel ve grup halinde etkin çalışabilme ve sorumluluk alma. 4
13 Zamanı verimli kullanarak, planlı, titiz ve disiplinli değerlendirme. 5
14 Okuma, okuduğunu anlama ve yorumlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme. 0
15 Sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurma özgüveni ve becerisine sahip olma. 0
16 Meslektaşları, işverenleri ve hizmet sunduğu bireyler ile sağlıklı iletişim kurma. 0
17 Çevreyi koruma, mesleğinin etik ve hukuksal değerlerini savunma konusunda bireysel ve mesleki itina gösterme. 4
18 Grafik Tasarım mesleğinin toplumsal yaşam içindeki yerini ve önemini ayırt etme. 3
19 Dilini doğru yazma, kullanma ve tasarımlarında bu konuda sorumluluk gösterme. 0
20 işlevini yerine getirebilen, iletişimini gerçekleştiren ve hedef kitleye ulaşabilen tasarımlar yaratma. 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 5 8 40
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 3 6 18
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü: 102
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.08
Dersin AKTS Kredisi: 4