|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Yazı 2 |
|
Dersin Kodu |
: |
GRA116 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. OYA TÜRE AYGÜN Öğr.Gör. DERVİŞ İLKER GÜL |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Çeşitli yazıların tarihsel süreçte gelişimi ve değişimini bilir, Yazı araç-gereçleri ile yazı biçimleri arasındaki eytişimi (diyalektiği) kavrar, Vektörel ve piksel temelli yazı çalışmaları üretir, Geleneksel yazı uygulamalarını sayısal ortama aktarır, Geleneksel yazı sanatından bir yazı türünü gündelik yazıda kullanır, Geleneksel elyazmalar ve kitapların üretiminde yazı sanatının özelliklerini belirler, Latin abecesinin önemli aşama, süreç ve sonuçlarını (önemli türlerini) tanır, Elyazma eser sanatının gereklilik ve sınırlılıklarını anlar,
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Öğrencilere yazı çeşitleri, (Harflerin anatomilerini- Fontları- puntoları- Bloklamaları) yazım kuralları ve tekniklerini kavratmak, el yazısı estetiğini uygulama dökebilmesini sağlamak ve Latin abecesi temelinde kaligrafik yazı karakterlerini öğretmek bu alanda beceri kazandırmak amaçlanmaktadır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Temel olarak Latin abecesinin gelişiminde ortaya çıkmış önemli yazı türleri üzerinde çalışılacak ve dönem sonunda Latin yazısı temelinde bir yazı karakterinin etkili bir biçimde kullanılabilmesi hedeflenecektir. Yapılan alıştırma çalışmalarından sonra kaligrafik açıdan metin yazma ve özgün düzenleme geliştirme uygulamaları gerçekleştirilecektir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Ç.Ü. Güzel Sanatlar Fakültesi Grafik Bölümü Atölyesi |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Ders hakkında genel bilgilerin verilmesi |
Araştırma |
Anlatım |
|
2 |
Kesik uçla harf çalışmaları. Tipografik elemanlarla süslü el yazi düzenlemeleri |
Örnek inceleme, Uygulama Araştırma |
Anlatım, Gösterim, Uygulama. |
|
3 |
Kesik uçla harf çalışmaları. Tipografik elemanlarla süslü el yazi düzenlemeleri |
Örnek inceleme, Uygulama Araştırma |
Uygulama, Değerlendirme, Tartışma |
|
4 |
Kesik uçla harf çalışmaları. Tipografik elemanlarla süslü el yazi düzenlemeleri |
Örnek inceleme, Uygulama Araştırma |
Uygulama, Değerlendirme, Tartışma |
|
5 |
Proje - 1. Kesik uçlu kalemle kaligrafik kelime yazma çalışmaları |
Eskiz Çalışmaları |
Anlatım, Gösterim, Uygulama. |
|
6 |
Proje - 1. Kesik uçlu kalemle kaligrafik kelime yazma çalışmaları |
Eskiz Çalışmaları |
Uygulama, Değerlendirme, Tartışma |
|
7 |
Proje – 1’in sonuçlandırılması ve sunumu. |
Tasarım Çalışması |
Uygulama, Değerlendirme, Tartışma |
|
8 |
Ara Sınav |
Sunum Paftaları Hazırlama |
Proje Teslimi ve Sunumu |
|
9 |
Proje - 2. Kesik uçlu kalemle kaligrafik cümle yazma çalışmaları |
Örnek inceleme, Uygulama Araştırma |
Anlatım, Gösterim, Uygulama. |
|
10 |
Proje - 2. Kesik uçlu kalemle kaligrafik cümle yazma çalışmaları |
Örnek inceleme, Uygulama Araştırma |
Uygulama, Değerlendirme, Tartışma |
|
11 |
Proje - 2. Kesik uçlu kalemle kaligrafik cümle yazma çalışmaları |
Örnek inceleme, Uygulama Araştırma |
Uygulama, Değerlendirme, Tartışma |
|
12 |
Proje – 2’nin sonuçlandırılması ve sunumu. |
Tasarım Çalışması |
Uygulama, Değerlendirme, Tartışma |
|
13 |
Proje - 3. lekesel değerlerle yazı, özdeyiş düzenleme. |
Örnek inceleme, Uygulama Araştırma |
Anlatım, Gösterim, Uygulama. |
|
14 |
Proje - 3. lekesel değerlerle yazı, özdeyiş düzenleme. |
Tasarım Çalışması |
Uygulama, Değerlendirme, Tartışma |
|
15 |
Proje – 3’ün sonuçlandırılması ve sunumu. |
Tasarım Çalışması |
Uygulama, Değerlendirme, Tartışma |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Sunum Paftaları Hazırlama |
Proje Teslimi ve Sunumu |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Digital Calligraphy, George Thomson, Watson-Guptill Publication, New York, 2003. - DuMont’s Handbuch Kalligraphie, Reinhard Kunze, DuMont Buchverlag, 1992. - Hat Sanatı ve Meşhur Hattatlar, Muhittin Serin, Kubbealtı Yayınevi, 1999, İstanbul. - La Calligraphie, Miriam Stribley, Dessain et Tolra, 1987. - Lettering Arts, Joanne Fink, Judy Kastin, PBC International, Inc., 1993. - Lettering & Logotypes, Jose Maria Parramon, Watson-Guptill Publications, 1991. - Letterwork: Creative Letterforms in Graphic Design, Brody Neuenschwander, Phaidon Press, 1993, Reprinted 1994. - Logotypes & Letterforms; Handlettered Logotypes and Typographic Considerations., Doyald Young, Design Press, 1993. - Osmanlı Hat Sanatı Tarihi, Ali Alparslan, Yapı Kredi Yayınları, 2.Baskı, 2004, İstanbul. - The 26 Letters, Oscar Ogg, Thomas Y. Crowell Co., 1962. - The Art and History of Books, Norma Levarie, James H.Heineman, Inc., New York, 1968. - The Art of Calligraphy, David HARRIS, Dorling Kindersley Book, 1995. - The Calligraphers Dictionary, Rose FOLSOM, Thames and Hudson Ltd., 1990. - The History and Technique of Lettering, Alexander Nesbitt, Dover Publications, Inc. 1957. - Yazı, İnsanlığın Belleği, Georges Jean, Çeviri: Nami Başer, Yapı Kredi Yayınları, Promat, 2002, İstanbul. - Yazı Kitabı, Carl Faulmann, Çeviri: Itır Arda, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Mas Matbaacılık, 2001, İstanbul.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sanat ve Tasarımın temel elemanlarını ve ilkelerini tanıma. |
4 |
|
2 |
Grafik tasarım uygulamalarını etkileyebilecek ulusal ve uluslar arası sanatsal, kültürel unsurları tanıma. |
5 |
|
3 |
Görsel iletişimin teknolojik gelişmelerine paralel olarak, uygulamalarında kullanabilecek düzeyde yenilikleri takip etme ve değerlendirme. |
2 |
|
4 |
Kitle iletişim ortamları, iletişim yöntemleri ve iletişim öğelerini tanımlama. |
0 |
|
5 |
Sanat ve tasarımın temel ölçütlerini kullanarak, görsel iletişim sorunları için yaratıcı, özgün, ekonomik, estetik alternatif taslaklar hazırlama. |
4 |
|
6 |
Alanına ilişkin bilgileri, farklı disiplinlerin bilgileri ile birlikte kullanma. |
4 |
|
7 |
Alanındaki bilgileri izleyebilecek ve iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dili kullanma. |
0 |
|
8 |
Tasarlama sürecinde farklı malzeme, boya ve teknolojik araç gereçleri kullanma. |
5 |
|
9 |
Araştırma, bilgiye ulaşma ve diyalektik yapabilme yöntem ve tekniklerini kullanma. |
3 |
|
10 |
Bilgi ve iletişim teknolojilerini hem öğrenme sürecinde hem de tasarlama sürecinde etkin biçimde kullanma. |
5 |
|
11 |
Toplumsal, kültürel, bilimsel ve sanatsal değerlere karşı sorumlu bir yurttaş olma. |
2 |
|
12 |
Bireysel ve grup halinde etkin çalışabilme ve sorumluluk alma. |
3 |
|
13 |
Zamanı verimli kullanarak, planlı, titiz ve disiplinli değerlendirme. |
3 |
|
14 |
Okuma, okuduğunu anlama ve yorumlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme. |
0 |
|
15 |
Sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurma özgüveni ve becerisine sahip olma. |
0 |
|
16 |
Meslektaşları, işverenleri ve hizmet sunduğu bireyler ile sağlıklı iletişim kurma. |
0 |
|
17 |
Çevreyi koruma, mesleğinin etik ve hukuksal değerlerini savunma konusunda bireysel ve mesleki itina gösterme. |
0 |
|
18 |
Grafik Tasarım mesleğinin toplumsal yaşam içindeki yerini ve önemini ayırt etme. |
3 |
|
19 |
Dilini doğru yazma, kullanma ve tasarımlarında bu konuda sorumluluk gösterme. |
5 |
|
20 |
işlevini yerine getirebilen, iletişimini gerçekleştiren ve hedef kitleye ulaşabilen tasarımlar yaratma. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
2 |
4 |
8 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
6 |
18 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 56 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.24 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|