Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Yazı 1

Dersin Kodu : GRA115

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. OYA TÜRE AYGÜN
Öğr.Gör. DERVİŞ İLKER GÜL

Dersin Öğrenme Kazanımları : Çeşitli yazıların tarihsel süreçte gelişimi ve değişimini bilir,
Yazı araç-gereçleri ile yazı biçimleri arasındaki eytişimi (diyalektiği) kavrar,
Vektörel ve piksel temelli yazı çalışmaları üretir,
Geleneksel yazı uygulamalarını sayısal ortama aktarır,
Geleneksel yazı sanatından bir yazı türünü gündelik yazıda kullanır,
Geleneksel elyazmalar ve kitapların üretiminde yazı sanatının özelliklerini belirler,
Latin abecesinin önemli aşama, süreç ve sonuçlarını (önemli türlerini) tanır, Elyazma eser sanatının gereklilik ve sınırlılıklarını anlar,

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Öğrencilere yazı çeşitleri, (Harflerin anatomilerini- Fontları- puntoları- Bloklamaları) yazım kuralları ve tekniklerini kavratmak, el yazısı estetiğini uygulama dökebilmesini sağlamak ve Latin abecesi temelinde kaligrafik yazı karakterlerini öğretmek bu alanda beceri kazandırmak amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği : Temel olarak Latin abecesinin gelişiminde ortaya çıkmış önemli yazı türleri üzerinde çalışılacak ve dönem sonunda Latin yazısı temelinde bir yazı karakterinin etkili bir biçimde kullanılabilmesi hedeflenecektir. Yapılan alıştırma çalışmalarından sonra kaligrafik açıdan metin yazma ve özgün düzenleme geliştirme uygulamaları gerçekleştirilecektir.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Ç.Ü. Güzel Sanatlar Fakültesi Grafik Bölümü Atölyesi


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Tanışma ve malzeme bilgisi Örnekler ve kullanılan araç gereçlerin tanıtılması. Araştırma Anlatım
2 Düz çizim-eğik çizim-paralel çizimler Çizim araç ve gereçleri kullanılarak el becerisi geliştirme alıştırmaları. Örnek inceleme, Uygulama Araştırma Anlatım, Gösterim, Uygulama.
3 Teknik beceri kazanmak için III //// ____ SS vb. çizgi alıştırmaları. Eskiz Çalışmaları Uygulama, Değerlendirme, Tartışma
4 Teknik beceri kazanmak için III //// ____ SS vb. çizgi alıştırmaları. Eskiz Çalışmaları Uygulama, Değerlendirme, Tartışma
5 Proje – 1.Verilen alfabenin, Büyük temel harflerinin yazılması Örnek inceleme, Uygulama Araştırma Uygulama, Değerlendirme, Tartışma
6 Proje – 1.Verilen alfabenin, Büyük temel harflerinin yazılması Tasarım Çalışması Uygulama, Değerlendirme, Tartışma
7 Proje – 1’in sonuçlandırılması ve sunumu. Tasarım Çalışması Uygulama, Değerlendirme, Tartışma
8 Ara Sınav Sunum Paftaları Hazırlama Proje Teslimi ve Sunumu
9 Proje – 2.Verilen alfabenin, Küçük temel harflerinin yazılması Örnek inceleme, Uygulama Araştırma Uygulama, Değerlendirme, Tartışma
10 Proje – 2.Verilen alfabenin, Küçük temel harflerinin yazılması Tasarım Çalışması Uygulama, Değerlendirme, Tartışma
11 Proje – 2’nin sonuçlandırılması ve sunumu. Tasarım Çalışması Uygulama, Değerlendirme, Tartışma
12 Proje – 3. Serbest yazı düzenlemeleri. Örnek inceleme, Uygulama Araştırma Anlatım, Gösterim, Uygulama.
13 Proje – 3. Serbest yazı düzenlemeleri ve farklı komposizyon denemeleri. Tasarım Çalışması Uygulama, Değerlendirme, Tartışma
14 Proje – 3. Serbest yazı düzenlemeleri ve farklı komposizyon denemeleri. Eskiz Çalışmaları Uygulama, Değerlendirme, Tartışma
15 Proje – 3’ün sonuçlandırılması ve sunumu. Tasarım Çalışması Uygulama, Değerlendirme, Tartışma
16/17 Final Sınavı Sunum Paftaları Hazırlama Proje Teslimi ve Sunumu


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Digital Calligraphy, George Thomson, Watson-Guptill Publication, New York, 2003. - DuMont’s Handbuch Kalligraphie, Reinhard Kunze, DuMont Buchverlag, 1992. - Hat Sanatı ve Meşhur Hattatlar, Muhittin Serin, Kubbealtı Yayınevi, 1999, İstanbul. - La Calligraphie, Miriam Stribley, Dessain et Tolra, 1987. - Lettering Arts, Joanne Fink, Judy Kastin, PBC International, Inc., 1993. - Lettering & Logotypes, Jose Maria Parramon, Watson-Guptill Publications, 1991. - Letterwork: Creative Letterforms in Graphic Design, Brody Neuenschwander, Phaidon Press, 1993, Reprinted 1994. - Logotypes & Letterforms; Handlettered Logotypes and Typographic Considerations., Doyald Young, Design Press, 1993. - Osmanlı Hat Sanatı Tarihi, Ali Alparslan, Yapı Kredi Yayınları, 2.Baskı, 2004, İstanbul. - The 26 Letters, Oscar Ogg, Thomas Y. Crowell Co., 1962. - The Art and History of Books, Norma Levarie, James H.Heineman, Inc., New York, 1968. - The Art of Calligraphy, David HARRIS, Dorling Kindersley Book, 1995. - The Calligraphers Dictionary, Rose FOLSOM, Thames and Hudson Ltd., 1990. - The History and Technique of Lettering, Alexander Nesbitt, Dover Publications, Inc. 1957. - Yazı, İnsanlığın Belleği, Georges Jean, Çeviri: Nami Başer, Yapı Kredi Yayınları, Promat, 2002, İstanbul. - Yazı Kitabı, Carl Faulmann, Çeviri: Itır Arda, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Mas Matbaacılık, 2001, İstanbul.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 3 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Sanat ve Tasarımın temel elemanlarını ve ilkelerini tanıma. 4
2 Grafik tasarım uygulamalarını etkileyebilecek ulusal ve uluslar arası sanatsal, kültürel unsurları tanıma. 5
3 Görsel iletişimin teknolojik gelişmelerine paralel olarak, uygulamalarında kullanabilecek düzeyde yenilikleri takip etme ve değerlendirme. 2
4 Kitle iletişim ortamları, iletişim yöntemleri ve iletişim öğelerini tanımlama. 0
5 Sanat ve tasarımın temel ölçütlerini kullanarak, görsel iletişim sorunları için yaratıcı, özgün, ekonomik, estetik alternatif taslaklar hazırlama. 4
6 Alanına ilişkin bilgileri, farklı disiplinlerin bilgileri ile birlikte kullanma. 4
7 Alanındaki bilgileri izleyebilecek ve iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dili kullanma. 0
8 Tasarlama sürecinde farklı malzeme, boya ve teknolojik araç gereçleri kullanma. 5
9 Araştırma, bilgiye ulaşma ve diyalektik yapabilme yöntem ve tekniklerini kullanma. 3
10 Bilgi ve iletişim teknolojilerini hem öğrenme sürecinde hem de tasarlama sürecinde etkin biçimde kullanma. 5
11 Toplumsal, kültürel, bilimsel ve sanatsal değerlere karşı sorumlu bir yurttaş olma. 2
12 Bireysel ve grup halinde etkin çalışabilme ve sorumluluk alma. 3
13 Zamanı verimli kullanarak, planlı, titiz ve disiplinli değerlendirme. 3
14 Okuma, okuduğunu anlama ve yorumlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme. 0
15 Sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurma özgüveni ve becerisine sahip olma. 0
16 Meslektaşları, işverenleri ve hizmet sunduğu bireyler ile sağlıklı iletişim kurma. 0
17 Çevreyi koruma, mesleğinin etik ve hukuksal değerlerini savunma konusunda bireysel ve mesleki itina gösterme. 0
18 Grafik Tasarım mesleğinin toplumsal yaşam içindeki yerini ve önemini ayırt etme. 3
19 Dilini doğru yazma, kullanma ve tasarımlarında bu konuda sorumluluk gösterme. 5
20 işlevini yerine getirebilen, iletişimini gerçekleştiren ve hedef kitleye ulaşabilen tasarımlar yaratma. 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 2 4 8
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 3 6 18
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü: 56
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.24
Dersin AKTS Kredisi: 2