Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Temel Grafik Eğitimi 1

Dersin Kodu : GRA113

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. OYA TÜRE AYGÜN
Öğr.Gör. METİN AYGÜN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Çizgi ve düzlemleri kullanarak üçüncü boyut yaratmayı öğrenir ve bu boyutlandırma tekniğini grafik ögeler yaratmak için kullanabilir.
Tipografik elemanları kullanarak soyut kavramları grafik nesnelere ve görselliğe dönüstürebilir, böylece temel düzeyde ilk grafik tasarım çalısmasını ortaya koyar.
Tipografi-obje-renk olgularının anlam üzerindeki etkilerini kavrar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu dersin amacı; grafik tasarımın temellerinin kavratılması, kavramsal düşünceyi görselliğe temel düzeyde aktarabilmeyi öğretmektir. Grafik biçim yaratmaya yönelik olarak, çizgi, düzlem ve üç boyut oluşturabilme, tipografik elemanlarla kavramların aktarılması amaçlanır. Grafik elemanları kullanarak basit düzeyde renklendirme çalışmaları yapılarak tipografi,obje,renk olgularının anlam üzerindeki etkileri incelenir.

Dersin İçeriği : • Teorik araştırma ve sunum çalışmaları • Tasarımın tanımını ve diğer disiplinler arasındaki yeri ve önemini kavrama. • Yaratıcı düşünce sürecini oluşturan; görme, algılama, ifade etme ve farklılıklardan hareketle yeni bir düzen oluşturma bilincini kazanma. • Sanat ve tasarımın görsel dilini oluşturan eleman ve ilkeleri tanıma. • Sadece çizgi elemanını kullanarak sırasıyla düzlem, perspektif ve üç boyut yaratma. • Tipografi elemanlarının grafik nesne olarak algılanması ve düzenlemelerin oluşturulması. • Tipografik düzenlemelerle soyut kavramların görsel bir dil kazanması. • Erken düzey görsel iletişimin soyut formlar ve tipografik nesnelerle oluşturulması.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Ç.Ü. Güzel Sanatlar Fakültesi Grafik Bölümü Atölyesi


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Dersin içeriği, değerlendirme ölçütleri ve ders konuları hakkında bilgi verilmesi. Grafik tasarımın tanımı ve uygulama alanları, temel ilkeleri hakkında bilgi verilmesi Araştırma Anlatım
2 Proje - 1. Nokta, çizgi ve plan ile ilgili temel bilgiler verilmesi. Örnek fotoğraf ve çalışma incelemesi. Örnek inceleme, Araştırma Anlatım, Gösterim, Değerlendirme, Tartışma
3 Proje - 1. Nokta, çizgi ve plan ile çevremizde oluşmuş yüzeylere ilişkin fotoğraf çekimleri ve incelenmesi. Araştırma, Uygulama. Anlatım, Uygulama, Değerlendirme, Tartışma
4 Proje - 1. Nokta, çizgi ve plan değerleri kullanılarak seçilen kavrama yönelik görsel düzenleme araştırmaları. Uygulama, Tasarlama Anlatım, Uygulama, Değerlendirme, Tartışma
5 Proje - 1. Nokta, çizgi ve plan değerleri kullanılarak yapılan görsel düzenlemelerin değerlendirilmesi. Uygulama, Tasarlama Anlatım, Uygulama, Değerlendirme, Tartışma
6 Proje - 1. Değerlendirilme sonucu yapılan görsel düzenlemelerin uygulanması ve fotoğraflanması. Uygulama, Tasarlama Anlatım, Uygulama, Değerlendirme, Tartışma
7 Proje – Çalışmaların sergilenmeye hazır hale getirilmesi. Tasarım Çalışmaları Anlatım, Uygulama, Değerlendirme, Tartışma
8 Ara Sınav Sunum Paftaları Hazırlama Proje Teslimi ve Sunumu
9 Proje - 2 . Figür-Arka plan ilişkisine giriş, tanımlarının yapılması, örnek çalışmaların incelenmesi Örnek inceleme, Araştırma Anlatım, Gösterim, Değerlendirme, Tartışma
10 Proje - 2 . Figür-Arka plan ilişkisine dair doğadan alınan fotoğraf karelerinin sınıf ortamında incelenmesi, değerlendirilmesi Örnek inceleme, Araştırma Anlatım, Gösterim, Değerlendirme, Tartışma
11 Proje - 2 . Verilen ölçüler içindeki alanlarda Figür-Arka plan ilişkisini sorgulayan anlatım kompozisyonlarının oluşturulması Tasarım Çalışmaları Anlatım, Uygulama, Değerlendirme, Tartışma
12 Proje - 2’nin sonuçlandırılması ve sergileme. Tasarım Çalışmaları Anlatım, Uygulama, Değerlendirme, Tartışma
13 Proje - 3. Ölçü (büyüklük, küçüklük) ve hiyerarşi konusunda bilgi verilmesi. Örnek fotoğraf ve çalışmaların incelenmesi. Örnek inceleme, Araştırma Anlatım, Gösterim, Değerlendirme, Tartışma
14 Proje - 3. Ölçü (büyüklük, küçüklük) değerleri kullanılarak görsel düzenleme araştırmaları. Tasarım Çalışmaları Anlatım, Uygulama, Değerlendirme, Tartışma
15 Proje - 3. Görsel düzenlemelerin uygulanması ve sergilemeye hazırlık. Tasarım Çalışmaları Anlatım, Uygulama, Değerlendirme, Tartışma
16/17 Final Sınavı Sunum Paftaları Hazırlama Proje Teslimi ve Sunumu


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Samara,Timothy (2007). Design Elements, A Graphic Style Manual. - Gordon, Bob&Maggy (2005) Digital Graphic Design, New Edition. - Uçar,T.Fikret (2009), Görsel Iletişim ve Grafik Tasarımı. - Gürer, L. (1990) Temel Tasarım. İstanbul: İTÜ Yayınları - Seylan, A. (2005) Temel Tasarım". Ankara: Dağdelen Basın Yayın Ltd. Şti. - Zelanski P. & Fisher M.P. (1996) Design principles and problems. Second edition. US:Thomson
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 3 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Sanat ve Tasarımın temel elemanlarını ve ilkelerini tanıma. 5
2 Grafik tasarım uygulamalarını etkileyebilecek ulusal ve uluslar arası sanatsal, kültürel unsurları tanıma. 5
3 Görsel iletişimin teknolojik gelişmelerine paralel olarak, uygulamalarında kullanabilecek düzeyde yenilikleri takip etme ve değerlendirme. 2
4 Kitle iletişim ortamları, iletişim yöntemleri ve iletişim öğelerini tanımlama. 2
5 Sanat ve tasarımın temel ölçütlerini kullanarak, görsel iletişim sorunları için yaratıcı, özgün, ekonomik, estetik alternatif taslaklar hazırlama. 5
6 Alanına ilişkin bilgileri, farklı disiplinlerin bilgileri ile birlikte kullanma. 5
7 Alanındaki bilgileri izleyebilecek ve iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dili kullanma. 0
8 Tasarlama sürecinde farklı malzeme, boya ve teknolojik araç gereçleri kullanma. 5
9 Araştırma, bilgiye ulaşma ve diyalektik yapabilme yöntem ve tekniklerini kullanma. 4
10 Bilgi ve iletişim teknolojilerini hem öğrenme sürecinde hem de tasarlama sürecinde etkin biçimde kullanma. 3
11 Toplumsal, kültürel, bilimsel ve sanatsal değerlere karşı sorumlu bir yurttaş olma. 1
12 Bireysel ve grup halinde etkin çalışabilme ve sorumluluk alma. 3
13 Zamanı verimli kullanarak, planlı, titiz ve disiplinli değerlendirme. 2
14 Okuma, okuduğunu anlama ve yorumlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme. 3
15 Sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurma özgüveni ve becerisine sahip olma. 0
16 Meslektaşları, işverenleri ve hizmet sunduğu bireyler ile sağlıklı iletişim kurma. 0
17 Çevreyi koruma, mesleğinin etik ve hukuksal değerlerini savunma konusunda bireysel ve mesleki itina gösterme. 1
18 Grafik Tasarım mesleğinin toplumsal yaşam içindeki yerini ve önemini ayırt etme. 5
19 Dilini doğru yazma, kullanma ve tasarımlarında bu konuda sorumluluk gösterme. 2
20 işlevini yerine getirebilen, iletişimini gerçekleştiren ve hedef kitleye ulaşabilen tasarımlar yaratma. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 6 84
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 4 8 32
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 3 10 30
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü: 148
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.92
Dersin AKTS Kredisi: 6