|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Karşılaştırmalı Siyaset |
|
Dersin Kodu |
: |
UİY 709 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. MARELLA BODUR ÜN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Siyaset bilimindeki yöntemle ilgili sorunları ve varolan çözüm yöntemlerini açıklar. Bir metot olarak karşılaştırmanın önemini kavrar. Farklı siyaset rejimlerini, sistemleri, anayasaları, toplumsal hareketleri karşılaştırır. Öğrendiklerini farklı ülkeleri analiz etmek için kullanır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu ders, karşılaştırmalı siyaset araştırmalarında metotla ilgili temel sorulara odaklanmak suretiyle, karşılaştırmalı siyasetin temel konularına, kavramlarına, sorularına ve tartışmalarına bir giriş yapmayı hedeflemektedir. Ders, ülkeleri birer birer incelemek yerine tematik ve kavramsal olarak organize edilmişse de, kuzeyin endüstrileşmiş ve güneyin gelişmekte olan ve sömürgecilik-sonrası devletlerindeki siyasi hayatın tarihi ve sosyal temellerine eğilmeyi hedeflemiştir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Ders karşılaştırmalı siyaset alanındaki güncel gelişmeleri, temalar ve bakış açıları üzerinde yoğunlaşmaktadır. Bu ders; devlet, sivil toplum, millet, faiz, siyasi parti ve demokrasi gibi bazı temel kategorileri sorunsallaştıran araştırmaya odaklanır. Bu dersin temel amacı, siyaset bilimi disiplininin evrimi bağlamında karşılaştırmalı siyaset literatürüne ilişkin geniş kapsamlı ve eleştirel bir anlayış kazanmak için öğrencilere yardımcı olmaktır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Giriş. Karşılaştırmalı siyaset nedir? |
Patrick O’Neil, “Introduction: What is Comparative Politics?”, in Essentials of Comparative Politics, New York and London: WW Norton and Co, 2004, pp.1-15. Roy Macridis, “Comparative Analysis: The Search for Focus” in Bernard Brown (ed). Comparative Politics: Notes and Readings (9th ed), Harcourt College, 2000, pp.20-28. Tom Mackie and David Marsh, “The Comparative Method” in David Marsh and Gerry Stoker (eds.), Theory and Methods in Political Science, London: Macmillan, 1995, pp.173-188. |
Ders anlatma |
|
2 |
Devlet ve millet |
Max Weber, “What is a State?” in Bernard Brown (ed), Comparative Politics: Notes and Readings (9th ed), Harcourt College, 2000, pp. 146-150. Theda Skocpol, “Bringing the State Back In: Strategies of Analysis in Current Research,” in P. Evans, D. Rueschemeyer & T. Skocpol (eds), Bringing the State Back In, Cambridge UP, 1985, pp.3-37. Patrick O’Neil, “Nations and Society” in Essentials of Comparative Politics, New York and London: WW Norton and Co, 2004, pp.46-52. |
Ders anlatma, tartisma |
|
3 |
Rejimlerin karşılaştırılması: Temsili ve doğrudan demokrasi |
Philippe Schmitter and Terry Lynn Karl, “What Democracy Is … and Is Not” in P. O’Neil and R. Rogowski (eds), Essential Readings in Comparative Politics. New York: W.W. Norton, 2004. |
Ders anlatma, tartisma |
|
4 |
Yasama-yürütme ilişkileri: Parlementer ve başkanlık sistemi |
Gregory Mahler, “Congress and the House of Commons: Legislative Behavior and Legislative Roles in Two Democracies” in Christian Soe (ed), Annual Editions: Comparative Politics 2001/2002, McGraw-Hill-Dushkin, 2001, pp.109-114. |
Ders anlatma, tartisma |
|
5 |
Yönetim seviyeleri: Üniter ve federal devletler |
Kaynak okuma, odev hazirlama |
Tartisma |
|
6 |
Baskı grupları, sosyal hareketler, siyasi partiler |
Wyn Grant, “Interest Groups”, in Understanding Democratic Politics: An Introduction. London: Sage, 2003, ch.16 Lynn G. Bennie, “Social Movements”, in Understanding Democratic Politics: An Introduction. London: Sage, 2003, ch.17. |
Ders anlatma, tartisma |
|
7 |
Sivil toplum, sosyal sermaye ve çokkültürlülük |
Roland Axtmann, “Civil Society- National and Global” in Understanding Democratic Politics: An Introduction. London: Sage, 2003, ch.9. Robert Putnam, “Bowling Alone: America’s Declining Social Capital,” Journal of Democracy 6, 1 (1995): 65-78. Charles Taylor, “The Politics of Recognition in Amy Gutmann, Multiculturalism: Examining the Politics of Recognition, Princeton, New Jersey: Princeton University Press, 1994. |
Ders anlatma, tartisma |
|
8 |
Ara sinav |
Sinava hazirlik |
- |
|
9 |
Gelişme ve modernleşme |
Samuel Valenzuela & Arturo Valenzuela, “Modernization and Dependency” in Brown & Macridis, Comparative Politics (6th ed), Chicago: Dorsey, 1986, pp.491-511. Seymour Martin Lipset, “Economic Development and Democracy” in P. O’Neil and R.Rogowski (eds), Essential Readings in Comparative Politics. New York: W.W. Norton, 2004. |
Ders anlatma, tartisma |
|
10 |
Demokratikleşme |
Samuel Huntington, “The Future of the Third Wave” in Bernard Brown (ed). Comparative Politics: Notes and Readings (9th ed), Harcourt College Publishers, 2000, pp.222-229. |
Ders anlatma, tartisma |
|
11 |
Karşılaştırmalı siyaset ve Uluslararası İlişkiler buluşuyor: Globalleşme ulus-devlet ilişkisi |
Samuel Huntington, “The Future of the Third Wave” in Bernard Brown (ed). Comparative Politics: Notes and Readings (9th ed), Harcourt College Publishers, 2000, pp.222-229. Odev hazirlama Ders anlatma
11 Karşılaştırmalı siyaset ve Uluslararası İlişkiler buluşuyor: Globalleşme ulus-devlet ilişkisi Gerry Stoker, “From government to governance” in Bernard Brown (ed.) Comparative Politics: Notes and Readings (9th ed), Harcourt College, 2000, pp.256-265. Michael Mann, “Has globalization ended the rise of the nation-state?”, Review of International Political Economy, vol. 4, no. 3, Autumn, 1997, 472-496. |
Ders anlatma, tartisma |
|
12 |
Yerleşmiş demokrasiler: ABD ve Britanya |
Louis DeSipio, “The United States” in Mark Kesselman, Joel Krieger, William Joseph, Introduction to Comparative Politics, New York: Houghton Mifflin, 2004, chapter 7. Joel Krieger, “Britain” in Mark Kesselman, Joel Krieger, William Joseph, Introduction to Comparative Politics, New York: Houghton Mifflin, 2004, chapter 2 Odev hazirlama |
Ders anlatma, tartisma |
|
13 |
Gelişmekte olan demokrasiler: Meksika ve Türkiye |
Merilee S. Grindle, “Mexico” in William Joseph, Mark Kesselman and Joel Krieger (eds.), Introduction to Politics of the Developing World, chapter 4. Nilüfer Göle, “Authoritarian Secularism and Islamist Politics: The Case of Turkey” in Augustus Richard Norton (ed.), Civil Society in the Middle East, vol. 2, Leiden: E.J. Brill, 1996, pp.17-43. Reşat Kasaba and Sibel Bozdoğan, “Turkey at a Crossroad”, Journal of International Affairs 54, 1 (Fall 2000): 1-20. |
Ders anlatma, tartisma |
|
14 |
Demokrasi dışı ülkeler: Çin |
William A Joseph, “China” in Joseph, Kesselman and Krieger (eds.), Introduction to Politics of the Developing World, chapter 2. |
Ders anlatma, tartisma |
|
15 |
Genel Degerlendirme |
Odev |
Tartisma |
|
16/17 |
Final sinavi |
Sinava hazirlik |
- |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Bernard Brown (ed). 2000. Comparative Politics: Notes and Readings (9th ed). Harcourt College.
Mark Kesselman, Joel Krieger, William Joseph, Introduction to Comparative Politics, New York: Houghton Mifflin, 2004.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur. |
5 |
|
2 |
Sosyal bilimler alanındaki etkileşimi disiplinlerarası bağlamda analiz eder. |
5 |
|
3 |
Uluslararası ve ulusal boyutta farklı içerikli sosyal alanları takip etme, yorumlama ve sorun çözme odaklı teknikleri uygulama becerisi elde eder. |
4 |
|
4 |
Sosyal bilimler alanı uygulamaları için ihtiyaç duyulan modellemeler için veri toplar, elde edilen verileri yorumlar ve analiz eder. |
2 |
|
5 |
Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. |
5 |
|
6 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini geliştirebilir. |
5 |
|
7 |
Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular. |
5 |
|
8 |
Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. |
5 |
|
9 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinleri içersindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur.
|
4 |
|
10 |
Toplanan verileri sosyal olguları açıklamak için kullanır. |
3 |
|
11 |
Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır. |
5 |
|
12 |
Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanma, elde ettiği bilgileri sentezleme ve etkin biçimde sunma yetisi kazanır. |
5 |
|
13 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerinde kullanılan metodolojilerin içerisinde uluslararası ve ulusal sorunları saptama, bu sorunlar karşısında uygun çözümleme tekniklerini seçme ve uygun ampirik çalışmaları uygulamaya koyar. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
10 |
20 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 129 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.16 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|