Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Türk Dili II:cümle Ve Metin Bilgisi

Dersin Kodu : S 202

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı :

Dersin Öğrenme Kazanımları : Türkçenin cümle özelliklerini ve cümle tahlil metodlarını bilmek
Cümle içinde kelime gruplarını çözümlemek
Anlamına göre cümleleri örnekler üzerinde çözümlemek
Yapısına göre cümleleri örnekler üzerinde çözümlemek
Cümle öğelerini çözümlemek
Yüklemine göre cümleleri örnekler üzerinde çözümlemek

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : S 201 Türk Dili I:ses Ve Yapı Bilgisi

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Sözcük öbeklerini, cümle ögelerini ve türlerini, metnin yaş gruplarına uygunluğunu kavrayabilme.

Dersin İçeriği : Sözcük öbekleri; Türkçe´de cümle türleri; basit cümle, birleşik cümle, koşullu birleşik cümle, içiçe birleşik cümle; değişik metinler üzerinde sözcük ve cümle incelemeleri, metin çalışmaları

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Sözcük öbekleri (isim ve sıfat tamlamaları) Sözcük türleri, sözcük gruplarının yapısı Anlatım, Soru-Cevap
2 Sözcük öbekleri (edat, bağlama, sayı, ünvan öbekleri) Sözcük gruplarının yapısı Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Sözcük öbekleri (kısaltma öbekleri) Kısaltma gruplarının yapısı Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Sözcük öbekleri (sıfat-fiil, zar-fiil, isim-fiil öbekleri) Fiilimsi öbeklerinin yapısı Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Cümlenin tanımı, Türkçede cümle yapısının özellikleri Türkçede cümlenin özellikleri, oluşumu ve yapısı Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Cümlenin ögeleri (özne, yüklem, nesne, dolaylı tümleç, zarf tümleci) Cümle öğelerinin işlevleri ve cümledeki yeri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Cümle türleri (yüklemin yerine, türüne, anlamına göre) olumlu ve olumsuz cümle, kurallı ve devrik cümle, isim ve fiil cümlesi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Arasınav
9 Cümle türleri (yapısına göre, basit, birleşik, bağlı ve sıralı) Cümle türlerinin oluşum koşulları Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Cümle çözümlemeleri Cümle çözümlemede uygulanan yöntemler ve farklı görüşler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Cümle çözümlemeleri Cümle çözümlemede uygulanan yöntemler ve farklı görüşler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Metin seçiminde kriterler Metin nasıl ve neye göre seçilmelidir? Metnin özellikleri nelerdir? Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Metin çözümlemeleri Metin çözümleme yolları Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Metin çözümlemeleri Metin çözümleme yolları Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Genel değerlendirme
16/17 Dönem sonu sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Karahan, Leyla (1999), Türkçede Söz Dizimi, Ankara: 6. Baskı Akçağ Yayınları:58.
 Karahan, Leyla (2008), Türkçede Söz Dizimi, Ankara: 13. Baskı Akçağ Yayınları:58.
 Türkçe Sözlük (2005), Ankara: 10. Baskı Türk Dil Kurumu Yayınları: 549.
 Korkmaz, Zeynep (2007), Gramer Terimleri Sözlüğü, Ankara: Genişletilmiş 3. Baskı Türk Dil Kurumu Yayınları: 575.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Sınıf öğretmenliği alanını oluşturan konu alanları (Matematik, Türkçe, Fen ve Teknoloji, Hayat Bilgisi ve sosyal bilgiler Görsel Sanatlar, Müzik, Beden Eğitimi vb.) ile ilgili kavram ve ilkeleri açıklar 5
2 İlköğretim 1-5. sınıf öğrencilerinin gelişim özelliklerini ve bu özelliklerin öğrenmedeki rolünü değerlendirir 0
3 Tarihsel süreç içinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları eğitim uygulamalarına etkileri açısından değerlendirir 0
4 Bilimsel bilgi üretme sürecini sınıf öğretmenliği alanında yaşanan problemlerin çözümünde kullanır 0
5 İlköğretim 1-5. sınıf öğretim programlarını (Türkçe, matematik, fen ve teknoloji, sosyal bilgiler, hayat bilgisi, beden eğitimi, müzik, görsel sanatlar vb.) ve bu programların öğretiminde kullanılan belli başlı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kullanır 0
6 Sanatsal bilgilerin ışığında sanat ürünlerinin kritiğini yapar, niteliklerini açıklar 0
7 Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme gibi üst düzey düşünme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır 0
8 Öğretme öğrenme sürecini, öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar, uygular ve değerlendirir. 0
9 Farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve teknikleri kullanarak öğrencilerin öğrenme sürecini değerlendirir. 0
10 Etkili öğretme öğrenme süreçleri oluşturmak için uygun öğrenme materyalleri geliştirme ve bu süreçte bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanır. 0
11 Sınıf öğretmenliği uygulamalarında karşılaşılan sorunların çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alır 0
12 Kendi performansı üzerinde düşünür ve mesleki bilgi - becerilerini sürekli olarak geliştirmek için girişimde bulunur 0
13 Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 3
14 Öğretmenlik alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak etkili bir şeklide paylaşır. 4
15 Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili iletişim kurar ve aile katılımı ve desteğini almak için stratejiler geliştirir 0
16 Eğitim sistemi ve okul yönetimi kapsamında eğitimin genel amaçlarını ve temel ilkelerini uygulamada kullanır 0
17 Sosyal çevreyi yaşanabilir kılmak için proje ve etkinlikler geliştirir. 0
18 Çevresinde olup biten sanatsal ve bilimsel etkinlikler ile ulusal ve uluslararası güncel olayları izleyerek kişisel değerlendirmler yapar/kişisel görüşünü ifade eder 0
19 Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 13 3 39
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü: 69
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.76
Dersin AKTS Kredisi: 3