|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Türk Dili II:cümle Ve Metin Bilgisi |
|
Dersin Kodu |
: |
S 202 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
|
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Türkçenin cümle özelliklerini ve cümle tahlil metodlarını bilmek Cümle içinde kelime gruplarını çözümlemek Anlamına göre cümleleri örnekler üzerinde çözümlemek Yapısına göre cümleleri örnekler üzerinde çözümlemek Cümle öğelerini çözümlemek Yüklemine göre cümleleri örnekler üzerinde çözümlemek
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
S 201 Türk Dili I:ses Ve Yapı Bilgisi
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Sözcük öbeklerini, cümle ögelerini ve türlerini, metnin yaş gruplarına uygunluğunu kavrayabilme. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Sözcük öbekleri; Türkçe´de cümle türleri; basit cümle, birleşik cümle, koşullu birleşik cümle, içiçe birleşik cümle; değişik metinler üzerinde sözcük ve cümle incelemeleri, metin çalışmaları |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Sözcük öbekleri (isim ve sıfat tamlamaları) |
Sözcük türleri, sözcük gruplarının yapısı |
Anlatım, Soru-Cevap |
|
2 |
Sözcük öbekleri (edat, bağlama, sayı, ünvan öbekleri) |
Sözcük gruplarının yapısı |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
3 |
Sözcük öbekleri (kısaltma öbekleri) |
Kısaltma gruplarının yapısı |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
4 |
Sözcük öbekleri (sıfat-fiil, zar-fiil, isim-fiil öbekleri) |
Fiilimsi öbeklerinin yapısı |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
5 |
Cümlenin tanımı, Türkçede cümle yapısının özellikleri |
Türkçede cümlenin özellikleri, oluşumu ve yapısı |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
6 |
Cümlenin ögeleri (özne, yüklem, nesne, dolaylı tümleç, zarf tümleci) |
Cümle öğelerinin işlevleri ve cümledeki yeri |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
7 |
Cümle türleri (yüklemin yerine, türüne, anlamına göre) |
olumlu ve olumsuz cümle, kurallı ve devrik cümle, isim ve fiil cümlesi |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
8 |
Arasınav |
|
|
|
9 |
Cümle türleri (yapısına göre, basit, birleşik, bağlı ve sıralı) |
Cümle türlerinin oluşum koşulları |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
10 |
Cümle çözümlemeleri |
Cümle çözümlemede uygulanan yöntemler ve farklı görüşler |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
11 |
Cümle çözümlemeleri |
Cümle çözümlemede uygulanan yöntemler ve farklı görüşler |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
12 |
Metin seçiminde kriterler |
Metin nasıl ve neye göre seçilmelidir? Metnin özellikleri nelerdir? |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
13 |
Metin çözümlemeleri |
Metin çözümleme yolları |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
14 |
Metin çözümlemeleri |
Metin çözümleme yolları |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
15 |
Genel değerlendirme |
|
|
|
16/17 |
Dönem sonu sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Karahan, Leyla (1999), Türkçede Söz Dizimi, Ankara: 6. Baskı Akçağ Yayınları:58.
Karahan, Leyla (2008), Türkçede Söz Dizimi, Ankara: 13. Baskı Akçağ Yayınları:58.
Türkçe Sözlük (2005), Ankara: 10. Baskı Türk Dil Kurumu Yayınları: 549.
Korkmaz, Zeynep (2007), Gramer Terimleri Sözlüğü, Ankara: Genişletilmiş 3. Baskı Türk Dil Kurumu Yayınları: 575.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sınıf öğretmenliği alanını oluşturan konu alanları (Matematik, Türkçe, Fen ve Teknoloji, Hayat Bilgisi ve sosyal bilgiler Görsel Sanatlar, Müzik, Beden Eğitimi vb.) ile ilgili kavram ve ilkeleri açıklar |
5 |
|
2 |
İlköğretim 1-5. sınıf öğrencilerinin gelişim özelliklerini ve bu özelliklerin öğrenmedeki rolünü değerlendirir |
0 |
|
3 |
Tarihsel süreç içinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları eğitim uygulamalarına etkileri açısından değerlendirir |
0 |
|
4 |
Bilimsel bilgi üretme sürecini sınıf öğretmenliği alanında yaşanan problemlerin çözümünde kullanır |
0 |
|
5 |
İlköğretim 1-5. sınıf öğretim programlarını (Türkçe, matematik, fen ve teknoloji, sosyal bilgiler, hayat bilgisi, beden eğitimi, müzik, görsel sanatlar vb.) ve bu programların öğretiminde kullanılan belli başlı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kullanır |
0 |
|
6 |
Sanatsal bilgilerin ışığında sanat ürünlerinin kritiğini yapar, niteliklerini açıklar |
0 |
|
7 |
Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme gibi üst düzey düşünme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır |
0 |
|
8 |
Öğretme öğrenme sürecini, öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar, uygular ve değerlendirir. |
0 |
|
9 |
Farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve teknikleri kullanarak öğrencilerin öğrenme sürecini değerlendirir. |
0 |
|
10 |
Etkili öğretme öğrenme süreçleri oluşturmak için uygun öğrenme materyalleri geliştirme ve bu süreçte bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanır. |
0 |
|
11 |
Sınıf öğretmenliği uygulamalarında karşılaşılan sorunların çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alır |
0 |
|
12 |
Kendi performansı üzerinde düşünür ve mesleki bilgi - becerilerini sürekli olarak geliştirmek için girişimde bulunur |
0 |
|
13 |
Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir |
3 |
|
14 |
Öğretmenlik alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak etkili bir şeklide paylaşır. |
4 |
|
15 |
Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili iletişim kurar ve aile katılımı ve desteğini almak için stratejiler geliştirir |
0 |
|
16 |
Eğitim sistemi ve okul yönetimi kapsamında eğitimin genel amaçlarını ve temel ilkelerini uygulamada kullanır |
0 |
|
17 |
Sosyal çevreyi yaşanabilir kılmak için proje ve etkinlikler geliştirir. |
0 |
|
18 |
Çevresinde olup biten sanatsal ve bilimsel etkinlikler ile ulusal ve uluslararası güncel olayları izleyerek kişisel değerlendirmler yapar/kişisel görüşünü ifade eder |
0 |
|
19 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
3 |
39 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 69 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.76 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|