|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Türk Dili I:ses Ve Yapı Bilgisi |
|
Dersin Kodu |
: |
S 201 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
|
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Türkçenin temel ses ve şekil bilgisi niteliklerini öğrenip aktarabilecek yeterlikte olmak Dili tanımlamak; dilin önemi hakkında bilgi sahibi olmak Ses, ünlü, ünsüz, ses değişmesi, düşmesi ve türemesini örnekler üzerinde çözümlemek Kelimelerin ek ve köklerini ayırt emek Dünya dillerini ve Türkçe´nin Dünya dilleri arasındaki yerini anlatmak
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Dilin tanımını, dil ve diğer disiplinler arasındaki ilişkileri, dil bilgisi ve dil bilimin alt alanlarını, dil ailelerini, Türkçenin Dünya dilleri arasındaki yerini, ses, ünlü, ünsüz, ses değişmesi, düşmesi ve türemesini, hece, vurgu, aksan terimlerini, Türkçedeki ek ve kök ilişkilerini, sözcük türlerini kavrayabilme. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Dilin tanımı ve önemi; dil kültür ilişkisi; dilbilim; Türk dilinin gelişim evreleri; ses bilgisi, ünlüler, ünsüzler, ses olayları, Türkçenin ses özellikleri; yabancı sözcüklerin Türkçeleştirilmesi; yapı bilgisi, kök, morfem, basit, türemiş ve birleşik sözcükler; sözcük öbekleri, sözcük türleri, eylem, ad, belirtgeç, önad, adıl, bağlaç, takı, ünlem. Türkçede kök sözcükler, addan ad ve eylem yapma ekleri, eylemden ad ve eylem yapma ekleri, çekim eklerinin türleri, kalıplaştırma. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
2-A (104), 2-B (104), 2-C (104) |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dilin kökeni ve gelişimi |
Dilin Tanimi
Dil Tureyis Kuramlari- |
Anlatım, Soru-Cevap |
|
2 |
Dil bilgisi ve dil biliminin tanımı ve alt alanları |
Dil ile Diger Disiplinler
Dil Bilgisi ve Dil Bilimi |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
3 |
Türk dilini kökeni ve tarihsel gelişimi |
Türkçenin Dunya Dilleri Arasındaki Yeri |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
4 |
Türk dilinin diğer dillerle karşılaştırılması |
Turk Dilinin Siniflandirilmasi |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
5 |
Ünlü ve ünsüzlerin özellikleri |
Ses Organlari
Turkcede Unluler ve Unsuzler |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
6 |
Ünlü ve ünsüz değişmeleri |
Ünlü ve Ünsüz Değişmelerinin Nedenleri |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
7 |
Çeşitli ses olayları (benzeşme, aykırılaşma, düşme ve türeme vb.) |
Ses Olaylari |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
8 |
Arasınav |
|
|
|
9 |
Türkçede Sözcük Yapma Yolları |
Birleştirme, Türetme, Ödünçleme vb. |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
10 |
Türkçenin Yapı Özellikleri |
Biçim Bilgisel Özellikler |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
11 |
Biçimbirim, ek ve kök ilişkisi, Yapım ve çekim ekleri |
Eklerin Dizilişi ve İşlevleri |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
12 |
Sözcük türleri (isim, sıfat, zamir, zarf) |
Özellikleri ve İşlevleri |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
13 |
Sözcük türleri (edat, bağlaç, fiil) |
Özellikleri ve İşlevleri |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
14 |
Sözcük öbekleri |
Kuruluşu ve İşlevleri |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
15 |
Genel Değerlendirme |
|
|
|
16/17 |
Dönem Sonu Sınavları |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Aksan, Doğan (1978), Türkiye Türkçesi Gelişmeli Sesbilimi, Ankara, Türk Dil Kurumu Yayınları: 451.
Aksan, Doğan (2000), Her Yönüyle Dil- Ana Çizgileriyle Dilbilim, Ankara: 2. Baskı Türk Dil Kurumu Yayınları: 439.
Banguoğlu, Tahsin (2000), Türkçenin Grameri, Ankara: 6. Baskı Türk Dil Kurumu Yayınları: 528.
Ergin, Muharrem (2000), Edebiyat ve Eğitim Fakültelerinin Türk Dili ve Edebiyatı Bölümleri İçin Türk Dil Bilgisi, İstanbul, Bayrak Yayınları.
Korkmaz, Zeynep (2007), Gramer Terimleri Sözlüğü, Ankara: Genişletilmiş 3. Baskı Türk Dil Kurumu Yayınları: 575.
Korkmaz, Zeynep (2009), Türkiye Türkçesi Grameri- Şekil Bilgisi, Ankara: 3. Baskı Türk Dil Kurumu Yayınları: 827.
Özkan, Mustafa (2001), Türkçenin Ses ve Yazım Özellikleri, İstanbul, Filiz Kitabevi.
Türkçe Sözlük (2005), Ankara: 10. Baskı Türk Dil Kurumu Yayınları: 549.
Uzun, Nadir Engin (2006), Biçimbilim- Temel Kavramlar, İstanbul: 1. Baskı Papatya Yayınları.
Yıldırım, Faruk (2009), “Ses Bilgisi”, Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım, Ankara: 1. Baskı Nobel Yayınları: 1436.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sınıf öğretmenliği alanını oluşturan konu alanları (Matematik, Türkçe, Fen ve Teknoloji, Hayat Bilgisi ve sosyal bilgiler Görsel Sanatlar, Müzik, Beden Eğitimi vb.) ile ilgili kavram ve ilkeleri açıklar |
2 |
|
2 |
İlköğretim 1-5. sınıf öğrencilerinin gelişim özelliklerini ve bu özelliklerin öğrenmedeki rolünü değerlendirir |
0 |
|
3 |
Tarihsel süreç içinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları eğitim uygulamalarına etkileri açısından değerlendirir |
0 |
|
4 |
Bilimsel bilgi üretme sürecini sınıf öğretmenliği alanında yaşanan problemlerin çözümünde kullanır |
0 |
|
5 |
İlköğretim 1-5. sınıf öğretim programlarını (Türkçe, matematik, fen ve teknoloji, sosyal bilgiler, hayat bilgisi, beden eğitimi, müzik, görsel sanatlar vb.) ve bu programların öğretiminde kullanılan belli başlı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kullanır |
3 |
|
6 |
Sanatsal bilgilerin ışığında sanat ürünlerinin kritiğini yapar, niteliklerini açıklar |
0 |
|
7 |
Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme gibi üst düzey düşünme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır |
0 |
|
8 |
Öğretme öğrenme sürecini, öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar, uygular ve değerlendirir. |
0 |
|
9 |
Farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve teknikleri kullanarak öğrencilerin öğrenme sürecini değerlendirir. |
0 |
|
10 |
Etkili öğretme öğrenme süreçleri oluşturmak için uygun öğrenme materyalleri geliştirme ve bu süreçte bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanır. |
0 |
|
11 |
Sınıf öğretmenliği uygulamalarında karşılaşılan sorunların çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alır |
0 |
|
12 |
Kendi performansı üzerinde düşünür ve mesleki bilgi - becerilerini sürekli olarak geliştirmek için girişimde bulunur |
2 |
|
13 |
Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir |
0 |
|
14 |
Öğretmenlik alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak etkili bir şeklide paylaşır. |
4 |
|
15 |
Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili iletişim kurar ve aile katılımı ve desteğini almak için stratejiler geliştirir |
0 |
|
16 |
Eğitim sistemi ve okul yönetimi kapsamında eğitimin genel amaçlarını ve temel ilkelerini uygulamada kullanır |
0 |
|
17 |
Sosyal çevreyi yaşanabilir kılmak için proje ve etkinlikler geliştirir. |
0 |
|
18 |
Çevresinde olup biten sanatsal ve bilimsel etkinlikler ile ulusal ve uluslararası güncel olayları izleyerek kişisel değerlendirmler yapar/kişisel görüşünü ifade eder |
0 |
|
19 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
2 |
26 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
4 |
52 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 80 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.2 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|