|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Uluslararası İlişkilere Giriş |
|
Dersin Kodu |
: |
EAS110 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. HARUN ARIKAN Dr.Öğr. ÜyesiDr. FULYA MEMİŞOĞLU Dr.Öğr. ÜyesiDr. MARELLA BODUR ÜN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Uluslarası İlişkiler disiplininin temel kavramlarını, konularını ve tartışmalarını açıklar. Uluslararası ortamdaki temel aktörleri tanımlar ve bu aktörlerin uluslararası ilişkilerdeki etkilerini açıklar. Uluslararası İlişkilerdeki temel kavramları ve düşünce okullarını tanımlar. Uluslararası sistemi ve bu sistemdeki güç dağılımını açıklar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu ders Uluslarası İlişkiler disiplinine bir giriş dersi olarak düşünülmüştür. Dersin temel amacı, öğrenciye, uluslarası ilişkilerin karmaşık yapısını anlayıp açıklamalarını sağlayacak ana kavramları ve düşünce ekollerini kazandırmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu derste Uluslararası İlişkiler teorileri başlangıç seviyesinde ele alınacak ve temel kavramlar tanımlanacaktır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Akademik bir disiplin olarak Uluslararası İlişkilere giriş: Temel kavramlar |
A. Eralp (der.), Devlet, Sistem ve Kimlik, s.15-28. |
Ders anlatma, tartisma |
|
2 |
Liberalizm ve Realizm |
"A. Eralp (der.), Devlet, Sistem ve Kimlik, s. 57-88. Tayyar Arı, Uluslararası İlişkiler Teorileri, 163-192. |
Ders anlatma, tartisma |
|
3 |
Neo-liberalizm ve Neo-realizm |
" Tayyar Arı, Uluslararası İlişkiler Teorileri, 343-353, 406-445, 192-213. A. Eralp (der.), Devlet, Sistem ve Kimlik, s. 149-164. " |
Ders anlatma, tartisma |
|
4 |
Uluslararası İlişkilerin Marksist Teorileri |
A. Eralp (der.), Devlet, Sistem ve Kimlik, s. 169-174. |
Ders anlatma, tartisma |
|
5 |
Alternatif Yaklaşımlar: Konstrüktivizm ve Feminizm |
Kaynak okuma |
Ders anlatma, tartisma |
|
6 |
Soğuk Savaş Dönemi |
Kaynak okuma |
Ders anlatma, tartisma |
|
7 |
Ulusal ve Küresel Güvenlik |
Tayyar Arı, Uluslararası İlişkiler ve Dış Politika, 6.bölüm. |
Ders anlatma, tartisma |
|
8 |
Ara sinav |
Sinava hazirlik |
- |
|
9 |
Dış Politikayı Anlamak: Diplomasi |
Tayyar Arı, Uluslararası İlişkiler ve Dış Politika, 4. bölüm. |
Ders anlatma, tartisma |
|
10 |
Anarşiyi Dizginleme: Uluslararası Örgütler |
Tayyar Arı, Uluslararası İlişkiler ve Dış Politika, s. 81-102. |
Ders anlatma, tartisma |
|
11 |
İnsani müdahale |
"Richard Caplan, “Humanitarian Intervention: Which Way Forward”, Ethics & International Affairs 14 (2000), 23-38. " |
Ders anlatma, tartisma |
|
12 |
Küreselleşme ve Devlet |
Michael Mann, “Küreselleşme Ulus-Devletin Yükselişine Son mu Verdi?”, David Held ve Anthony McGrew (der.). Küresel Dönüşümler. Ankara: Phoenix, 2008, shf. 164-177. " |
Ders anlatma, tartisma |
|
13 |
Kimlik Siyaseti ve Çatışma |
"John Tomlinson, “Küreselleşme ve Kültürel Kimlik”, David Held ve Anthony McGrew (der.). Küresel Dönüşümler. Ankara: Phoenix, 2008, shf. 320-329. Anthony D. Smith, “Küresel bir Kültüre Doğru mu?”, David Held ve Anthony McGrew (der.). Küresel Dönüşümler. Ankara: Phoenix, 2008, shf. 330-339 " |
Ders anlatma, tartisma |
|
14 |
Güvenliği Yeniden Düşünmek: 11 Eylül, Uluslararası Terörizm, Dünya Düzeninin Geleceği |
"Samuel Huntington, “Medeniyetler Çatışması mı?”, Doğu Batı, Mayıs-Haziran-Temmuz 2007.• Samuel Huntington, “Medeniyetler Çatışması”. |
Ders anlatma, tartisma |
|
15 |
Genel Degerlendirme |
- |
Tartisma |
|
16/17 |
Final sinavi |
Sinava hazirlik |
- |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Tayyar Arı, Uluslararası İlişkiler Teorileri, İstanbul: Alfa, 2008 (5. baskı).
Tayyar Arı, Uluslararası İlişkiler ve Dış Politika, İstanbul: Alfa, 2006.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İktisat bilim dalında arz ve talebin önemini ve piyasa ekonomisinin iyi çalışabilme koşullarını açıklama. |
0 |
|
2 |
Piyasa ekonomisinin etkinlik avantajında fiyatın rolünü belirtebilme. |
0 |
|
3 |
Ekonomide devletin rolü, para ve maliye politikaları, merkez bankası ve piyasa yapısını tanımlayabilme. |
0 |
|
4 |
Küresel ekonominin doğurduğu fayda ve maliyetleri algılayabilme. |
0 |
|
5 |
Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında, sayısal ve politika seçenekleri üretebilme. |
3 |
|
6 |
Kantitatif ve niteliksel teknikleri kullanarak model kurma, çözme ve yorumlama. |
1 |
|
7 |
İktisadi olayların analizinde, ekonomi kuramını kullanma. |
0 |
|
8 |
Bilgisayar programlarını kullanma, sentez yapabilme, ve hazırlanan bilgiyi etkin sunabilme.
|
4 |
|
9 |
İktisadi analiz yöntemlerini uygulama. |
0 |
|
10 |
Sorunlara çözüm önerileri geliştirmek üzere, kavramsal düzeyde analiz yapma, kıyaslama, yorumlama, değerlendirme ve sentez yapma becerisi elde edinebilmek. |
4 |
|
11 |
Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alma, liderlik yapma ve etkin biçimde çalışma. |
4 |
|
12 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleme ve kendini geliştirebilme. |
5 |
|
13 |
Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanma, elde ettiği bilgileri sentezleme ve etkin biçimde sunma. |
5 |
|
14 |
Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanma. |
4 |
|
15 |
İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlama ve yorumlama; kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade etme. |
4 |
|
16 |
Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgulama, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirme ve uygulama. |
5 |
|
17 |
Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanıma ve uygulama. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 99 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.96 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|