|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Temel Hukuk |
|
Dersin Kodu |
: |
EAS107 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. ZEKİOKUR Doç.Dr. ÖMER KORKUT |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Hukuk kurallarının özellikleri ve diğer sosyal düzen kurallardan ayırımını; hukukun yazılı ve yazılı olmayan kaynaklarını öğrenirler Kamu hukuku, özel hukuk, karma hukuk dalları ve alt ayrımları hakkında genel bilgi sahibi olurlar, Hak kavramı, kamu hakkı ve özel hak türlerini ayırt edebilirler. İyiniyet ve dürüstlük kavramını ve uygulanmasını bilirler Hakların korunması, kişilik, hak ve fiil ehliyeti konularında fikir sahibi olurlar. Öğrencilerin günlük hayatta hukuki kavramları doğru kullanmaları, hukuk metinlerini ve hukuk terimlerini anlama becerisi kazanmaları, sosyal olaylara hukuki açıdan bakabilme ve bunları hukuki yönden değerlendirebilirler.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Hukukun tanımı; hukukun toplum hayatındaki önemi ve işlevi; hukukun bölümleri ve bu bölümlere giren hukuk dallarını tanıtmak; hak, hukuki olay, hukuki fiil, hukuki işlem kavramları ile kişi ve kişilik kavramları; kişi türleri; kişilerin ehliyetleri; kişiliğin başlangıcı ve sonu; kişisel durum sicilleri; yerleşim yeri ile mülkiyet, zilyetlik ve tapu sicili kavramları ele alınarak öğrencilere temel hukuk bilgisi kazandırmaktır. Ayrıca sonraki dönemlerde alacakları hukuk derslerinin alt yapısını hazırlamaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Toplum hayatı, hukukun toplumdaki fonksiyonu, toplum hayatını düzenleyen kurallar, hukuk kurallarının sınıflandırılması, hukuk, ahlak, hukuki değerler, hukukun bilimselliği, hukuk düzeni, pozitif–tabii hukuk, değişik hukuk tanımları, hukukta yaptırım sorunları, hak kavramı, hukuk normları hiyerarşisi, hukukta yorum metodları, kanun yapmada metodlar, yargı kararları, mahkemeler, hukukta savurma, Kamu-Özel Hukuk ayrımı, değişik hukuk dallarına ilişkin açıklamalar hukukun temel kavram ve kurumları, hukuk akımları bu dersin konularını oluşturmaktadır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fakülte derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dersin amacı hakkında bilgi verilmesi. Hukukun Anlamı ve Toplumu Düzenleyen Kurallar |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır |
Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Grup Tartışması
|
|
2 |
Hukuk Kavramı ve Unsurları, Hukuk Kurallarının Niteliği, Müeyyide Kavramı ve Türleri. Pozitif Hukukun Dalları |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır |
Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Grup Tartışması
|
|
3 |
Hukukun Kaynakları; Yazılı ve Yazılı Olmayan Kaynaklar, Yardımcı Kaynaklar. |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır |
Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Grup Tartışması
|
|
4 |
Hukuk Kurallarının Uygulanması, Pozitif Hukukun Dalları. |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır |
Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Grup Tartışması
|
|
5 |
Hak Kavramı ve Hakkın Türleri |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır |
Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Grup Tartışması
|
|
6 |
Hakların Kazanılması ve Kaybı, Hakları Kazandıran ve Kaybettiren Etkenler ve Hukuki İşlemin Türleri |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır |
Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Grup Tartışması
|
|
7 |
Hakların Kazanılmasında İyi niyet (Sübjektif İyi niyet) |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır |
Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Grup Tartışması
|
|
8 |
Ara Sınav |
Sınava Hazırlanma |
Yazılı Sınav |
|
9 |
Hakların Korunması |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır |
Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Grup Tartışması
|
|
10 |
Kişilik ve Çeşitleri, Kişiliğin kazanılması ve sona ermesi |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır |
Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Grup Tartışması
|
|
11 |
Kişinin Ehliyetleri, Hak Ehliyeti-Fiil Ehliyeti; Fiil Ehliyetinin Şartları ve Kapsamı |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır |
Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Grup Tartışması
|
|
12 |
Yerleşim Yeri (İkametgah), Unsurları ve Türleri |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır |
Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Grup Tartışması
|
|
13 |
Zilyetlik, Tapu Sicili: Kavram, Unsurları, Tapu Sicili İşlemleri |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır |
Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Grup Tartışması
|
|
14 |
Mülkiyet: Kavram, Konusu, Türleri, Kazanılması |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır |
Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Grup Tartışması
|
|
15 |
Örnek olay çözümü |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır |
Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Grup Tartışması
|
|
16/17 |
Final sınavı |
Sınava Hazırlanma |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Temel Hukuk, Güncellenmiş 12. Baskı, Prof. Dr. Hasan PULAŞLI/Dr. Ömer KORKUT, Karahan Kitabevi, Adana 2012
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İktisat bilim dalında arz ve talebin önemini ve piyasa ekonomisinin iyi çalışabilme koşullarını açıklama. |
1 |
|
2 |
Piyasa ekonomisinin etkinlik avantajında fiyatın rolünü belirtebilme. |
3 |
|
3 |
Ekonomide devletin rolü, para ve maliye politikaları, merkez bankası ve piyasa yapısını tanımlayabilme. |
5 |
|
4 |
Küresel ekonominin doğurduğu fayda ve maliyetleri algılayabilme. |
2 |
|
5 |
Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında, sayısal ve politika seçenekleri üretebilme. |
4 |
|
6 |
Kantitatif ve niteliksel teknikleri kullanarak model kurma, çözme ve yorumlama. |
2 |
|
7 |
İktisadi olayların analizinde, ekonomi kuramını kullanma. |
1 |
|
8 |
Bilgisayar programlarını kullanma, sentez yapabilme, ve hazırlanan bilgiyi etkin sunabilme.
|
1 |
|
9 |
İktisadi analiz yöntemlerini uygulama. |
1 |
|
10 |
Sorunlara çözüm önerileri geliştirmek üzere, kavramsal düzeyde analiz yapma, kıyaslama, yorumlama, değerlendirme ve sentez yapma becerisi elde edinebilmek. |
1 |
|
11 |
Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alma, liderlik yapma ve etkin biçimde çalışma. |
1 |
|
12 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleme ve kendini geliştirebilme. |
1 |
|
13 |
Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanma, elde ettiği bilgileri sentezleme ve etkin biçimde sunma. |
3 |
|
14 |
Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanma. |
2 |
|
15 |
İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlama ve yorumlama; kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade etme. |
3 |
|
16 |
Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgulama, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirme ve uygulama. |
5 |
|
17 |
Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanıma ve uygulama. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 100 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|