Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Türk Tarihi Ve Kültürü

Dersin Kodu : S 106

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Okutman İSMAİL ÜLGER

Dersin Öğrenme Kazanımları : Türk tarihinin özelliği ve doğuş süreci ile coğrafi ve iklim; demografik zemini analiz edilir.
Medeniyet ile kültür arası ilişki Türk Kültürünün ve tarihinin kendine has özellikleri değerlendirilir.
İlk yurt çevresinde kurulan Türk devletlerinin ve tarihi gelişim aşamaları karşılaştıırlır.
Kültürümüzün tarihi seyri ile ve Anadolu’da kökleşme gelişme süreci değerlendirilir.
Kültür ve medeniyette zirveye doğru gelişimi ve duraklama süreci; bu dönemin giderilmesi ve Türk kültürünün çağdaşlaşması çabaları.
Kültür ve Medeniyet kavramları ile bu kavramlar arasındaki farklılıkları karşılaştırır
Türklerde Sosyal hayatı değerlendirir
Türklerde giyim kuşam kültürünü, ekonomik hayat ,sanat, dil ve dinin günümüze etkilerini değerlendirir
Türklerdeki devlet anlayışını tanımlar
Türklerde ekonomik hayat ile sosyal hayat arasında ilişki kurar
Türklerde ekonomik hayat ile sosyal hayat arasında ilişki kurar
Türk Kültürünün gelişme aşamalarını, özelliklerini analiz eder.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : S 106 Türk Tarihi Ve Kültürü

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Tarihi süreç içinde edinilen kültürel değerlerin insan ve toplum yaşamına etkilerinin incelenmesi

Dersin İçeriği : Tarihi süreç içinde oluşan kültürel değerler.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Eğitim Fakültesi derslikler, Rektörlük Derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 TÜRK ADI- ANAYURDU-ANAYURTTAN GÖÇLER Ana yurtla ilgili harita ve belgelerden yaralanma Yansılı Düz Anlatım
2 İLK TÜRK DEVLETLERİ ASYA BÜYÜK HUN DEVLETİ-KAVİMLER GÖÇÜ–AVRUPA HUNLARI-GÖKTÜRK-UYGURLAR Asya fiziki ve siyasi haritası ve Tarih atlasının incelenmesi Yansılı Düz Anlatım
3 AVARLAR, BULGARLAR, TÜRGİŞLER DİĞER DEVLETLER KARLUKLAR, KIRGIZLAR Asya fiziki ve siyasi haritası ve Tarih atlasının incelenmesi Yansılı Düz Anlatım
4 İLK TÜRK DEVLETLERİNDE KÜLTÜR VE MED. ilgili kültürel resimlerden kaynaklardan yararlanma Yansılı Düz Anlatım
5 TÜRKLERİN İSLÂM DİNİNİ KABULÜ X.-XIII YY. TÜRK İSLAM DEVLETLERİ-KARAHANLI-GAZNELİ-SELÇUKLU DEVLETİ VE DİĞER DEVLETLER Türk düşünce hayatı ile İslam inancını karşılaştırmalı inceleme Yansılı Düz Anlatım
6 XIII. - XIX YY. TÜRK İSLAM DEVLETLERİ MOĞOL İSTİLASI VE TÜRK-MOĞOL DEVLETLERİ Türk Kültürü ile Moğolların ilişkisini benzer ve farklı yanlarını araştırma Yansılı Düz Anlatım
7 TİMURLULAR, AKKOYUNLULAR,KARAKOYUNLU, SAFAVİLER-HİNDİSTAN’DA TÜRK SULTANLIKLARI VE BABÜRLER Asya fiziki ve siyasi haritası ve Tarih atlasının incelenmesi Yansılı Düz Anlatım
8 ARASINAV Kuzey Avrupa ve Karadeniz Ön Asyanın siyasi haritası ve Tarih atlasının incelenmesi
9 KARADENİZ;İN KUZEYİNDEKİ TÜRK HANLIKLARI- TÜRKİSTAN HANLIKLARI Asya fiziki ve siyasi haritası ve Tarih atlasının incelenmesi Yansılı Düz Anlatım
10 TÜRK İSLAM DEVLETLERİNDE KÜLTÜR VE MEDENİYET ilgili kültürel resimlerden kaynaklardan yararlanma Yansılı Düz Anlatım
11 TÜRKİYE TARİHİ Anadoluya ait eski ve yeni haritaları inceleme Yansılı Düz Anlatım
12 OSMANLI DEVLETİ TARİHİ-I ; ( KURULUŞ-YÜKSELİŞ DÖNEMLERİ) Avrupa,Balkanlar, Yakın ve Ortadoğuya ait eski ve yeni haritaları inceleme Yansılı Düz Anlatım
13 OSMANLI DEVLETİ -II Osmanlı devletinin yayılış coğrafyasını ve buradaki siyasi yapıları inceleme Yansılı Düz Anlatım
14 OSMANLI MEDENİYETİ -I ilgili kültürel resimlerden kaynaklardan yararlanma Yansılı Düz Anlatım
15 OSMANLI MEDENİYETİ -II ilgili kültürel resimlerden kaynaklardan yararlanma Yansılı Düz Anlatım
16/17 FİNAL SINAVI


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  İbrahim Kafesoğlu, Türk Milli Kültürü, İstanbul 1997.
 Salim Koca, Türk Kültürünün Temelleri 2, Ankara 2003.
 Bahaeddin Ögel, Türk Kültürünün Gelişme Çağları, İstanbul 1998
 Abdulkadir İnan, Eski Türk Dini, İstanbul 1976.
 İbrahim Kafesoğlu, Eski Türk Dini, İstanbul 1980
 Bahaaddin Ögel, Türk Devlet Anlayışı, Ankara 1982.
 Şerafettin Turan, Türk Kültür Tarihi, İstanbul 1990.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Sınıf öğretmenliği alanını oluşturan konu alanları (Matematik, Türkçe, Fen ve Teknoloji, Hayat Bilgisi ve sosyal bilgiler Görsel Sanatlar, Müzik, Beden Eğitimi vb.) ile ilgili kavram ve ilkeleri açıklar 3
2 İlköğretim 1-5. sınıf öğrencilerinin gelişim özelliklerini ve bu özelliklerin öğrenmedeki rolünü değerlendirir 3
3 Tarihsel süreç içinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları eğitim uygulamalarına etkileri açısından değerlendirir 5
4 Bilimsel bilgi üretme sürecini sınıf öğretmenliği alanında yaşanan problemlerin çözümünde kullanır 3
5 İlköğretim 1-5. sınıf öğretim programlarını (Türkçe, matematik, fen ve teknoloji, sosyal bilgiler, hayat bilgisi, beden eğitimi, müzik, görsel sanatlar vb.) ve bu programların öğretiminde kullanılan belli başlı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kullanır 0
6 Sanatsal bilgilerin ışığında sanat ürünlerinin kritiğini yapar, niteliklerini açıklar 4
7 Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme gibi üst düzey düşünme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır 3
8 Öğretme öğrenme sürecini, öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar, uygular ve değerlendirir. 3
9 Farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve teknikleri kullanarak öğrencilerin öğrenme sürecini değerlendirir. 3
10 Etkili öğretme öğrenme süreçleri oluşturmak için uygun öğrenme materyalleri geliştirme ve bu süreçte bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanır. 3
11 Sınıf öğretmenliği uygulamalarında karşılaşılan sorunların çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alır 3
12 Kendi performansı üzerinde düşünür ve mesleki bilgi - becerilerini sürekli olarak geliştirmek için girişimde bulunur 2
13 Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 3
14 Öğretmenlik alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak etkili bir şeklide paylaşır. 4
15 Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili iletişim kurar ve aile katılımı ve desteğini almak için stratejiler geliştirir 1
16 Eğitim sistemi ve okul yönetimi kapsamında eğitimin genel amaçlarını ve temel ilkelerini uygulamada kullanır 2
17 Sosyal çevreyi yaşanabilir kılmak için proje ve etkinlikler geliştirir. 4
18 Çevresinde olup biten sanatsal ve bilimsel etkinlikler ile ulusal ve uluslararası güncel olayları izleyerek kişisel değerlendirmler yapar/kişisel görüşünü ifade eder 5
19 Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 7 2 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 3 3
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 3 3
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü: 67
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.68
Dersin AKTS Kredisi: 3