|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Uluslararası İlişkilere Giriş |
|
Dersin Kodu |
: |
EAS110 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. HARUN ARIKAN Dr.Öğr. ÜyesiDr. FULYA MEMİŞOĞLU Dr.Öğr. ÜyesiDr. MARELLA BODUR ÜN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Uluslararası İlişkiler disiplininin temel kavramlarını, konularını ve tartışmalarını açıklar. Uluslararası ortamdaki temel aktörleri tanımlar ve bu aktörlerin uluslararası ilişkilerdeki etkilerini açıklar. Uluslararası İlişkilerdeki temel kavramları ve düşünce okullarını tanımlar. Uluslararası sistemi ve bu sistemdeki güç dağılımını açıklar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu ders Uluslarası İlişkiler disiplinine bir giriş dersi olarak düşünülmüştür. Dersin temel amacı, öğrenciye, uluslarası ilişkilerin karmaşık yapısını anlayıp açıklamalarını sağlayacak ana kavramları ve düşünce ekollerini kazandırmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu derste Uluslararası İlişkiler teorileri başlangıç seviyesinde ele alınacak ve temel kavramlar tanımlanacaktır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Akademik bir disiplin olarak Uluslararası İlişkilere giriş: Temel kavramlar |
A. Eralp (der.), Devlet, Sistem ve Kimlik, s.15-28. |
Ders anlatma |
|
2 |
Liberalizm ve Realizm |
"A. Eralp (der.), Devlet, Sistem ve Kimlik, s. 57-88. Tayyar Arı, Uluslararası İlişkiler Teorileri, 163-192. " |
Ders anlatma ve tartışma |
|
3 |
Neo-liberalizm ve Neo-realizm |
" Tayyar Arı, Uluslararası İlişkiler Teorileri, 343-353, 406-445, 192-213. A. Eralp (der.), Devlet, Sistem ve Kimlik, s. 149-164. " |
Ders anlatma ve tartışma |
|
4 |
Uluslararası İlişkilerin Marksist Teorileri |
A. Eralp (der.), Devlet, Sistem ve Kimlik, s. 169-174. |
Ders anlatma ve tartışma |
|
5 |
Alternatif Yaklaşımlar: Konstrüktivizm ve Feminizm |
Kaynak okuma |
Ders anlatma ve tartışma |
|
6 |
Soğuk Savaş Dönemi |
Kaynak okuma |
Ders anlatma ve tartışma |
|
7 |
Ulusal ve Küresel Güvenlik |
Tayyar Arı, Uluslararası İlişkiler ve Dış Politika, 6.bölüm. |
Ders anlatma ve tartışma |
|
8 |
Ara sınav |
Sınava hazırlık |
- |
|
9 |
Dış Politikayı Anlamak: Diplomasi |
Tayyar Arı, Uluslararası İlişkiler ve Dış Politika, 4. bölüm. |
Ders anlatma ve tartışma |
|
10 |
Anarşiyi Dizginleme: Uluslararası Örgütler |
Tayyar Arı, Uluslararası İlişkiler ve Dış Politika, s. 81-102. |
Ders anlatma ve tartışma |
|
11 |
İnsani müdahale |
"Richard Caplan, “Humanitarian Intervention: Which Way Forward”, Ethics & International Affairs 14 (2000), 23-38. " |
Ders anlatma ve tartışma |
|
12 |
Küreselleşme ve Devlet |
"D. Held, A. McGrew, D. Goldblatt, D. and J. Perraton, “Küreselleşmeyi Yeniden Düşünmek”, David Held ve Anthony McGrew (der.). Küresel Dönüşümler. Ankara: Phoenix, 2008, shf. 88-96. Michael Mann, “Küreselleşme Ulus-Devletin Yükselişine Son mu Verdi?”, David Held ve Anthony McGrew (der.). Küresel Dönüşümler. Ankara: Phoenix, 2008, shf. 164-177. " |
Ders anlatma ve tartışma |
|
13 |
Kimlik Siyaseti ve Çatışma |
"John Tomlinson, “Küreselleşme ve Kültürel Kimlik”, David Held ve Anthony McGrew (der.). Küresel Dönüşümler. Ankara: Phoenix, 2008, shf. 320-329. Anthony D. Smith, “Küresel bir Kültüre Doğru mu?”, David Held ve Anthony McGrew (der.). Küresel Dönüşümler. Ankara: Phoenix, 2008, shf. 330-339 " |
Ders anlatma ve tartışma |
|
14 |
Güvenliği Yeniden Düşünmek: 11 Eylül, Uluslararası Terörizm, Dünya Düzeninin Geleceği |
"Samuel Huntington, “Medeniyetler Çatışması mı?”, Doğu Batı, Mayıs-Haziran-Temmuz 2007.• Samuel Huntington, “Medeniyetler Çatışması”. E. Fuat Keyman, “Küreselleşme, Uluslararası İlişkiler ve Hegemonya”, Uluslararası İlişkiler, cilt 3, sayı 9, Bahar 2006, s. 1-20. " |
Ders anlatma ve tartışma |
|
15 |
Genel Değerlendirme |
- |
Tartışma |
|
16/17 |
Final sınavı |
Sınava hazırlık |
- |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Tayyar Arı, Uluslararası İlişkiler ve Dış Politika, İstanbul: Alfa, 2006.
Tayyar Arı, Uluslararası İlişkiler Teorileri, İstanbul: Alfa, 2008 (5. baskı).
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Çağdaş iletişim araç, yöntem ve süreçlerini kullanarak farklı kaynaklardan veri toplar ve yorumlar |
3 |
|
2 |
Kamu ve özel sektörün ekonomideki rolü, piyasa ekonomisi ve kamu sektörünün işleyiş süreçlerini anlar ve açıklar |
1 |
|
3 |
Temel bilgisayar bilgi ve becerilerine sahip olarak, mesleki alanda bu bilgileri kullanır |
2 |
|
4 |
Sayısal ve istatistiki verileri toplar, analizi ve yorumunu yapar |
1 |
|
5 |
İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlar ve yorumlar;kendisini yazılı ve sözlü olarak ifade eder |
5 |
|
6 |
Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranır |
3 |
|
7 |
Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir ve uygular |
4 |
|
8 |
Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır |
4 |
|
9 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler |
4 |
|
10 |
Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan elde ettiği bilgileri sentezler ve etkin biçimde sunar |
3 |
|
11 |
Türkçeyi akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır |
3 |
|
12 |
Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanır, elde ettiği bilgileri sentezler ve etkin biçimde sunar |
3 |
|
13 |
Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır |
2 |
|
14 |
İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 99 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.96 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|