Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Uluslararası İlişkilere Giriş

Dersin Kodu : EAS110

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. HARUN ARIKAN
Dr.Öğr. ÜyesiDr. FULYA MEMİŞOĞLU
Dr.Öğr. ÜyesiDr. MARELLA BODUR ÜN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Uluslararası İlişkiler disiplininin temel kavramlarını, konularını ve tartışmalarını açıklar.
Uluslararası ortamdaki temel aktörleri tanımlar ve bu aktörlerin uluslararası ilişkilerdeki etkilerini açıklar.
Uluslararası İlişkilerdeki temel kavramları ve düşünce okullarını tanımlar.
Uluslararası sistemi ve bu sistemdeki güç dağılımını açıklar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu ders Uluslarası İlişkiler disiplinine bir giriş dersi olarak düşünülmüştür. Dersin temel amacı, öğrenciye, uluslarası ilişkilerin karmaşık yapısını anlayıp açıklamalarını sağlayacak ana kavramları ve düşünce ekollerini kazandırmaktır.

Dersin İçeriği : Bu derste Uluslararası İlişkiler teorileri başlangıç seviyesinde ele alınacak ve temel kavramlar tanımlanacaktır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Akademik bir disiplin olarak Uluslararası İlişkilere giriş: Temel kavramlar A. Eralp (der.), Devlet, Sistem ve Kimlik, s.15-28. Ders anlatma
2 Liberalizm ve Realizm "A. Eralp (der.), Devlet, Sistem ve Kimlik, s. 57-88. Tayyar Arı, Uluslararası İlişkiler Teorileri, 163-192. " Ders anlatma ve tartışma
3 Neo-liberalizm ve Neo-realizm " Tayyar Arı, Uluslararası İlişkiler Teorileri, 343-353, 406-445, 192-213. A. Eralp (der.), Devlet, Sistem ve Kimlik, s. 149-164. " Ders anlatma ve tartışma
4 Uluslararası İlişkilerin Marksist Teorileri A. Eralp (der.), Devlet, Sistem ve Kimlik, s. 169-174. Ders anlatma ve tartışma
5 Alternatif Yaklaşımlar: Konstrüktivizm ve Feminizm Kaynak okuma Ders anlatma ve tartışma
6 Soğuk Savaş Dönemi Kaynak okuma Ders anlatma ve tartışma
7 Ulusal ve Küresel Güvenlik Tayyar Arı, Uluslararası İlişkiler ve Dış Politika, 6.bölüm. Ders anlatma ve tartışma
8 Ara sınav Sınava hazırlık -
9 Dış Politikayı Anlamak: Diplomasi Tayyar Arı, Uluslararası İlişkiler ve Dış Politika, 4. bölüm. Ders anlatma ve tartışma
10 Anarşiyi Dizginleme: Uluslararası Örgütler Tayyar Arı, Uluslararası İlişkiler ve Dış Politika, s. 81-102. Ders anlatma ve tartışma
11 İnsani müdahale "Richard Caplan, “Humanitarian Intervention: Which Way Forward”, Ethics & International Affairs 14 (2000), 23-38. " Ders anlatma ve tartışma
12 Küreselleşme ve Devlet "D. Held, A. McGrew, D. Goldblatt, D. and J. Perraton, “Küreselleşmeyi Yeniden Düşünmek”, David Held ve Anthony McGrew (der.). Küresel Dönüşümler. Ankara: Phoenix, 2008, shf. 88-96. Michael Mann, “Küreselleşme Ulus-Devletin Yükselişine Son mu Verdi?”, David Held ve Anthony McGrew (der.). Küresel Dönüşümler. Ankara: Phoenix, 2008, shf. 164-177. " Ders anlatma ve tartışma
13 Kimlik Siyaseti ve Çatışma "John Tomlinson, “Küreselleşme ve Kültürel Kimlik”, David Held ve Anthony McGrew (der.). Küresel Dönüşümler. Ankara: Phoenix, 2008, shf. 320-329. Anthony D. Smith, “Küresel bir Kültüre Doğru mu?”, David Held ve Anthony McGrew (der.). Küresel Dönüşümler. Ankara: Phoenix, 2008, shf. 330-339 " Ders anlatma ve tartışma
14 Güvenliği Yeniden Düşünmek: 11 Eylül, Uluslararası Terörizm, Dünya Düzeninin Geleceği "Samuel Huntington, “Medeniyetler Çatışması mı?”, Doğu Batı, Mayıs-Haziran-Temmuz 2007.• Samuel Huntington, “Medeniyetler Çatışması”. E. Fuat Keyman, “Küreselleşme, Uluslararası İlişkiler ve Hegemonya”, Uluslararası İlişkiler, cilt 3, sayı 9, Bahar 2006, s. 1-20. " Ders anlatma ve tartışma
15 Genel Değerlendirme - Tartışma
16/17 Final sınavı Sınava hazırlık -


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar   Tayyar Arı, Uluslararası İlişkiler ve Dış Politika, İstanbul: Alfa, 2006.
 Tayyar Arı, Uluslararası İlişkiler Teorileri, İstanbul: Alfa, 2008 (5. baskı).
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Çağdaş iletişim araç, yöntem ve süreçlerini kullanarak farklı kaynaklardan veri toplar ve yorumlar 3
2 Kamu ve özel sektörün ekonomideki rolü, piyasa ekonomisi ve kamu sektörünün işleyiş süreçlerini anlar ve açıklar 1
3 Temel bilgisayar bilgi ve becerilerine sahip olarak, mesleki alanda bu bilgileri kullanır 2
4 Sayısal ve istatistiki verileri toplar, analizi ve yorumunu yapar 1
5 İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlar ve yorumlar;kendisini yazılı ve sözlü olarak ifade eder 5
6 Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranır 3
7 Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir ve uygular 4
8 Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır 4
9 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler 4
10 Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan elde ettiği bilgileri sentezler ve etkin biçimde sunar 3
11 Türkçeyi akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır 3
12 Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanır, elde ettiği bilgileri sentezler ve etkin biçimde sunar 3
13 Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır 2
14 İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. 1
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 99
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.96
Dersin AKTS Kredisi: 4