|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İleri Regresyon Analizi |
|
Dersin Kodu |
: |
EM 320 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. GÜLSEN KIRAL |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Değişkenler arası ilişkilerin araştırılması
Değişkenler arası ilişkilere dayanarak modeller kurulması
Kurulan modellerden hareketle tahmin ve analizler yapılması
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Lisans, Yüksek Lisans öğretimi içerisinde gerekli teorik alt yapıyı oluşturmak, Kamu ve Özel Sektörde karşılaşabilecekleri verilerin analizlerini yapabilmek, analiz sonuçlarını yorumlayabilecek düzeyde bilgi, beceri ve pratikliliğin kazanılması |
|
Dersin İçeriği |
: |
Değişkenler arası ilişkiler ,korelasyon analizi, basit doğrusal regresyon, çoklu regresyon, regresyon modellerinin geçerliliği ve güvenilirliği, eğrisel regresyon, Doğrusal regresyon modeli varsayımları ve bu varsayımlardan sapma halleri |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslikler (3. Blok)
Bilgisayar Lab.(2. Blok) |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Regresyon analizine giriş; Regresyon analizinin tanımı ve amaçları; Regresyon analizinde veri türleri Regresyon ve Korelasyon Analizi |
ilgili bölüm ders kitabından okunmalıdır. |
düz anlatım |
|
2 |
Basit Doğrusal Regresyon; Regresyon katsayılarının EKKY (En Küçük Kareler Yöntemi) ile tahmini |
ilgili bölüm ders kitabından okunmalıdır. |
düz anlatım |
|
3 |
Regresyon modelinin ve katsayıların standart hatası, anlamlılık testleri ve güven aralıkları Varyans analizi |
ilgili bölüm ders kitabından okunmalıdır. |
düz anlatım |
|
4 |
Korelasyon katsayısı, belirlilik katsayısı ve bunların anlamlılık testleri |
ilgili bölüm ders kitabından okunmalıdır. |
düz anlatım |
|
5 |
Çoklu Regresyon; Çoklu regresyon modelinin varsayımları Hataların normal dağılımı |
ilgili bölüm ders kitabından okunmalıdır. |
düz anlatım |
|
6 |
Katsayıların geçerlilik ve güvenilirliklerinin araştırılması, esneklik katsayıları |
ilgili bölüm ders kitabından okunmalıdır. |
düz anlatım |
|
7 |
Çoklu determinasyon katsayısı, regresyon modelinin geçerliliği için Varyans analizi, Doğrusal olmayan basit ve çoklu regresyon modelleri |
ilgili bölüm ders kitabından okunmalıdır. |
düz anlatım |
|
8 |
Ara Sınav |
|
|
|
9 |
Otokorelasyon, Rassal hata terimi (artıklar- kalıntılar) ile ilgili varsayımlar, hata teriminin normalliği varsayımının incelenmesi |
ilgili bölüm ders kitabından okunmalıdır. |
düz anlatım |
|
10 |
Otokorelasyon probleminin tespiti ve çözüm yolları Çoklu doğrusal bağlantı problemi |
ilgili bölüm ders kitabından okunmalıdır. |
düz anlatım |
|
11 |
Sabit Varyans varsayımı (Homoskedasite), değişken varyans (Heterodskedasite) halinin ortaya çıkardığı sorunlar ve çözüm yolları Sabit varyans |
ilgili bölüm ders kitabından okunmalıdır. |
düz anlatım |
|
12 |
Çoklu Doğrusal Bağlantı problemi ve çözüm yolları Örnek |
ilgili bölüm ders kitabından okunmalıdır. |
düz anlatım |
|
13 |
Çoklu doğrusal regresyon modellerinde modele dahil edilecek değişkenlerin seçiminde alternatif yöntemler Kukla değişkenli modeller |
ilgili bölüm ders kitabından okunmalıdır. |
düz anlatım |
|
14 |
Regresyon modellerinin çözümünde paket program uygulamaları Bağımlı kukla değişkenli modeller |
ilgili bölüm ders ve bilgisayar kitaplarından okunmalıdır. |
düz anlatım ve bilgisayar uygulamaları |
|
15 |
Konu tekrarı |
|
|
|
16/17 |
Final Sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Uygulamalı Regresyon ve Korelasyon Analizi, Neyran Orhunbilge. İ.Ü. İŞLETME FAKÜLTESİ .Avcıol Basım Yayın / Ders Kitapları Dizisi
Reha Alprar 2003 .”Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistiksel Yöntemlere Giriş 1 “
Samprit Chatterjee, Ali S. Hadi Bertham Price (2000) “Regression Analysis by Example”
Miller, I. and M. Miller (2004). Mathematical Statistics with Applications , Pearson Education.
Mendenhall, W. and T. Sincich (1996). A Second Course in statistics: Regression Analysis , Prentice Hall.
Rawlings, John O. (1988). Applied Regression Analysis: A Research Tool , Wadsworth & Brooks.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller |
1 |
|
2 |
Ekonometri kavramlarını açıklar |
3 |
|
3 |
Modeli tutarlı tahmin eder ve sonuçlarını analiz edip yorumlar |
0 |
|
4 |
Temel Matematik, İstatistik ve Yöneylem araştırması bilgilerini tanımlar |
3 |
|
5 |
İktisadi alt yapıya sahip olup iktisadi modeller oluşturur |
4 |
|
6 |
İşletme biliminin temel kavramlarını tanımlar |
3 |
|
7 |
Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapma, kıyaslama, değerlendirebilme ve yorumlama becerisine sahiptir |
3 |
|
8 |
Veri toplar, düzenler ve analiz eder |
4 |
|
9 |
Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket programı kullanır |
4 |
|
10 |
Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır |
2 |
|
11 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler |
3 |
|
12 |
Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanır, elde ettiği bilgileri sentezler ve etkin biçimde sunar |
2 |
|
13 |
Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır |
3 |
|
14 |
İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlar ve yorumlar; kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder |
1 |
|
15 |
Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir ve uygular |
3 |
|
16 |
Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular |
1 |
|
17 |
Güncel konuları takip eder, iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar |
3 |
|
18 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
7 |
14 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
7 |
7 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
7 |
7 |
|
Toplam İş Yükü: | 112 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.48 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|