Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Matematiksel İktisat 2

Dersin Kodu : EM 316

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. KENAN LOPÇU
Dr.Öğr. ÜyesiDr. CEVAT BİLGİN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Öğrenci makroekonomik analizin temel öğeleri ve kullanılan matematiksel teknikleri kavrar.
Temel makroekonomik modellerin karşılaştırmalı durağanlık analizini yapar.
Dinamik makroekonomik modellerin temel ayırt edici özelliklerini öğrenir.
Basit rasyonel beklentiler modellerinin dinamik çözümlemelerini kavrar.
Başlıca büyüme modellerinin temel çözümlemelerine aşina olur.
Elde edilen sonuçları iktisadi olarak yorumlama becerisi kazanır.
Üretim ve istihdamdaki dalgalanmalar ve uzun dönem büyümeye ilişkin ampirik analizlerde kullanılan temel kantitatif tekniklere (ekonometri ) aşina olur.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu öğrencilere ekonomik analizin analitik yöntemleri ve kantitatif tekniklerini öğretmek için hazırlanmış iki dönemlik bir serinin ikincisidir. Bu dönem daha çok makroekonomik analiz üzerinde yoğunlaşılacaktır.Sınıfta sunulan bilgileri etkin bir şekilde anlayabilmek için bu dersi alan öğrencilerin temel analiz (EM 125-126), doğrusal cebir (EM205), makroiktisat iktisat (EC 203-204) ve istatistik (EM 103-104) bilgilerine sahip olmaları beklenmektedir. Ders emek, mal ve para piyasalarını içeren bir genel denge makroekonomik modelini bütünleştirilmiş bir yaklaşımla ele alacaktır. Ayrıca, üretim, istihdam, reel ücret düzeyi, enflasyon ve faiz oranı gibi bazı önemli makro degişkenlerin ekzojen şoklara tepkisi ve para ve maliye politikalarına tepkisi beklentiler hakkındaki alternatif varsayımlarla incelenecektir. Nihayet, büyüme teorilerindeki temel gelişmeler ele alınacak ve optimum kontrol teorisine bir giriş yapılacaktır.

Dersin İçeriği : Ders Konuları ve Metodoloji: Temel kavramlar, yöntemler ve makroekonomideki son gelişmeler; Durağan Makroekonomik Modeller ve Karşılaştırılmalı Durağanlık Analizi; Dinamik Analize Giriş; Rasyonel Beklentiler ve Makroekonomik Dalgalanmaların Alternatif Teorileri; Optimum Kontrol Teorisine Bir Giriş ve Temel Büyüme Modelleri

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Ders Konuları ve Yöntem İlgili Okuma ve Problem Seti Ders Anlatımı
2 Ders Konuları ve Yöntem İlgili Okuma ve Problem Seti Ders Anlatımı
3 Ders Konuları ve Yöntem lgili Okuma ve Problem Seti Ders Anlatımı, Problem Çözme
4 Durağan Makroekonomik Modeller ve Karşılaştırılmalı Durağanlık Analiziı İlgili Okuma ve Problem Seti Ders Anlatımı
5 Durağan Makroekonomik Modeller ve Karşılaştırılmalı Durağanlık Analiziı İlgili Okuma ve Problem Seti Ders Anlatımı, Problem Çözme
6 Dinamik Analize Giriş İlgili Okuma ve Problem Seti Ders Anlatımı
7 Dinamik Analize Giriş İlgili Okuma ve Problem Seti Ders Anlatımı, Problem Çözme
8 Ara Sınav
9 Uyarlanan Bekleyişler ve Cagan Modeli İlgili Okuma ve Problem Seti Ders Anlatımı
10 Uyarlanan Bekleyişler ve Cagan Modeli İlgili Okuma ve Problem Seti Ders Anlatımı, Problem Çözme
11 Rasyonel Bekleyişler: Özellikleri ve Çözümlemesi İlgili Okuma ve Problem Seti Ders Anlatımı, Problem Çözme
12 Makroekonomik Dalgalanmaların Alternatif Teorileri İlgili Okuma ve Problem Seti Ders Anlatımı
13 Makroekonomik Dalgalanmaların Alternatif Teorileri İlgili Okuma ve Problem Seti Ders Anlatımı, Problem Çözme
14 Optimum Kontrol Teorisine Bir Giriş ve Temel Büyüme Modelleri İlgili Okuma ve Problem Seti Ders Anlatımı
15 Optimum Kontrol Teorisine Bir Giriş ve Temel Büyüme Modelleri İlgili Okuma ve Problem Seti Ders Anlatımı, Problem Çözme
16/17 Yarıyıl Sonu Sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Ders Notları
 Frederic S. Mishkin, Para, Bankacılık ve Finansal Piyasalar İktisadı, (8. Baskıdan çeviri, Çeviri Editörü: Nazım Engin, Çevirenler: Serçin Şahin, Serkan Çiçek ve Çiğdem Boz), Akademi Yayıncılık, 2011 (Bölümler 20-26).
 Bennett T. McCallum, Monetary Economics, Theory and Policy, Macmillan, New York, 1989.
 Alpha C. Chiang and Kevin Wainwright, Matematiksel İktisadın Temel Yöntemleri, (4. baskıdan çeviri, Çevirenler: Muzaffer Sarımeşeli ve Şenay Açıkgöz), Gazi Kitabevi, Ankara, 2005.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 40
    Ödev/Proje/Diğer 6 60
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller 5
2 Ekonometri kavramlarını açıklar 3
3 Modeli tutarlı tahmin eder ve sonuçlarını analiz edip yorumlar 4
4 Temel Matematik, İstatistik ve Yöneylem araştırması bilgilerini tanımlar 5
5 İktisadi alt yapıya sahip olup iktisadi modeller oluşturur 5
6 İşletme biliminin temel kavramlarını tanımlar 3
7 Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapma, kıyaslama, değerlendirebilme ve yorumlama becerisine sahiptir 5
8 Veri toplar, düzenler ve analiz eder 3
9 Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket programı kullanır 2
10 Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır 4
11 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler 5
12 Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanır, elde ettiği bilgileri sentezler ve etkin biçimde sunar 5
13 Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır 5
14 İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlar ve yorumlar; kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder 3
15 Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir ve uygular 4
16 Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular 3
17 Güncel konuları takip eder, iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar 3
18 Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 6 6 36
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü: 144
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.76
Dersin AKTS Kredisi: 6