|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sınıf Yönetimi |
|
Dersin Kodu |
: |
MB 309 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. MUZAFFER SENCER BULUT ÖZSEZER |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Sınıf yönetiminin temel ilke ve kavramlarını açıklar
Sınıf yönetiminin boyutlarını açıklar
Temel sınıf yönetimi modellerini örneklendirerek açıklar Sınıf yönetimi ve disiplin kavramı arasındaki ilişkiyi saptarlar Sınıfta etkili kurallar oluşturma ve uygulama teknikleri konusunda bilgi edinirler İstenmeyen davranışların giderilmesi için gerekli strateji ve teknikler konusunda bilgi ve beceri sahibi olurlar
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Öğretmen adaylarına sınıf yönetiminin etkili öğrenme ortamının hazırlanmasındaki etkisi ve katkısını kavratmak, etkili sınıf yönetimi için gerekli temel bilgi ve becerileri kazandırmak |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu dersin içeriğinde sınıf yönetimindeki temel kavramlar ve başlıklar yer almaktadır. Bunlar ilköğretimde etkileşim iletişim, sınıf yönetiminin ne olduğu, sınıf yönetimindeki farklı yaklaşımlar ve modeller, Sınıf kurallarlları ve uygulanışı, sınıfın fiziksel düzenlenmesi, öğretimin ve sınıfta zamanın yönetimi içeren konularla birlikte sınıf disiplini ve davranış yönetimi ile ilgili içeriklerdir |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Eğitim Fakültesi derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Sınıf yönetimi ile ilgili temel kavramlar, sınıf yönetiminin tanımı |
yok |
Beyin fırtınası . discussion, kişisel deneyim ve yaşantılar |
|
2 |
Sınıf ortamını etkileyen sınıf içi ve dışı etkenler |
kendi deneyimlerinin analizi |
tartışma ve konu anlatımı |
|
3 |
Sınıf yönetimi boyutları |
Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma |
tartışma ve konu anlatımı |
|
4 |
Sınıf yönetimi modelleri ve anlayışları |
Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma |
tartışma ve konu anlatımı |
|
5 |
Sınıfta kurallar geliştirme ve uygulama |
Kendi sınıflarında ihtiyaç duyabilecekleri sınıf kurallarını oluşturma ve nasıl yaratıcı bir şekilde sınıfa kazandırabileceklerine yönelik rapor hazırlama |
tartışma beyin fırtınası |
|
6 |
Sınıf yönetiminde fiziksel düzenleme |
Farklı sınıfın fiziksel özelliklerini gözlemleyerek not etme ve hayellerindeki sınıfı resmettme |
Tartışma konu anlatımı |
|
7 |
Sınıfta öğretimin yönetimi |
Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma |
tartışma ve konu anlatımı |
|
8 |
Arasınav |
Sınava çalışma |
Çoktan seçmeli sınav |
|
9 |
Sınıfta zamanın yönetimi |
Kişisel zaman yönetimi planı oluşturma ve zamanı etkili kullanmaları için plan yaparak aktivitelerde bulunma |
tartışma ve konu anlatımı |
|
10 |
Olumlu Sınıf atmosferi oluşturma |
Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma kendi deneyimlerini raporlama |
Beyin fırtınası tartışma ve konu anlatımı |
|
11 |
Sınıf içi iletişim ve etkileşim |
Kendi iletişim ve etkileşim becerileri hakkında çıkarımlarını raporlaştırma |
Tartışma ve konu anlatımı |
|
12 |
Davranış yönetimi |
Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma |
tartışma ve konu anlatımı |
|
13 |
İstenmeyen davranışlar ve nedenleri |
Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma |
tartışma ve konu anlatımı |
|
14 |
İstenmeyen davranışlara yönelik geliştirilen statrejiler |
Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma |
tartışma ve konu anlatımı |
|
15 |
İstenmeyen davranışlara yönelik geliştirilen statrejiler |
Farklı sınıflara giderek istenmeyen davranışlar ve bunlara yönelik uygulanan stratejileri gözlemleyerek raporlaştırma |
Kendi gözlem deneyimlerini sınıfta anlatırma. Kendi sınıf yönetimi anlayışlarını oluşturma için tartışma |
|
16/17 |
Final sınavı |
Sınava çalışma |
Çoktan seçmeli test |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Sınıf Disiplini ve Yönetimi, Clifford H. EDWARDS, 1997, Prentice Hall.
Sınıf yönetiminde kuram ve uygulama, Cevat Celep, 2008 Pegem Akademi Yayınevi.
Classroom Management and Discipline, Methods to Facilitate Cooperation and Instruction, Paul R. BURDEN, 1995, Longman Publishers.
Sınıf Yönetimi, Editör: Prof. Dr. Leyla KÜÇÜKAHMET, 2009, Pegem Akademi Yayıncılık
İlköğretimde Sınıf Yönetimi, Editör: Prof. Dr. Mehmet Durdu KARSLI, 2009, Kök Yayıncılık
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Sınıf yönetimi, Editörler: Mehmet Şişman, Selahattin Turan, 2007 Pegen Yayıncılık
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
6 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sınıf öğretmenliği alanını oluşturan konu alanları (Matematik, Türkçe, Fen ve Teknoloji, Hayat Bilgisi ve sosyal bilgiler Görsel Sanatlar, Müzik, Beden Eğitimi vb.) ile ilgili kavram ve ilkeleri açıklar |
0 |
|
2 |
İlköğretim 1-5. sınıf öğrencilerinin gelişim özelliklerini ve bu özelliklerin öğrenmedeki rolünü değerlendirir |
4 |
|
3 |
Tarihsel süreç içinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları eğitim uygulamalarına etkileri açısından değerlendirir |
3 |
|
4 |
Bilimsel bilgi üretme sürecini sınıf öğretmenliği alanında yaşanan problemlerin çözümünde kullanır |
0 |
|
5 |
İlköğretim 1-5. sınıf öğretim programlarını (Türkçe, matematik, fen ve teknoloji, sosyal bilgiler, hayat bilgisi, beden eğitimi, müzik, görsel sanatlar vb.) ve bu programların öğretiminde kullanılan belli başlı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kullanır |
0 |
|
6 |
Sanatsal bilgilerin ışığında sanat ürünlerinin kritiğini yapar, niteliklerini açıklar |
0 |
|
7 |
Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme gibi üst düzey düşünme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır |
3 |
|
8 |
Öğretme öğrenme sürecini, öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar, uygular ve değerlendirir. |
4 |
|
9 |
Farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve teknikleri kullanarak öğrencilerin öğrenme sürecini değerlendirir. |
3 |
|
10 |
Etkili öğretme öğrenme süreçleri oluşturmak için uygun öğrenme materyalleri geliştirme ve bu süreçte bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanır. |
4 |
|
11 |
Sınıf öğretmenliği uygulamalarında karşılaşılan sorunların çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alır |
5 |
|
12 |
Kendi performansı üzerinde düşünür ve mesleki bilgi - becerilerini sürekli olarak geliştirmek için girişimde bulunur |
5 |
|
13 |
Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir |
4 |
|
14 |
Öğretmenlik alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak etkili bir şeklide paylaşır. |
4 |
|
15 |
Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili iletişim kurar ve aile katılımı ve desteğini almak için stratejiler geliştirir |
5 |
|
16 |
Eğitim sistemi ve okul yönetimi kapsamında eğitimin genel amaçlarını ve temel ilkelerini uygulamada kullanır |
4 |
|
17 |
Sosyal çevreyi yaşanabilir kılmak için proje ve etkinlikler geliştirir. |
0 |
|
18 |
Çevresinde olup biten sanatsal ve bilimsel etkinlikler ile ulusal ve uluslararası güncel olayları izleyerek kişisel değerlendirmler yapar/kişisel görüşünü ifade eder |
0 |
|
19 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
6 |
2 |
12 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
6 |
6 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
6 |
6 |
|
Toplam İş Yükü: | 94 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.76 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|