Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Hadislerin Yorumlanış Metodu ve Teknikleri

Dersin Kodu : TİB 703

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Alt Aşama (Önlisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. ALİ OSMAN ATEŞ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Hadislerin yorumlanış metodu ve teknikleri hakkında bilgi sahibi olur.
Hadisleri anlamada Kur´an´ın başvurulacak ilk kaynak olduğu bilinci yerleşir.
Hadisleri anlamada Sünnet´ten ve diğer hadislerden faydalanmanın önemini kavrar.
Hadis şerhlerini tanır ve burada yer alan önceki İslam alimlerine ait yorum ve görüşlerin farkında olur.
Hadisleri anlama ve yorumlamada diğer bilim dallarının verilerinden yararlanır.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Hadislerin yorumlanış metodu ve teknikleri hakkında bilgi sahibi yapmak.

Dersin İçeriği : Hadislerin Yorumlanmasında, Kur´an ve Sünnet´in öğretilerinin aynı oluşu nedeniyle Kur´an´dan yararlanma; Hadisleri anlamada Sünnet´ten faydalanma; Hadis şerhlerinin yardımıyla önceki İslam alimlerinin görüşlerinden yararlanma; Hadisleri anlama ve yorumlamada diğer bilim dallarının verilerinden yararlanma.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : İlahiyat Fakültesi Temel İslam Bilimleri Bölümü Yüksek Lisans Dersliği.


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Hadislerin Yorumlanmasında, Kur´an ve Sünnet´in öğretilerinin aynı oluşu nedeniyle Kur´an´dan yararlanma. Belirtilen kaynakların okunması Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma.
2 Hadisleri anlama ve yorumlamada Hadis ve Sünnet´ten faydalanma. Belirtilen kaynakların okunması Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma.
3 Hadislerde bütünlük sorunu. Belirtilen kaynakların okunması Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma.
4 Hadislerin isnadında yer alan ravilerin kimliğinin önemi. Belirtilen kaynakların okunması Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma.
5 Hadis şerhlerini ve metodunu tanıma. Belirtilen kaynakların okunması Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma.
6 Meşhur Hadis Şarihleri ve Şerhleri. Belirtilen kaynakların okunması Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma.
7 el-Buhârî ve Müslim´in el-Câmiu´s-Sahîh´leri üzerine yapılan şerh çalışmaları; İbn Hacer, el-Aynî, en-Nevevî ve diğerleri. Belirtilen kaynakların okunması Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma.
8 Ara Sınav Konu tekrarı .Yazılı
9 Kütüb-i Sitte´de yer alan diğer eserler üzerine yapılan şerhler. Belirtilen kaynakların okunması Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma.
10 Hadis şerhlerinin yardımıyla önceki İslam alimlerinin görüşlerinden yararlanma. Belirtilen kaynakların okunması Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma.
11 Hadislerin tarihi ve coğrafi olaylarla ilgilerinin tespiti. Belirtilen kaynakların okunması Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma.
12 Hadisleri anlama ve yorumlamada diğer İslâmi ilimlerden yararlanma. Belirtilen kaynakların okunması Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma.
13 Hadisleri anlama ve yorumlamada diğer bilim dallarının verilerinden yararlanma. Belirtilen kaynakların okunması Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma.
14 Hadislerde muhatap, zaman ve mekan faktörü. Belirtilen kaynakların okunması Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma.
15 Çok anlamlılık ifade eden hadis lafızlarına verilen anlamın doğru ve tutarlı olmasına dikkat etme. Belirtilen kaynakların okunması Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma.
16/17 Final Sınavı Konu tekrarı Yazılı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Prof. Dr.Mehmet Görmez, Sünnet ve Hadisin Anlaşılması ve Yorumlanmasında Metodoloji Sorunu; Prof. Dr. Selçuk Coşkun, Hadis Değerlendirmelerinde Bütünlük; Prof. Dr.Ayhan Tekineş, Hadisleri Anlama Problemi; Prof. Dr. Hasan Kamil Yılmaz, Tasavvufî Hadis Şerhleri; Prof. Dr. Talat Sakallı, Bedrüddin Aynî, Hayatı, Eserleri ve İlmi Şahsiyeti.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 40
    Ödev/Proje/Diğer 1 60
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. 2
2 İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır 4
3 Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır 4
4 Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur 2
5 Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır 2
6 Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur 4
7 İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir 2
8 İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 4
9 Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur 2
10 Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir 5
11 Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar 5
12 Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır 3
13 Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü: 138
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.52
Dersin AKTS Kredisi: 6