|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Eğitim Psikolojisi |
|
Dersin Kodu |
: |
MB 102 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. FİLİZ YURTAL Dr.Öğr. ÜyesiDr. MUZAFFER SENCER BULUT ÖZSEZER |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Eğitim psikolojisi ile ilgili temel kavramların ilişkilerini söyler. Yetişkinliğe kadar olan gelişim dönemlerindeki fiziksel, zihinsel, duygusal ve ahlak gelişiminin nasıl gerçekleştiğini yazar/söyler/seçip işaretler Yaşla birlikte farklı gelişim alanlarında görülen değişimleri örnekler vererek açıklar Gelişim alanlarının birbirini nasıl etkilediğini açıklar. Öğrenmenin ne olduğunu tanımlar. Öğrenmeyi etkileyen faktörleri yazar/söyler/seçip işaretler Klasik ve edimsel koşullanmanın ilkelerini bu iki öğrenme türünü birbiri ile karşılaştırarak açıklar. Gözleyerek öğrenmenin ilkelerini açıklar. Gözleyerek öğrenme ilkelerinin sınıf ortamında nasıl kullanılabileceğini söyler/gösterir Bilgi İşleme Kuramında yer alan bilişsel süreçleri açıklar. Öğretmenlerin Bilgiyi İşleme Kuramını sınıf ortamında nasıl kullanabileceklerini açıklar. Yapılandırmacı Öğrenme Kuramının eğitim-öğretim sistemindeki önemini açıklar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Psikoloji ve eğitim psikolojisinin tanımını, çalışma alanlarını, gelişimle ilgili temel kavramları, gelişimin ilkelerini, gelişim kuramlarını, gelişimin farklı alanlarını (fiziksel bilişsel duygusal...), öğrenme ve öğretimle ilgili farklı kuramları ve öğrenmeyi etkileyen faktörleri kavrayabilme. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Eğitim ve psikoloji ilişkisi, eğitim psikolojisinin tanımı ve işlevi, öğrenme ve gelişim psikolojisindeki temel kavramlar, gelişim alanları, öğrenme teorileri, bu teorilerin öğretme sürecine etkisi, etkili öğrenme faktörleri ve bunların sınıftaki öğrenme sürecine etkisi |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Eğitim Fakültesi Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Eğitim psikolojisinin kapsamı |
yok |
Beyin fırtınası, tartışma, düz anlatım |
|
2 |
Gelişim psikolojisiyle ilgili temel kavramlar |
Konu ile ilgili önerilen kaynakları okuma |
Anlatım, soru cevap tartışma |
|
3 |
Fiziksel gelişim |
Konu ile ilgili önerilen kaynakları okuma ve sınıfta tartışma için bazı örnekler getirme |
Anlatım, soru cevap tartışma |
|
4 |
Bilişsel gelişim |
Konu ile ilgili önerilen kaynakları okuma ve sınıfta tartışma için bazı örnekler getirme |
Anlatım, soru cevap tartışma |
|
5 |
Kişilik gelişimi |
Konu ile ilgili önerilen kaynakları okuma |
Anlatım, soru cevap tartışma |
|
6 |
Ahlak gelişimi |
Konu ile ilgili önerilen kaynakları okuma ve sınıfta tartışma için bazı örnekler getirme |
Anlatım, soru cevap tartışma |
|
7 |
Öğrenme psikolojisiyle ilgili temel kavramlar |
Konu ile ilgili önerilen kaynakları okuma |
Anlatım, soru cevap tartışma |
|
8 |
Vize |
Sınava çalışma |
Yazılı sınav |
|
9 |
Öğrenmeyi etkileyen etmenler ve öğrenme modellerine giriş |
Konu ile ilgili önerilen kaynakları okuma |
Anlatım, soru cevap tartışma |
|
10 |
Klasik koşullanma |
Konu ile ilgili önerilen kaynakları okuma ve klasik koşullanma ile ilgili 5 öğrenme örneği hazırlama |
Anlatım, soru cevap tartışma |
|
11 |
Edimsel koşullanma |
Konu ile ilgili önerilen kaynakları okuma ve edimsel koşullanma ile ilgili 5 öğrenme örneği hazırlama |
Anlatım, soru cevap tartışma |
|
12 |
Sosyal öğrenme kuramı |
Konu ile ilgili önerilen kaynakları okuma ve sosyal öğrenme ile ilgili 5 öğrenme örneği hazırlama |
Anlatım, soru cevap tartışma |
|
13 |
Gestalt kuramı |
Konu ile ilgili önerilen kaynakları okuma |
Anlatım, soru cevap tartışma |
|
14 |
Bilgiyi işleme kuramı |
Konu ile ilgili önerilen kaynakları okuma |
Anlatım, soru cevap tartışma |
|
15 |
Yapılandırmacılık |
Konu ile ilgili önerilen kaynakları okuma |
Anlatım, soru cevap tartışma |
|
16/17 |
Final sınavı |
Sınava çalışma |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Ergin, H. ve Yıldız, A. (2010) Gelişim Psikolojisi, Ankara, Nobel Yayın.
Yeşilyaprak B. (2007) Eğitim Psikolojisi. Ankara: PegemA.
Kaya, A. (2007) Eğitim Psikolojisi. Ankara: PegemA
Yıldırım, İ. (2008) Eğitim Psikolojisi, Anı yayıncılık.
Senemoğlu, Nuray (1997). Gelim ve Öğrenme ve Öğretim: Kuramdan Uygulamaya. Ankara: Gönül Yayıncılık
Ulusoy A. (2002). Gelişim ve Öğrenme. Ankara. Anı Yayıncılık.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Eğitim psikolojisi ile ilgili internet siteleri ve makaleler
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
70 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
14 |
30 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sınıf öğretmenliği alanını oluşturan konu alanları (Matematik, Türkçe, Fen ve Teknoloji, Hayat Bilgisi ve sosyal bilgiler Görsel Sanatlar, Müzik, Beden Eğitimi vb.) ile ilgili kavram ve ilkeleri açıklar |
0 |
|
2 |
İlköğretim 1-5. sınıf öğrencilerinin gelişim özelliklerini ve bu özelliklerin öğrenmedeki rolünü değerlendirir |
5 |
|
3 |
Tarihsel süreç içinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları eğitim uygulamalarına etkileri açısından değerlendirir |
3 |
|
4 |
Bilimsel bilgi üretme sürecini sınıf öğretmenliği alanında yaşanan problemlerin çözümünde kullanır |
1 |
|
5 |
İlköğretim 1-5. sınıf öğretim programlarını (Türkçe, matematik, fen ve teknoloji, sosyal bilgiler, hayat bilgisi, beden eğitimi, müzik, görsel sanatlar vb.) ve bu programların öğretiminde kullanılan belli başlı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kullanır |
3 |
|
6 |
Sanatsal bilgilerin ışığında sanat ürünlerinin kritiğini yapar, niteliklerini açıklar |
0 |
|
7 |
Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme gibi üst düzey düşünme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır |
3 |
|
8 |
Öğretme öğrenme sürecini, öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar, uygular ve değerlendirir. |
4 |
|
9 |
Farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve teknikleri kullanarak öğrencilerin öğrenme sürecini değerlendirir. |
1 |
|
10 |
Etkili öğretme öğrenme süreçleri oluşturmak için uygun öğrenme materyalleri geliştirme ve bu süreçte bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanır. |
2 |
|
11 |
Sınıf öğretmenliği uygulamalarında karşılaşılan sorunların çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alır |
2 |
|
12 |
Kendi performansı üzerinde düşünür ve mesleki bilgi - becerilerini sürekli olarak geliştirmek için girişimde bulunur |
1 |
|
13 |
Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir |
0 |
|
14 |
Öğretmenlik alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak etkili bir şeklide paylaşır. |
4 |
|
15 |
Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili iletişim kurar ve aile katılımı ve desteğini almak için stratejiler geliştirir |
0 |
|
16 |
Eğitim sistemi ve okul yönetimi kapsamında eğitimin genel amaçlarını ve temel ilkelerini uygulamada kullanır |
1 |
|
17 |
Sosyal çevreyi yaşanabilir kılmak için proje ve etkinlikler geliştirir. |
0 |
|
18 |
Çevresinde olup biten sanatsal ve bilimsel etkinlikler ile ulusal ve uluslararası güncel olayları izleyerek kişisel değerlendirmler yapar/kişisel görüşünü ifade eder |
0 |
|
19 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
14 |
1 |
14 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
4 |
4 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 107 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.28 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|