Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Minör Sebzeler

Dersin Kodu : BBP362

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Alt Aşama (Önlisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. NEBAHAT SARI

Dersin Öğrenme Kazanımları : Minör sebze türlerinin orijinleri, sistematikleri, biyolojik, agronomik, ekolojik ve fizyolojik özelliklerini tanır.
Minör sebze türlerini yetiştirme becerisi kazanır.
Sebze bahçesi kurabilir, bakım işlemlerini gerçekleştirebilir, sorunları çözebilir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları :

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Minör sebze türleri olan bakla, brokkoli, brüksel lahanası, alabaş, kırmızı pancar, şikori, kuşkonmaz, maydanoz, kereviz, dereotu, rezene, turşuluk hıyar, tatlı mısır ile ile ilgili taksonomik, biyolojik, ekolojik, fizyolojik, ekonomik, agronomik kavramları bilmek ve bu ürünlerin yetiştiriciliğini yapabilmek.

Dersin İçeriği : Ülkemizde yetiştiriciliği minör olarak yapılan bakla, brokkoli, brüksel lahanası, alabaş, kırmızı pancar, şikori, kuşkonmaz, maydanoz, kereviz, dereotu, rezene, turşuluk hıyar, tatlı mısır gibi türlerin yetiştiriciliği detaylı bir şekilde ele alınmaktadır. Bu türlerin Türkiye ve dünyadaki ekonomik önemi, botanik tanıtımları, yetiştiriciliği sırasındaki ekolojik (sıcaklık, aydınlanma, hava oransal nemi, toprak vb.) istekleri ve çeşit tipleri anlatılmaktadır. Fide üretimi, dikim, yetiştiricilik dönemine göre bitki yoğunluğu ve özel bakım işlemleri (sulama, gübreleme, budama hasat) hakkında bilgi verilmektedir.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Çukurova Üniversitesi, Ziraat Fakültesi, Bahçe Bitkileri Bölümü derslikleri ve uygulama alanları


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Baklanın orijin ve sistematiği, çeşit tipleri, beslenme ve sağlık bakımından önemi, tüketim şekilleri, dünyada ve Türkiye’deki ekonomik önemi, botanik özellikleri, ekolojik istekleri, yetiştirme teknikleri, bakım işlemleri Ders notları ve kaynak kitaplar Yüzyüze eğitim, arazide uygulama
2 Brokkolinin orijin ve sistematiği, çeşit tipleri, beslenme ve sağlık bakımından önemi, tüketim şekilleri, dünyada ve Türkiye’deki ekonomik önemi, botanik özellikleri, ekolojik istekleri, yetiştirme teknikleri, bakım işlemleri Ders notları ve kaynak kitaplar Yüzyüze eğitim, arazide uygulama
3 Brüksel lahanasının orijin ve sistematiği, çeşit tipleri, beslenme ve sağlık bakımından önemi, tüketim şekilleri, dünyada ve Türkiye’deki ekonomik önemi, botanik özellikleri, ekolojik istekleri, yetiştirme teknikleri, bakım işlemleri Ders notları ve kaynak kitaplar Yüzyüze eğitim, arazide uygulama
4 Alabaşın orijin ve sistematiği, çeşit tipleri, beslenme ve sağlık bakımından önemi, tüketim şekilleri, dünyada ve Türkiye’deki ekonomik önemi, botanik özellikleri, ekolojik istekleri, yetiştirme teknikleri, bakım işlemleri Ders notları ve kaynak kitaplar Yüzyüze eğitim, arazide uygulama
5 Kırmızı pancarın orijin ve sistematiği, çeşit tipleri, beslenme ve sağlık bakımından önemi, tüketim şekilleri, dünyada ve Türkiye’deki ekonomik önemi, botanik özellikleri, ekolojik istekleri, yetiştirme teknikleri, bakım işlemleri Ders notları ve kaynak kitaplar Yüzyüze eğitim, arazide uygulama
6 Kuşkonmaz orijin ve sistematiği, çeşit tipleri, beslenme ve sağlık bakımından önemi, tüketim şekilleri, dünyada ve Türkiye’deki ekonomik önemi, botanik özellikleri, ekolojik istekleri, yetiştirme teknikleri, bakım işlemleri Ders notları ve kaynak kitaplar Yüzyüze eğitim, arazide uygulama
7 Maydanoz orijin ve sistematiği, çeşit tipleri, beslenme ve sağlık bakımından önemi, tüketim şekilleri, dünyada ve Türkiye’deki ekonomik önemi, botanik özellikleri, ekolojik istekleri, yetiştirme teknikleri, bakım işlemleri Ders notları ve kaynak kitaplar Yüzyüze eğitim, arazide uygulama
8 Ara sınav Sınav hazırlığı Yazılı sınav
9 Kereviz orijin ve sistematiği, çeşit tipleri, beslenme ve sağlık bakımından önemi, tüketim şekilleri, dünyada ve Türkiye’deki ekonomik önemi, botanik özellikleri, ekolojik istekleri, yetiştirme teknikleri, bakım işlemleri Ders notları ve kaynak kitaplar Yüzyüze eğitim, arazide uygulama
10 Şikorinin orijin ve sistematiği, çeşit tipleri, beslenme ve sağlık bakımından önemi, tüketim şekilleri, dünyada ve Türkiye’deki ekonomik önemi, botanik özellikleri, ekolojik istekleri, yetiştirme teknikleri, bakım işlemleri Ders notları ve kaynak kitaplar Yüzyüze eğitim, arazide uygulama
11 Rezenenin orijin ve sistematiği, çeşit tipleri, beslenme ve sağlık bakımından önemi, tüketim şekilleri, dünyada ve Türkiye’deki ekonomik önemi, botanik özellikleri, ekolojik istekleri, yetiştirme teknikleri, bakım işlemleri Ders notları ve kaynak kitaplar Yüzyüze eğitim, arazide uygulama
12 Dereotunun orijin ve sistematiği, çeşit tipleri, beslenme ve sağlık bakımından önemi, tüketim şekilleri, dünyada ve Türkiye’deki ekonomik önemi, botanik özellikleri, ekolojik istekleri, yetiştirme teknikleri, bakım işlemleri Ders notları ve kaynak kitaplar Yüzyüze eğitim, arazide uygulama
13 Turşuluk hıyarın orijin ve sistematiği, çeşit tipleri, beslenme ve sağlık bakımından önemi, tüketim şekilleri, dünyada ve Türkiye’deki ekonomik önemi, botanik özellikleri, ekolojik istekleri, yetiştirme teknikleri, bakım işlemleri Ders notları ve kaynak kitaplar Yüzyüze eğitim, arazide uygulama
14 Turşuluk hıyarın orijin ve sistematiği, çeşit tipleri, beslenme ve sağlık bakımından önemi, tüketim şekilleri, dünyada ve Türkiye’deki ekonomik önemi, botanik özellikleri, ekolojik istekleri, yetiştirme teknikleri, bakım işlemleri Ders notları ve kaynak kitaplar Yüzyüze eğitim, arazide uygulama
15 Tatlı mısırın orijin ve sistematiği, çeşit tipleri, beslenme ve sağlık bakımından önemi, tüketim şekilleri, dünyada ve Türkiye’deki ekonomik önemi, botanik özellikleri, ekolojik istekleri, yetiştirme teknikleri, bakım işlemleri Ders notları ve kaynak kitaplar Yüzyüze eğitim, arazide uygulama
16/17 Yıl sonu sınavı Sınav hazırlığı Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Vural, H., Eşiyok, D., Duman, İ., 2000. Kültür Sebzeleri, E.Ü. basımevi, Bornova, İzmir.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 90
    Ödev/Proje/Diğer 1 10
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Temel Mühendislik Alanı ve Ziraat Mühendisliği Alanlarında yeterli kuramsal bilgilere sahip olma 2
2 Bahçe Bitkileri temel alanı ve ayrıca meyve, sebze, bağ ve süs bitkileri yetiştirilmesi ve ıslahı konularında yeterli kuramsal bilgiye sahip olma 5
3 Alanıyla ilgili uygulamalarda kullanılan teknik bilgiye sahip olma 3
4 Bahçe Bitkileri tarımında istenen düzeyde verim ve kalitenin elde edilmesini olumsuz etkileyebilecek çevresel, biyolojik, teknik ve ekonomik sorunların kaynağını bulma ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme 2
5 Meyve, sebze, bağ ve süs bitkilerini tanımlayabilme, isimlendirme ve yetiştirebilme 5
6 Bahçe Bitkilerinin ıslahı, yeni çeşit geliştirme, geliştirilen çeşitlerin çoğaltma materyallerini (tohum, fide, fidan) üretebilme 3
7 Bahçe Bitkilerinde biyoteknolojiyi kullanabilme ve uygulayabilme 1
8 Bahçe Bitkileri alanında genetik kaynakların ve çevrenin korunması ile sürdürelebilir kullanımı için yöntemler uygulayabilme 1
9 Bahçe Bitkilerinin sulanması, gübrelenmesi, hastalık ve zararlılarının tanımlanması ve derim sonrası muhafazada oluşan değişimleri değerlendirme ve analiz edebilme 5
10 Bahçe Bitkileri alanındaki bilgileri elde etme, araştırma, değerlendirme, kayıt etme, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, proje yazma ve uygulayabilme 1
11 Bireysel yetenekleri artırıcı farklı rolleri teşhis etmek ve üstlenmek yolu ile çalışma ekibinin bir üyesi olarak ve farklı ortamlarda başarılı bir şekilde takım çalışması yetkinliğine sahip olma 2
12 Amaca uygun bilgiye ulaşabilme, analitik düşünme ve planlayabilme, sorgulayıcı, araştırıcı ve yaratıcı vizyona sahip olma ve edinilen bilgileri toplum yararına kullanabilme 2
13 Sahada görev yapan değişik kademelerdeki kişilere bilgilerini aktarabilme, iletişim kurabilme, bilgi sunabilme; bunun dışında ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirebilme 2
14 Bahçe, sera ve bağ tesisi kurabilme ve işletebilme 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 8 8
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 12 12
Toplam İş Yükü: 72
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.88
Dersin AKTS Kredisi: 3