Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Dayanıklılık Islahı

Dersin Kodu : TBP454

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Alt Aşama (Önlisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. HAKAN ÖZKAN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Genetik ve bitki ıslahı ile ilgili temel kavramlar hakkında bilir
Dayanıklılık ıslahı kavramı ve kapsamı, kalıtım faktörleri ve kaynakları hakkında bilgi sahibidir
Abiotik ve biyotik stres faktörlerine karşı dayanıklılığın temel prensipleri hakkında bilgi sahibidir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Dayanıklılık ıslahının temel kavram, prensip ve metodlarını öğretmek

Dersin İçeriği : Bu ders, dayanıklılık ıslahının kavram ve kapsamını, dayanıklılık ıslahının diğer ıslah amaçlarıyla ilgisini, hastalık etmenleri ve zararlılarda genetik değişkenliğin önemini, tahıl tür ve çeşitlerinde dayanıklılık yönünden farklılıklarını, tarla ve kontrollü koşullarda dayanıklılığı değerlendirme tekniklerini, dayanıklılığın kalıtımı ve ıslahını, Yatmaya ve tane dökmeye karşı dayanıklılığı, soğuğa tolerans/dayanıklılığı, sıcağa tolerans/dayanıklılığı ve kurağa tolerans/dayanıklılığı kapsar

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Dayanıklılık ıslahının kavram ve kapsamı Ders ile ilgili bilgilerin okunması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
2 Dayanıklılık ıslahının diğer ıslah amaçlarıyla ilgisi Ders ile ilgili bilgilerin okunması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
3 Hastalık etmenleri ve zararlılarda genetik değişikliliğin önemi Ders ile ilgili bilgilerin okunması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
4 Tahıl tür ve çeşitlerinde dayanıklılık yönünden farklılık Ders ile ilgili bilgilerin okunması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
5 Tarla ve kontrollü koşullarda dayanıklılığı değerlendirme teknikleri ve bu konu hakkında ödev verilecektir Ders ile ilgili bilgilerin okunması. Düz anlatım, gösterim ve tartışma
6 Dayanıklılık kalıtımı ve ıslahı - 1 Ders ile ilgili bilgilerin okunması. Düz anlatım, gösterim ve tartışma
7 Dayanıklılık kalıtımı ve ıslahı - 2 Ders ile ilgili bilgilerin okunması. Düz anlatım, gösterim ve tartışma
8 Dayanıklılık kalıtımı ve ıslahı - 3 Ders ile ilgili bilgilerin okunması. Düz anlatım, gösterim ve tartışma
9 Ara sınav Ara sınav hazırlığı Düz anlatım, gösterim ve tartışma
10 Dayanıklılığın kalıtımı ve ıslahı - 4 Ders ile ilgili bilgilerin okunması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
11 Yatmaya ve tane dökmeye dayanıklılık Ders ile ilgili bilgilerin okunması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
12 Soğuğa tolerans/dayanıklılık Ders ile ilgili bilgilerin okunması. Düz anlatım, gösterim ve tartışma
13 Sıcağa tolerans/dayanıklılık Ders ile ilgili bilgilerin okunması. Düz anlatım, gösterim ve tartışma
14 Kurağa tolerans/dayanıklılık - 1 Ders ile ilgili bilgilerin okunması. Düz anlatım, gösterim ve tartışma
15 Kurağa tolerans/dayanıklılık - 2 Ders ile ilgili bilgilerin okunması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
16/17 Yıl sonu sınavı Final sınavına hazırlık Düz anlatım, gösterim ve tartışma


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Flor HH (1971) Current Status of The Gene-For-Gene Concept. Annual Review of Phytopathology; 9: 275-296
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 2 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı alanlarında bilgi sahibi olma. 4
2 Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı uygulamalarında problemleri saptama, tanımlama ve çözme. 4
3 Tarla bitkileri ile ilgili temel kavramları sentezleme becerisi kazanma. 4
4 Ziraat mühendisliği ile ilgili sorunları tanıma, karar verme ve çözümleme konularında inisiyatif kullanma. 4
5 Sürdürülebilir tarım, çevre ve doğal kaynakların korunması, biyolojik çeşitlilik ve bitki gen kaynaklarının muhafazası konularında bilinç kazanma. 3
6 İklim ve toprağı en iyi şekilde kullanabilecek, bitkisel üretim sağlama yeteneği kazanma. 4
7 Tarla bitkileri ıslahı ve biyoteknolojisi konularının temel esaslarını öğrenme. 5
8 Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı uygulamalarında modern teknik araçları seçme ve kullanma. 4
9 Amaca uygun araştırma denemesi kurabilme ve sonuçları bilimsel yöntemlerle yorumlayabilme özelliği kazanma. 2
10 Bireysel ve ekip çalışması yapabilme yeteneğini kazanma. 2
11 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini benimseme. 1
12 Alanıyla ilgili etkili ve sağlıklı iletişim kurmak ve iletişim teknolojilerini kullanma. 0
13 Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 0
14 Meslek etiğine saygılı olma. 2
15 Ziraat mühendisliği ile ilgili mevzuata ve yönetim sistemlerine hakim olma. 2
16 Ziraat Mühendisliği alanında plan ve proje yapabilecek, uygulayabilecek, yönetebilecek ve izleyebilecek yetkinliğe sahip olma. 3
17 Öğrendiği bilgileri analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme. 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 6 12
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 100
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4
Dersin AKTS Kredisi: 4