|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Lif Bitkileri |
|
Dersin Kodu |
: |
TBP404 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Alt Aşama (Önlisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. ÖZGÜL GÖRMÜŞ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Endüstride önemli olan lif bitkileri tanıtılır Ülkemiz dış ticareti, tekstil endüstrisi ve tarımında önemli payı olan pamuk bitkisinin yanı sıra keten ve kenevir üretiminin ülkemiz ve dünya ekonomisine katkısı ile lif bitkilerinin dünyada ve ülkemizdeki yeri ve önemi öğrenilir Bitkisel lifler içerisinde pamuk bitkisi öncelikli olmak üzere kullanım alanları değişiklik gösteren diğer lif bitkilerinin kökeni, adaptasyonu, optimum yetişme koşulları, yüksek verim ve üstün lif kalitesi yönünden uygun yetiştirme teknikleri gibi temel konularda bilgi ve deneyim edinilir Lif bitkilerinin genel ıslah ilkeleri, standardizasyon ve lif kalite ölçüm teknikleri hakkında bilgi birikimi kazanılır Özel veya kamu sektöründe ilgili alanda gerekli bilgi donanımına sahip olunur
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
İnsanlık tarihinin en eski tekstil hammaddelerinden olan ve günümüzde hala liderliğini sürdüren bitkisel lifler tekstil lifleri, ip-halat lifleri, dolgu lifleri gibi kullanım yerlerine göre değişik dağılım göstermektedir. Önemli bir ürün grubunu oluşturan lif bitkilerinin, ülkemiz koşullarında tarımı yapılabilen öncelikle pamuk olmak üzere keten, kenevir gibi diğer bitkilerin tanıtımı, önemi, üretim ve ticareti, tarihsel gelişimi, ekolojik istekleri, uygun yetiştirme teknikleri, tarımının esaslarının öğretilmesi yanında genel ıslah bilgilerini almaları amaçlanmıştır |
|
Dersin İçeriği |
: |
Pamuk ve diğer lif bitkilerinin tekstil sektöründeki önemini, pamuk yetiştirme tekniği ilkelerini, tanrının temel esaslarını, tarımsal uygulamaların lif gelişimi ile ilişkisini, ıslah yöntemleri ve amaçlarını, çırçırlanması, standardizasyonu konularını içermektedir |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Lif bitkilerinin önemi, liflerin sınıflandırılması, kullanımı, Dünyada ve Ülkemizdeki önemli lif bitkilerinin tanıtımı |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
2 |
Pamuğun tarihçesi, kökeni ve yayılışı, ekonomik önemi, Dünyada ve Ülkemizde üretimi ve ticareti |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
3 |
Pamuk lifinin sentetik yollarla elde edilen insan yapısı liflerle rekabeti, bitkisel liflerin gelecekteki durumu, Ülkemiz açısından bunun değerlendirilmesi |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
4 |
Pamuk bitkisinin taksonomisi, pamuk türlerinin özellikleri, kültürü yapılan türlerin tanıtımı. Pamuk ıslahının tarihçesi, pamuk ıslahının amacı, pamuk ıslahında kullanılan klasik ve modern ıslah yöntemlerinin genel ilkeleri |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
5 |
Pamuk bitkisinin morfolojisi ve genel karakteristikleri, döllenme ve çiçeklenme düzeni, pamuk lifinin oluşumu ve gelişmesi, lif teknolojik özellikleri ve kalite kriterleri |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
6 |
Pamuğun iklim ve toprak istekleri, tarla hazırlığı, ekim nöbeti, yetiştirilen çeşitler. Gübreleme, sulama, hastalık ve zararlılarla savaşım |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
7 |
Pamuk tohumluğu, tohumun yapısı, depolama koşulları, tohumluk hazırlama, delintasyon, ekim, ekim yöntemleri, ekim zamanı, ekim derinliği, ekim sıklığı, bakım işleri (çapalama, yabancı otlarla mücadele ve seyreltme) |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
8 |
Ara sınav |
Ara sınav hazırlığı |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
9 |
Keten bitkisinin önemi, sınıflandırılması ve bu konu hakkında ödev verilecektir |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma. |
|
10 |
Keten bitkisinin yetiştirme tekniği (toprak hazırlığı, ekim, ekim derinliği, ekim sıklığı, (bakım işlemleri) |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
11 |
Keten bitkisinde hasat ve hasat yöntemleri ve ketende havuzlama yöntemleri |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
12 |
Kenevir bitkisinin önemi, sınıflandırılması, kenevir ekim bölgeleri, yetiştirme tekniği (toprak hazırlığı, ekim, ekim derinliği, ekim sıklığı, bakım işlemleri) |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
13 |
Kenevirde hasat, hasat yöntemleri ve havuzlama yöntemleri |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
14 |
Lif kabağı, jüt, Dünya’da dağılış alanları, üretici ülkeler ve yetiştirme teknikleri ile ilgili genel bilgiler |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
15 |
Rami, kenaf ve diğer lif bitkilerinin Dünya’da dağılış alanları, üretici ülkeler ve yetiştirme teknikleri ile ilgili genel bilgiler |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
16/17 |
Yıl sonu sınavı |
Final sınavına hazırlık |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Cotton Production Manual, 1996. (Editors: S.J. Hake, T.A. Kerby and K. D. Hake): University of California Division of Agriculture and Natural Resources Publication Number: 3352
DEMPSEY, J.M., 1975. Fiber Crops. The University Presses of Florida Press, Gainesville, Florida, USA
MAITI, R., 1997. World Fiber Crops. Science Publishers, Inc., p.208, USA
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı alanlarında bilgi sahibi olma.
|
2 |
|
2 |
Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı uygulamalarında problemleri saptama, tanımlama ve çözme. |
3 |
|
3 |
Tarla bitkileri ile ilgili temel kavramları sentezleme becerisi kazanma. |
3 |
|
4 |
Ziraat mühendisliği ile ilgili sorunları tanıma, karar verme ve çözümleme konularında inisiyatif kullanma. |
2 |
|
5 |
Sürdürülebilir tarım, çevre ve doğal kaynakların korunması, biyolojik çeşitlilik ve bitki gen kaynaklarının muhafazası konularında bilinç kazanma. |
0 |
|
6 |
İklim ve toprağı en iyi şekilde kullanabilecek, bitkisel üretim sağlama yeteneği kazanma. |
4 |
|
7 |
Tarla bitkileri ıslahı ve biyoteknolojisi konularının temel esaslarını öğrenme. |
0 |
|
8 |
Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı uygulamalarında modern teknik araçları seçme ve kullanma. |
0 |
|
9 |
Amaca uygun araştırma denemesi kurabilme ve sonuçları bilimsel yöntemlerle yorumlayabilme özelliği kazanma. |
2 |
|
10 |
Bireysel ve ekip çalışması yapabilme yeteneğini kazanma. |
0 |
|
11 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini benimseme. |
1 |
|
12 |
Alanıyla ilgili etkili ve sağlıklı iletişim kurmak ve iletişim teknolojilerini kullanma. |
0 |
|
13 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
|
14 |
Meslek etiğine saygılı olma. |
3 |
|
15 |
Ziraat mühendisliği ile ilgili mevzuata ve yönetim sistemlerine hakim olma. |
2 |
|
16 |
Ziraat Mühendisliği alanında plan ve proje yapabilecek, uygulayabilecek, yönetebilecek ve izleyebilecek yetkinliğe sahip olma. |
3 |
|
17 |
Öğrendiği bilgileri analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme. |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
4 |
8 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
8 |
8 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 82 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.28 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|