|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Tıbbi Ve Aromatik Bitkiler |
|
Dersin Kodu |
: |
TBP402 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Alt Aşama (Önlisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. MENŞURE ÖZGÜVEN Prof.Dr. LEYLA SEZEN TANSI Prof.Dr. SALİHA KIRICI |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Tıbbi ve aromatik bitkilerin sürdürülebilir korunması, kültüre alınması, çoğaltılması ve üretimini bilir Tıbbi ve aromatik bitkilerin tıbbi değeri, isim ve familyaları ile kullanımlarını bilir Doğal drogların kalitesini, ticari üretimleri ile ilgili prensipleri bilir Fizyolojik değişimlerin tıbbi ve aromatik bitki kültürü için önemi hakkında fikir sahibi olurlar
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Tıbbi bitkilerin familyaları, özellikleri ve üretimlerinin temel prensiplerini anlatmaktır |
|
Dersin İçeriği |
: |
Tıbbi ve aromatik bitkilerin tarihçesi, önemi, kullanımı, herbal özellikleri, tanımlanması, etkili bileşenleri ve sınıflaması, toprak ve iklim koşulları yönünden istekleri, gübrelemesi, tohum ve vegetatif materyal özellikleri, ekim, dikim, fideleme, hastalık ve zararlılarla mücadelesi, kültür teknikleri, ekstraksiyon metotları, tıbbi bitkilerin kalite kriterleri, korunması, paketlenmesine genel bir bakış. Ayrıca Türkiye’de ekonomik öneme sahip bazı önemli tıbbi ve aromatik bitkilerin morfolojik özellikleri, kültürü, etkili maddeleri ve kullanımı (such as, Mentha sp., Melissa sp.,Thymus sp., Salvia sp., Origanum sp., Thymbra sp., Majorana sp., Satureja sp., Artemisia sp., Coriandrum sp., Ocimum sp., Matricaria sp., Nigella sp., Rosmarinus sp., Pimpinella sp., Lavandula sp., Pyrethrum sp., Capparis sp., Hyssopus sp., Foeniculum sp. Glycyrrhiza sp, Digitalis sp., Atropa sp., Hyoscyamus sp., Datura sp., Withania sp.) |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Tıbbi ve aromatik bitkilerin ekonomik önemi ve tarihi |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
2 |
Tıbbi ve aromatik bitkiler de drogların tanımlanması, etkili maddelerinin sınıflandırılması |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
3 |
Tıbbi ve aromatik bitkilerin toprak ve iklim istekleri ve gübrelemesi ve bu konu hakkında ödev verilecektir |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
4 |
Tıbbi ve aromatik bitkilerin yetiştirme teknikleri, drogların kalite kriterleri ve ekstraksiyon metodları |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
5 |
Mentha sp., Melissa sp.,Thymus sp., Salvia sp., Origanum sp.’nin yetiştirme teknikleri |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
6 |
Artemisia absinthium ve Artemisia dracunculus ‘un tarımı, etken maddeleri ve tıbbi amaçlı kullanımları |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
7 |
Matricaria chamomilla ve Pyrethrum cinerarifolium‘un tarımı, etken maddeleri ve tıbbi amaçlı kullanımları |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
8 |
Ocimum basilicum Thymbra spicata’ Coriandrum sativum ve Hyssopus officinalis’ in tarımı, etken maddeleri ve tıbbi amaçlı kullanımları |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma. |
|
9 |
Ara sınav |
Ara sınav hazırlığı |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
10 |
Capparis spinosa ve Capparis ovata’ nın tarımı, etken maddeleri ve tıbbi amaçlı kullanımları |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
11 |
Alkaloit içeren önemli bitkiler |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
12 |
Atropa belladonna’nın tarımı, etken maddeleri ve tıbbi amaçlı kullanımları. |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma. |
|
13 |
Datura ve Hyoscyamus türlerinin tarımı, etken maddeleri ve tıbbi amaçlı kullanımları. |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma. |
|
14 |
Arazi gezilmesi |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma. |
|
15 |
Artemisia annua’nın tarımı, etken maddeleri ve tıbbi amaçlı kullanımları gelişmeler |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma. |
|
16/17 |
Yıl sonu sınavı |
Final sınavına hazırlık |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
H.A. Hoppe. Taschenbuch der Drogenkunde” Walter de Gruyter. Berlin,1981
M. Dachber, H., Pelzmann. “Heil-und Gewürzpflanzen” Österreichischer Agrarverlag,1989
Lewis, W.H. and M.P.F. Elvin-Lewis. 1977. Medical Botany. John Wiley and Sons, Inc., New York
A. CEYLAN. Tıbbi Bitkiler I
J.B.HARBORNE, Ecological Biochemistry
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı alanlarında bilgi sahibi olma.
|
2 |
|
2 |
Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı uygulamalarında problemleri saptama, tanımlama ve çözme. |
2 |
|
3 |
Tarla bitkileri ile ilgili temel kavramları sentezleme becerisi kazanma. |
3 |
|
4 |
Ziraat mühendisliği ile ilgili sorunları tanıma, karar verme ve çözümleme konularında inisiyatif kullanma. |
1 |
|
5 |
Sürdürülebilir tarım, çevre ve doğal kaynakların korunması, biyolojik çeşitlilik ve bitki gen kaynaklarının muhafazası konularında bilinç kazanma. |
0 |
|
6 |
İklim ve toprağı en iyi şekilde kullanabilecek, bitkisel üretim sağlama yeteneği kazanma. |
2 |
|
7 |
Tarla bitkileri ıslahı ve biyoteknolojisi konularının temel esaslarını öğrenme. |
0 |
|
8 |
Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı uygulamalarında modern teknik araçları seçme ve kullanma. |
0 |
|
9 |
Amaca uygun araştırma denemesi kurabilme ve sonuçları bilimsel yöntemlerle yorumlayabilme özelliği kazanma. |
1 |
|
10 |
Bireysel ve ekip çalışması yapabilme yeteneğini kazanma. |
0 |
|
11 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini benimseme. |
2 |
|
12 |
Alanıyla ilgili etkili ve sağlıklı iletişim kurmak ve iletişim teknolojilerini kullanma. |
0 |
|
13 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
|
14 |
Meslek etiğine saygılı olma. |
2 |
|
15 |
Ziraat mühendisliği ile ilgili mevzuata ve yönetim sistemlerine hakim olma. |
3 |
|
16 |
Ziraat Mühendisliği alanında plan ve proje yapabilecek, uygulayabilecek, yönetebilecek ve izleyebilecek yetkinliğe sahip olma. |
2 |
|
17 |
Öğrendiği bilgileri analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
4 |
8 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
8 |
8 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 82 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.28 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|