Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : İstatistiksel Tahmin

Dersin Kodu : IEM 763

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. HÜSEYİN GÜLER

Dersin Öğrenme Kazanımları : Bir problem için uygun tahmin ediciyi tanımlar
Tahmin edicilerin küçük örneklem özelliklerini sıralar
Tahmin edicilerin asimptotik özelliklerini sıralar

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu derste İstatistikte ve Ekonometride kullanılan tahmin yöntemleri incelenecektir. Ders sonunda öğrencilerin yüksek lisans ve doktora aşamalarında ihtiyaç duyacakları tahmin ediciler için gerekli altyapıyı oluşturabilmeleri amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği : Tahmin yöntemleri, tahmin ediciler ile tahmin edicilerin küçük ve büyük örneklem özellikleri incelenecektir.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Ekonometri bölümü, toplantı odası


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Nokta tahmini: Tahmin ediciler; Tahmin edicilerin dağılımları; Yan, varyans ve hata kareler ortalaması Kaynak kitaplardan ilgili bölümler Düz anlatım
2 Nokta tahmini: Tahmin ediciler; Tahmin edicilerin dağılımları; Yan, varyans ve hata kareler ortalaması Kaynak kitaplardan ilgili bölümler Düz anlatım, tartışma, simülasyon
3 Tahmin edicilerin küçük örneklem özellikleri: Yansızlık; Yeterlilik; Etkinlik Kaynak kitaplardan ilgili bölümler Düz anlatım, simülasyon
4 Minimum varyanslı yansız tahmin edici Kaynak kitaplardan ilgili bölümler Düz anlatım, tartışma
5 En çok olabilirlik tahmin edicisi Kaynak kitaplardan ilgili bölümler Düz anlatım, tartışma
6 Momentler yöntemi Kaynak kitaplardan ilgili bölümler Düz anlatım, tartışma
7 Rao-Blackwell ve Cramer-Rao teoremleri Kaynak kitaplardan ilgili bölümler Düz anlatım
8 Ara sınav
9 Tahmin edicilerin büyük örneklem özellikleri: Tutarlılık; Asimptotik yansızlık; Asimptotik normallik; Asimptotik etkinlik Kaynak kitaplardan ilgili bölümler Düz anlatım, tartışma, simülasyon
10 Tahmin edicilerin büyük örneklem özellikleri: Tutarlılık; Asimptotik yansızlık; Asimptotik normallik; Asimptotik etkinlik Kaynak kitaplardan ilgili bölümler Düz anlatım, tartışma, simülasyon
11 En çok olabilirlik tahmin edicisinin asimptotik özellikleri Kaynak kitaplardan ilgili bölümler Düz anlatım, tartışma, simülasyon
12 Aralık tahmini Kaynak kitaplardan ilgili bölümler Düz anlatım, tartışma, simülasyon
13 Aralık tahmini Kaynak kitaplardan ilgili bölümler Düz anlatım, tartışma, simülasyon
14 Hipotez testleri: Basit ve kompozit hipotezler; Olabilirlik oran testi Kaynak kitaplardan ilgili bölümler Düz anlatım, tartışma, simülasyon
15 Hipotez testleri: Basit ve kompozit hipotezler; Olabilirlik oran testi Kaynak kitaplardan ilgili bölümler Düz anlatım, tartışma, simülasyon
16/17 Final sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Statistical Inference, George Casella, Roger L. Berger, 2001, Duxbury.
 Introduction to Mathematical Statistics, 7/E, Robert V. Hogg, Joeseph McKean, Allen T Craig, Pearson, 2013.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 4 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Ekonometri kavramlarını açıklar 3
2 İktisadi alt yapıya sahip olup iktisadi modeller oluşturur 0
3 Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller 4
4 Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapma, kıyaslama, değerlendirebilme ve yorumlama becerisine sahiptir 3
5 Veri toplar, düzenler ve analiz eder 3
6 Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili ileri düzey paket programlarını kullanabilir 2
7 Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanır, elde ettiği bilgileri sentezler ve etkin biçimde sunar 3
8 Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır 1
9 Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir ve uygular 4
10 Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular 1
11 Modeli tutarlı tahmin eder ve sonuçlarını analiz edip yorumlar 5
12 Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır 3
13 İstatistik, yöneylem araştırması ve Matematik bilgilerini tanımlar 5
14 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler 1
15 Güncel konuları takip eder, iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar 0
16 İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlar ve yorumlar; kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder 1
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 4 5 20
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü: 159
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6.36
Dersin AKTS Kredisi: 6