|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İstatistiksel Analiz |
|
Dersin Kodu |
: |
IEM 761 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. GÜLSEN KIRAL |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
İstatistiksel analiz tekniklerine ilişkin bilgilerini uygulama becerisi Verileri analiz edebilme, değerlendirebilme, deney yapma ve tasarlama becerisi İlgili daldaki problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bilimsel araştırma sürecinin önemli bir aşamasını oluşturan veri analizini doğru ve gereklerine uygun yapabilmek ve bulguları doğru yorumlayabilmek, incelenen olay hakkında değerlendirmeler yapabilmenin vazgeçilmez bir zorunluluğudur. Bunun yanında iş dünyasında her gün sayısız problemle karşılaşılmakta ve bu problemler çözüm beklemektedir. Çoğunlukla elde edilen verilerin analizi sonucunda problemler çözüme ulaştırılabilmektedir. Bu dersin amacı, incelenen olayla ilgili verileri doğru bir şekilde elde etme, çeşitli filtrelerden geçirerek analize hazır hale getirme ve SPSS, Minitab , SPLUS programlarından yararlanarak, amaca en uygun yöntemlerle verileri analiz ederek yorumlayabilme yeteneği kazandırmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu derste, veri kavramı ve veriyi tanıma, amaca uygun olarak seçilecek istatistiksel analizler ve bu bağlamda betimsel istatistikler, iki ve/veya ikiden fazla grup karşılaştırmaları için testler, parametrik olmayan testler, korelasyon ve regresyon analizi ve çok değişkenli istatistiksel analizlerden faktör, kümeleme analizleri konuları işlenecektir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
YL derslikleri (1. BLOK)
bil. odaları (1. Blok) |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Veri Kavramı ve Veri Elde Etme Yöntemleri |
kaynaklardan ilgili bölümlerin okunup gelinmesi |
düz anlatım |
|
2 |
Veri Analizinde Kullanılacak İstatistiksel Tekniğin Seçimi |
kaynaklardan ilgili bölümlerin okunup gelinmesi |
düz anlatım ve bilgisayar uygulama |
|
3 |
bilgisayar paket programlarının kısa tanıtımı (SPlus, SPSS, Minitab) |
kaynaklardan ilgili bölümlerin okunup gelinmesi |
düz anlatım ve bilgisayar uygulama |
|
4 |
bilgisayarda veri işlemleri |
kaynaklardan ilgili bölümlerin okunup gelinmesi |
düz anlatım ve bilgisayar uygulama |
|
5 |
bilgisayarda veri işlemleri |
kaynaklardan ilgili bölümlerin okunup gelinmesi |
düz anlatım ve bilgisayar uygulama |
|
6 |
Betimsel İstatistikler |
kaynaklardan ilgili bölümlerin okunup gelinmesi |
düz anlatım ve bilgisayar uygulama |
|
7 |
İki Grup Karşılaştırması için Testler |
kaynaklardan ilgili bölümlerin okunup gelinmesi |
düz anlatım ve bilgisayar uygulama |
|
8 |
Varyans Analizi |
kaynaklardan ilgili bölümlerin okunup gelinmesi |
düz anlatım ve bilgisayar uygulama |
|
9 |
ara sınav |
|
|
|
10 |
Parametrik Olmayan Testler |
kaynaklardan ilgili bölümlerin okunup gelinmesi |
düz anlatım ve bilgisayar uygulama |
|
11 |
ödev sunumları |
|
|
|
12 |
Doğrusal Regresyon ve Korelasyon Analizi |
kaynaklardan ilgili bölümlerin okunup gelinmesi |
düz anlatım ve bilgisayar uygulama |
|
13 |
Faktör Analizi |
kaynaklardan ilgili bölümlerin okunup gelinmesi |
düz anlatım ve bilgisayar uygulama |
|
14 |
Kümeleme Analizi |
kaynaklardan ilgili bölümlerin okunup gelinmesi |
düz anlatım ve bilgisayar uygulama |
|
15 |
ödev sunumları |
|
|
|
16/17 |
final sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Tatlıdil, H.(1992). Uygulamalı çok Değişkenli İstatistiksel Analiz, Ankara.
Jobson, J, D.(1991). Applied Multivariate Data Analysis, Volume I-II, Springer- Verlag, New York.
Özdamar, K.( 1999). Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Ekonometri kavramlarını açıklar |
2 |
|
2 |
İktisadi alt yapıya sahip olup iktisadi modeller oluşturur |
1 |
|
3 |
Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller |
2 |
|
4 |
Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapma, kıyaslama, değerlendirebilme ve yorumlama becerisine sahiptir |
3 |
|
5 |
Veri toplar, düzenler ve analiz eder |
4 |
|
6 |
Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili ileri düzey paket programlarını kullanabilir |
3 |
|
7 |
Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanır, elde ettiği bilgileri sentezler ve etkin biçimde sunar |
3 |
|
8 |
Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır |
2 |
|
9 |
Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir ve uygular |
2 |
|
10 |
Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular |
1 |
|
11 |
Modeli tutarlı tahmin eder ve sonuçlarını analiz edip yorumlar |
3 |
|
12 |
Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır |
2 |
|
13 |
İstatistik, yöneylem araştırması ve Matematik bilgilerini tanımlar |
3 |
|
14 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler |
2 |
|
15 |
Güncel konuları takip eder, iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar |
1 |
|
16 |
İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlar ve yorumlar; kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
14 |
28 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
14 |
14 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
14 |
14 |
|
Toplam İş Yükü: | 140 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.6 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|