|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Toprak Su Yapıları |
|
Dersin Kodu |
: |
TYP459 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Alt Aşama (Önlisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. BÜLENT ÖZEKİCİ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
- Toprak ve su kaynaklarının korunması için uygulanan mühendislik önlemlerinin esaslarını kavrayabilme.
- Toprak ve su koruma amaçlı yapı ve tesisleri tasarlayabilme.
- Toprak ve su kaynaklarının sürdürülebilir kullanımında karşılaşılan sorunları belirleyebilme ve çözümlerini ortaya koyabilme.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Öğrencilerin, toprak ve su koruma esaslarını ve uygulanan yapısal önlemleri kavramasını, toprak, su ve bitki bilimlerini mühendislik bilgisiyle bütünleştirerek koruma yapı ve tesislerini tasarlayabilmesini sağlamaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Toprak ve su korunumunun temel esasları, tarımsal havzalarda ve akarsu yataklarında erozyon ve taşkın kontrol uygulamaları ve yapıları, kontrol ve koruma yapılarının hidrolojik ve hidrolik yönden tasarımı. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik, saha. |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Giriş: Toprak Su Yapıları |
Ders notlarının incelenmesi |
Düz anlatım, slayt gösterimi |
|
2 |
Depolama Yapılar: Barajlar |
Ders notlarının incelenmesi |
Düz anlatım, slayt gösterimi |
|
3 |
Teknik Gezi |
Ders notlarının incelenmesi |
Saha şartlarında uygulamalı anlatım |
|
4 |
Enerji Kırıcı Yapılar |
Ders notlarının incelenmesi |
Düz anlatım, slayt gösterimi |
|
5 |
Enerji Kırıcı Yapı Tipleri ve Seçimleri |
Ders notlarının incelenmesi |
Düz anlatım, slayt gösterimi |
|
6 |
Düşüler |
Ders notlarının incelenmesi |
Düz anlatım, slayt gösterimi |
|
7 |
Kontrol Yapıları: Kapaklar |
Ders notlarının incelenmesi |
Düz anlatım, slayt gösterimi |
|
8 |
Çekler |
Ders notlarının incelenmesi |
Düz anlatım, slayt gösterimi |
|
9 |
Ölçme Yapıları Keskin Kenarlı Savaklar |
Ders notlarının incelenmesi |
Düz anlatım, slayt gösterimi |
|
10 |
Parshall Savakları |
Ders notlarının incelenmesi |
Düz anlatım, slayt gösterimi |
|
11 |
İletim Yapıları: Sifonlar |
Ders notlarının incelenmesi |
Düz anlatım, slayt gösterimi |
|
12 |
Ara Sınav |
Ders notlarının incelenmesi |
Ara sınava kadar işlenmiş konuları kaynak kitaptan ve verilen sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak. |
|
13 |
Su Alma Yapıları |
Ders notlarının incelenmesi |
Düz anlatım, slayt gösterimi |
|
14 |
Akış Bölme Yapıları |
Ders notlarının incelenmesi |
Düz anlatım, slayt gösterimi |
|
15 |
Akış Bölme Yapıları |
Ders notlarının incelenmesi |
Düz anlatım, slayt gösterimi |
|
16/17 |
Bitirme Sınavı |
Ders notlarının incelenmesi |
Dönem sonuna kadar işlenmiş konuları kaynak kitaptan ve verilen sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak. |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Ders Kitabı • Aküzüm, T. ve Öztürk, F., 1996. Topraksu Yapıları, Ankara Üniversitesi Ziraat FakültesiYayınları No:1448, Ankara. • Gemalmaz, E. ve Hanay, A., 1995. Topraksu Yapıları, Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları No:181, Erzurum. • Çevik, B., 1988. Toprak ve Su Koruma Mühendisliği, Çukurova Üniversitesi Ziraat Fakültesi Ders Kitabı No:28, Adana. • Yardımcı Ders Kitapları • Apan, M., 1982, Hidroloji, Atatürk Üniversitesi, Ziraat Fakültesi, Kültürteknik Bölümü, Erzurum. • Ayyıldız, M., 1989. Hidrolik, Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları No:1106, Ankara. • ASAE, 1986. Design, Layout, Construction and Maintenance of Terrace Systems, ASAE Standart: ASAE S. 268.3, ASAE St. Joseph, MI. • Bayazıt, M., 1987. Hidroloji, İ.T.Ü. Kütüphanesi:1346, Gümüşsuyu. • Beasley, R. P., Wooley, J. C., and Mc Carty, T. R., 1984. Erosion and sediment Pollution Control, Iowa State University Press, Ames, Iowa. • Chow, V.T., Maidment, D.R., Mays, L.W., 1988. Applied Hydrology, McGraw-Hill Series in Water Resources and Environmental Engineering, Singapore.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yenileme |
0 |
|
2 |
Sulama şebekelerinin işletme, bakım ve onarımlarına ilişkin faaliyetleri planlar; izleme ve değerlendirilmesine yönelik proje formülasyonları geliştirir, sulama şebekelerini işletir. |
3 |
|
3 |
Toprak -Bitki -Su ilişkileri ve toprağın mühendislik özelliklerini kullanarak sulama programlarını geliştirir ve uygulayabilir. |
3 |
|
4 |
Atık sular, drenaj suları, yüzey akış suları, arıtılmış atık sular gibi geleneksel olmayan suların çevreyi olumsuz yönde etkilemeden yeniden kullanılması için stratejiler geliştirir ve uygular, suların sulamaya uygunluğu ve tuzlu alkali toprakların ıslahı ile ilgili laboratuvar analizlerini yapar ve rapor hazırlar. |
4 |
|
5 |
Toprak su yapıları, hayvan barınakları, depo yapıları ile bitkisel üretim yapılarının projelerini hazırlar. Statik, mukavemet yönünden analiz eder. Yapımda kullanılacak malzeme özelliklerini belirler, malzemeler ile ilgili testleri yapar. |
5 |
|
6 |
Bitkisel üretim yapılarını tasarlar, çevre içi koşulları denetler ve işletir; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar.
|
1 |
|
7 |
Tarım alanlarında drenaj etütlerini yapar; drenaj sistemlerini planlar, projelerini hazırlar ve uygulamasını yapar; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar
|
2 |
|
8 |
Toprak ve su koruma (erozyon) ve su hasadı konularında sorunları ortaya koyar, proje hazırlar ve uygular.
|
4 |
|
9 |
Gölet ve küçük barajları tasarlar projeler geliştirir. Entegre havza yönetimi kapsamında kuraklık ve taşkın eylem planlarını hazırlar uygular.
|
3 |
|
10 |
Bağımsız Çalışabilir ve Sorumluluk Alabilir |
3 |
|
11 |
Sürdürülebilir tarımsal üretim ve su kaynaklarının korunması amaçlarına uygun su yönetimi stratejilerini geliştirir ve uygular |
4 |
|
12 |
Sulama sistemlerinin mühendislik tasarımını ve aplikasyonunu yapar; bu sistemlerde kullanılacak malzemelerin testini yapar ve rapor hazırlar. |
4 |
|
13 |
Arazi toplulaştırma projeleri hazırlar, uygular. Tarla içi geliştirme hizmetlerini gerçekleştirir. Kırsal kalkınma projelerini hazırlar ve uygular.
|
1 |
|
14 |
Sürdürülebilir tarımsal üretim için pratik, etkin çözümler üretir.
|
4 |
|
15 |
Temel mühendislik, temel tarım mühendisliği ile tarımsal yapılar ve sulama mühendisliği bilgilerini kullanarak toprak, su gibi doğal kaynaklarını korunması amacıyla projeler geliştirir ve toplum yararına sunar
|
4 |
|
16 |
Mesleki konularda sorunları tanıma karar verme ve çözümleme yeteneğine sahip olur.
|
4 |
|
17 |
Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
3 |
6 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
4 |
4 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
4 |
4 |
|
Toplam İş Yükü: | 98 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.92 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|