|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Hemşirelik Süreci |
|
Dersin Kodu |
: |
HMS308 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. GÜRSEL ÖZTUNÇ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Sağlık bakım hizmetinde hemşirenin rolünü tanımlama Temel hemşirelik becerilerini kullanabilme Sistematik problem çözme sürecinde eleştirel düşünebilme
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Biyolojik, psikolojik ve fizyolojik bileşenleri ile etkilenen sağlığı tanımlamak. Hasta için hemşirelik bakımını, hemşirelik süreci ve holistik model doğrultusunda tanılamak, incelemek, uygulamak ve değerlendirmek. Yazılı ya da sözlü raporları, tam, uygun, düzenli, hatasız, okunaklı ve doğru sunmak. Kişilerarası iletişimin temel kavramlarını tanımlamak. Terapötik iletişim becerilerini kullanarak diğerleri ile bilinçli etkileşime girmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Hemşirelik sürecinin tarihi ve hemşirelikte temel kavramlar |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Derse giriş ve kaynakların tanıtılması |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Tartışma Yazılı dokümanlar, bilgisayar ve kütüphane kaynakları Görsel-işitsel araçlar Demonstrasyon |
|
2 |
Hemşirelik sürecinin tarihçesi ve temel hemşirelik kavramları |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Tartışma Yazılı dokümanlar, bilgisayar ve kütüphane kaynakları Görsel-işitsel araçlar Demonstrasyon Raporlar ve Projeler |
|
3 |
Hemşirelik sürecinin aşamaları |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Tartışma Yazılı dokümanlar, bilgisayar ve kütüphane kaynakları Görsel-işitsel araçlar Demonstrasyon |
|
4 |
Verileri toplama |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Tartışma Yazılı dokümanlar, bilgisayar ve kütüphane kaynakları Görsel-işitsel araçlar Demonstrasyon |
|
5 |
Hemşirelik tanısı |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Tartışma Yazılı dokümanlar, bilgisayar ve kütüphane kaynakları Görsel-işitsel araçlar Demonstrasyon |
|
6 |
Hemşirelik tanılama sistemleri |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Tartışma Yazılı dokümanlar, bilgisayar ve kütüphane kaynakları Görsel-işitsel araçlar Demonstrasyon Raporlar ve Projeler |
|
7 |
Planlama |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Tartışma Yazılı dokümanlar, bilgisayar ve kütüphane kaynakları Görsel-işitsel araçlar Demonstrasyon Raporlar ve Projeler |
|
8 |
Sınav |
Derse ilişkin kaynakların okunması |
Yazılı sorular ve cevaplar |
|
9 |
Uygulama ve kayıt |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Tartışma Yazılı dokümanlar, bilgisayar ve kütüphane kaynakları Görsel-işitsel araçlar Demonstrasyon Raporlar ve Projeler |
|
10 |
Değerlendirme |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Tartışma Yazılı dokümanlar, bilgisayar ve kütüphane kaynakları Görsel-işitsel araçlar Demonstrasyon Raporlar ve Projeler |
|
11 |
Bakım planı örnekleri |
İlgili kliniklerden seçilen hastalara yönelik bakım planı hazırlama |
Tartışma Yazılı dokümanlar, bilgisayar ve kütüphane kaynakları Görsel-işitsel araçlar Demonstrasyon |
|
12 |
Bakım planı örnekleri |
İlgili kliniklerden seçilen hastalara yönelik bakım planı hazırlama |
Tartışma Yazılı dokümanlar, bilgisayar ve kütüphane kaynakları Görsel-işitsel araçlar Demonstrasyon |
|
13 |
Bakım planı örnekleri |
İlgili kliniklerden seçilen hastalara yönelik bakım planı hazırlama |
Tartışma Yazılı dokümanlar, bilgisayar ve kütüphane kaynakları Görsel-işitsel araçlar Demonstrasyon |
|
14 |
Bakım planı örnekleri |
İlgili kliniklerden seçilen hastalara yönelik bakım planı hazırlama |
Tartışma Yazılı dokümanlar, bilgisayar ve kütüphane kaynakları Görsel-işitsel araçlar Demonstrasyon |
|
15 |
Dersin değerlendirilmesi |
Derse ilişkin tüm konuların gözden geçirilmesi |
Tartışma Yazılı dokümanlar, bilgisayar ve kütüphane kaynakları Görsel-işitsel araçlar Demonstrasyon |
|
16/17 |
Final sınavı |
Derse ilişkin kaynakların okunması |
Yazılı sorular ve cevaplar |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Basic Nursing, Potter ve Perry, Mosby yayıncılık
Fundamentals of Nursing, Potter ve Perry, Mosby yayıncılık
Clinical nursing skills and tecniques Potter ve Perry, 6 th Ed. Mosby yayıncılık
Hemşirelik süreci . Leman Birol. 6. Medical surgical nursing. 6 th ed. J.M. Black 2001.
Hemşirelik Esasları, Cilt 1., F. Ulusoy,S. Görgülü, 72 TDFO Ltd.Şti.
Ay, Fatma Akça Temel hemşirelik :kavramlar, ilkeler, uygulamalar İstanbul Medikal Yayıncılık İstanbul 2008
Hemşirelik tanıları el kitabı, Handbook of nursing diagnosis, Carpenito-Moyet, Lynda Juall Istanbul : Nobel Tıp Kitabevleri, 2005.
Akbayrak, Nalan Hemşirelik bakım planları (dahiliye-cerrahi hemşireliği ve psiko-sosya Alter Yayıncılık Ankara 2007
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir. |
5 |
|
2 |
Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir |
5 |
|
3 |
Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir. |
5 |
|
4 |
İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar .
|
5 |
|
5 |
Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir. |
5 |
|
6 |
Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir. |
4 |
|
7 |
İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerine ait bilgilerini mesleki uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar, uygular ve değerlendirir. |
4 |
|
8 |
Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır. |
4 |
|
9 |
Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir. |
4 |
|
10 |
Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
4 |
|
11 |
Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
5 |
|
12 |
Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır. |
5 |
|
13 |
Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir. |
5 |
|
14 |
Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramlar doğrultusunda, etkili iletişim tekniklerini kullanır. |
4 |
|
15 |
Hemşirelikle ilgili gelişmeleri ve bilimsel yöntemleri uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalar yapar. |
4 |
|
16 |
Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde kullanır.
|
5 |
|
17 |
Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecindeki bilgilerini hemşirelik hizmetlerinde kullanır. |
4 |
|
18 |
Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri ve bilimsel problem çözme yöntemini uygulamalarında kullanır. |
5 |
|
19 |
Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır. |
5 |
|
20 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
16 |
2 |
32 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
16 |
2 |
32 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
6 |
6 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 73 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.92 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|