|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Uzmanlık Alan Dersi |
|
Dersin Kodu |
: |
İTS1 700 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Alt Aşama (Önlisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
İlk 2 Yıl |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz ve Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. FATİH YAHYA AYAZ Doç.Dr. NURAN ÖZTÜRK Dr.Öğr. ÜyesiDr. HAMİT DİKMEN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
İslam Tarihi ve Sanatları alanında bilimsel çalışmalar için gerekli metodolojiyi öğrenir Alandaki usul eserlerini tanır Bilgileri uygulamaya dönüştürebilir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
SEÇMELİ DERSLER
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
İslâm Tarihi ve Sanatları alanında usul bilgisine sahip olmak |
|
Dersin İçeriği |
: |
İslam Tarihi ve Sanatları alanında bilimsel çalışma yöntemlerine giriş; İslam Tarihi ve Türk İslam Edebiyatı alanında kaynak tenkidi; Tarih ve Türk İslam edebiyatı usuliyle ilgili uygulamalar.
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Öğretim üyesi odası |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
İslâm Tarihi ve Sanatları Alanında Bilimsel Çalışma Yöntemlerine Giriş I, |
Mübahat S. Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usûl, s. 1-9; Fuad Köprülü, Edebiyat Araştırmaları, s. 3-23 |
anlatım ve tartışma |
|
2 |
İslâm Tarihi ve Sanatları Alanında Bilimsel Çalışma Yöntemlerine Giriş II, |
Mübahat S. Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usûl, s. 9-15; Fuad Köprülü, Edebiyat Araştırmaları, s. 23-33 |
anlatım ve tartışma |
|
3 |
İslâm Tarihi ve Sanatları Alanında Bilimsel Çalışma Yöntemlerine Giriş III, |
Mübahat S. Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usûl, s. 18-26; Fuad Köprülü, Edebiyat Araştırmaları, s. 33-38 |
anlatım ve tartışma |
|
4 |
İslâm Tarihi ve Sanatları Alanında Bilimsel Çalışma Yöntemlerine Giriş IV, |
Mübahat S. Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usûl, s. 18-26; Fuad Köprülü, Edebiyat Araştırmaları, s. 38-47 |
anlatım ve tartışma |
|
5 |
İslâm Tarihi ve Sanatları Alanında Bilimsel Çalışma Yöntemlerine Giriş V, |
Mübahat S. Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usûl, s. 26-28; Fuad Köprülü, Edebiyat Araştırmaları, s. 38-47 |
anlatım ve tartışma |
|
6 |
İslâm Tarihi ve Sanatları Alanında Bilimsel Çalışma Yöntemlerine Giriş VI, |
İsmail Özçelik, Tarih Araştırmalarında Yöntem ve Teknikler, s. 113-136; Fuad Köprülü, Edebiyat Araştırmaları, s. 49-130 |
anlatım ve tartışma |
|
7 |
İslâm Tarihi ve Sanatları Alanında Bilimsel Çalışma Yöntemlerine Giriş VII, |
İsmail Özçelik, Tarih Araştırmalarında Yöntem ve Teknikler, s. 32-58; Fuad Köprülü, Edebiyat Araştırmaları, s. 49-130 |
anlatım ve tartışma |
|
8 |
Ara Sınav |
sınav |
yazılı sınav |
|
9 |
İslam Tarihi ve Türk İslam Edebiyatı Alanında Kaynak Tenkidi I |
Mübahat S. Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usûl, s. 28-34; Fuad Köprülü, Edebiyat Araştırmaları, s. 38-47 |
anlatım ve tartışma |
|
10 |
İslam Tarihi ve Türk İslam Edebiyatı Alanında Kaynak Tenkidi II |
Mübahat S. Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usûl, s. 34-35; Fuad Köprülü, Edebiyat Araştırmaları, s. 38-47 |
anlatım ve tartışma |
|
11 |
Tarih ve Edebiyat Usulüyle İlgili Uygulamalar I |
Örnek metinlerin okunması ve değerlendirilmesi |
müzakere |
|
12 |
Tarih ve Edebiyat Usulüyle İlgili Uygulamalar II |
Örnek metinlerin okunması ve değerlendirilmesi |
müzakere |
|
13 |
Tarih ve Edebiyat Usulüyle İlgili Uygulamalar III |
Örnek metinlerin okunması ve değerlendirilmesi |
müzakere |
|
14 |
Tarih ve Edebiyat Usulüyle İlgili Uygulamalar IV |
Örnek metinlerin okunması ve değerlendirilmesi |
müzakere |
|
15 |
Tarih ve Edebiyat Usulüyle İlgili Uygulamalar V |
Örnek metinlerin okunması ve değerlendirilmesi |
müzakere |
|
16/17 |
Sınav |
sınav |
yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Mübahat S. Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usul, İstanbul 19991,
Agah Sırrı Levent, Türk Edebiyatı Tarihi I Cilt Giriş, Ankara 1973,
İsmail Özçelik, Tarih Araştırmalarında Yöntem ve Teknikler, Ankara 2001; Fuad Köprülü, Edebiyat Araştırmaları, Ankara 1999
A. Zeki Velidi Togan, Tarihte Usul, İstanbul 1985.
Leon- E. Halkın, Tarih Tenkidinin Unsurları (çev. Bahaeddin Yediyıldız), Ankara 2000
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
100 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslâm Tarihi’nin dönemlerini ve bu dönemler arasındaki farkları bilir. |
5 |
|
2 |
İslâm Medeniyetinin doğuşu, kaynakları, gelişmesi ve diğer medeniyetlere etkileri; Müslüman toplumların sosyo-kültürel ve iktisadî özellikleri hakkında karşılaştırma yapabilecek ölçüde teferruatlı bilgi sahibi olur. |
5 |
|
3 |
Bu alanlarda siyasî, kültürel ve sosyal tarih bakımından disiplinler arası metodolojik, sentezci ve eleştirel bakış açısı kazanır ve bu kazanımlarını çalışmalarında uygulayabilir. |
5 |
|
4 |
Türk-İslâm Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri orijinalinden okuyup anlayabilir. |
5 |
|
5 |
Genel müzik nazariyatı hakkında bilgi sahibidir. |
0 |
|
6 |
Mimarî ve tezyinî sanatların tarihini, özelliklerini bilir. |
1 |
|
7 |
Estetik düşünce anlayışına sahiptir. |
1 |
|
8 |
Osmanlı Türkçesi ile yazılmış edebî ve tarihî metinleri günümüz Türkçesine aktarabilir. |
5 |
|
9 |
Türk-İslâm kültürü çerçevesinde tarihî, edebî bir bakış açısı kazanır. |
5 |
|
10 |
Araştırmalarda Osmanlı Türkçesi ile yazılmış matbu veya yazma eserlerden faydalanabilir. |
5 |
|
11 |
Türk-Din Mûsikîsi formları hakkında bilgi sahibi olup, uygulama yapabilir. |
0 |
|
12 |
Kazanımlarını eleştirel bir bakış açısıyla bilimsel üretkenliğe dönüştürebilir. |
5 |
|
13 |
Kültür, medeniyet ve tarih ilişkisini kavrayabilir |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
5 |
70 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
5 |
70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
10 |
20 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
0 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
0 |
0 |
0 |
|
Toplam İş Yükü: | 160 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.4 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|