Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Uzmanlık Alan Dersi

Dersin Kodu : İTS1 700

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Alt Aşama (Önlisans)

Dersin Yılı : İlk 2 Yıl

Dersin Dönemi : Güz ve Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. FATİH YAHYA AYAZ
Doç.Dr. NURAN ÖZTÜRK
Dr.Öğr. ÜyesiDr. HAMİT DİKMEN

Dersin Öğrenme Kazanımları : İslam Tarihi ve Sanatları alanında bilimsel çalışmalar için gerekli metodolojiyi öğrenir
Alandaki usul eserlerini tanır
Bilgileri uygulamaya dönüştürebilir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : SEÇMELİ DERSLER

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : İslâm Tarihi ve Sanatları alanında usul bilgisine sahip olmak

Dersin İçeriği : İslam Tarihi ve Sanatları alanında bilimsel çalışma yöntemlerine giriş; İslam Tarihi ve Türk İslam Edebiyatı alanında kaynak tenkidi; Tarih ve Türk İslam edebiyatı usuliyle ilgili uygulamalar.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Öğretim üyesi odası


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 İslâm Tarihi ve Sanatları Alanında Bilimsel Çalışma Yöntemlerine Giriş I, Mübahat S. Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usûl, s. 1-9; Fuad Köprülü, Edebiyat Araştırmaları, s. 3-23 anlatım ve tartışma
2 İslâm Tarihi ve Sanatları Alanında Bilimsel Çalışma Yöntemlerine Giriş II, Mübahat S. Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usûl, s. 9-15; Fuad Köprülü, Edebiyat Araştırmaları, s. 23-33 anlatım ve tartışma
3 İslâm Tarihi ve Sanatları Alanında Bilimsel Çalışma Yöntemlerine Giriş III, Mübahat S. Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usûl, s. 18-26; Fuad Köprülü, Edebiyat Araştırmaları, s. 33-38 anlatım ve tartışma
4 İslâm Tarihi ve Sanatları Alanında Bilimsel Çalışma Yöntemlerine Giriş IV, Mübahat S. Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usûl, s. 18-26; Fuad Köprülü, Edebiyat Araştırmaları, s. 38-47 anlatım ve tartışma
5 İslâm Tarihi ve Sanatları Alanında Bilimsel Çalışma Yöntemlerine Giriş V, Mübahat S. Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usûl, s. 26-28; Fuad Köprülü, Edebiyat Araştırmaları, s. 38-47 anlatım ve tartışma
6 İslâm Tarihi ve Sanatları Alanında Bilimsel Çalışma Yöntemlerine Giriş VI, İsmail Özçelik, Tarih Araştırmalarında Yöntem ve Teknikler, s. 113-136; Fuad Köprülü, Edebiyat Araştırmaları, s. 49-130 anlatım ve tartışma
7 İslâm Tarihi ve Sanatları Alanında Bilimsel Çalışma Yöntemlerine Giriş VII, İsmail Özçelik, Tarih Araştırmalarında Yöntem ve Teknikler, s. 32-58; Fuad Köprülü, Edebiyat Araştırmaları, s. 49-130 anlatım ve tartışma
8 Ara Sınav sınav yazılı sınav
9 İslam Tarihi ve Türk İslam Edebiyatı Alanında Kaynak Tenkidi I Mübahat S. Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usûl, s. 28-34; Fuad Köprülü, Edebiyat Araştırmaları, s. 38-47 anlatım ve tartışma
10 İslam Tarihi ve Türk İslam Edebiyatı Alanında Kaynak Tenkidi II Mübahat S. Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usûl, s. 34-35; Fuad Köprülü, Edebiyat Araştırmaları, s. 38-47 anlatım ve tartışma
11 Tarih ve Edebiyat Usulüyle İlgili Uygulamalar I Örnek metinlerin okunması ve değerlendirilmesi müzakere
12 Tarih ve Edebiyat Usulüyle İlgili Uygulamalar II Örnek metinlerin okunması ve değerlendirilmesi müzakere
13 Tarih ve Edebiyat Usulüyle İlgili Uygulamalar III Örnek metinlerin okunması ve değerlendirilmesi müzakere
14 Tarih ve Edebiyat Usulüyle İlgili Uygulamalar IV Örnek metinlerin okunması ve değerlendirilmesi müzakere
15 Tarih ve Edebiyat Usulüyle İlgili Uygulamalar V Örnek metinlerin okunması ve değerlendirilmesi müzakere
16/17 Sınav sınav yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Mübahat S. Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usul, İstanbul 19991, Agah Sırrı Levent, Türk Edebiyatı Tarihi I Cilt Giriş, Ankara 1973, İsmail Özçelik, Tarih Araştırmalarında Yöntem ve Teknikler, Ankara 2001; Fuad Köprülü, Edebiyat Araştırmaları, Ankara 1999 A. Zeki Velidi Togan, Tarihte Usul, İstanbul 1985.
 Leon- E. Halkın, Tarih Tenkidinin Unsurları (çev. Bahaeddin Yediyıldız), Ankara 2000
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0
    Ödev/Proje/Diğer 2 100
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslâm Tarihi’nin dönemlerini ve bu dönemler arasındaki farkları bilir. 5
2 İslâm Medeniyetinin doğuşu, kaynakları, gelişmesi ve diğer medeniyetlere etkileri; Müslüman toplumların sosyo-kültürel ve iktisadî özellikleri hakkında karşılaştırma yapabilecek ölçüde teferruatlı bilgi sahibi olur. 5
3 Bu alanlarda siyasî, kültürel ve sosyal tarih bakımından disiplinler arası metodolojik, sentezci ve eleştirel bakış açısı kazanır ve bu kazanımlarını çalışmalarında uygulayabilir. 5
4 Türk-İslâm Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri orijinalinden okuyup anlayabilir. 5
5 Genel müzik nazariyatı hakkında bilgi sahibidir. 0
6 Mimarî ve tezyinî sanatların tarihini, özelliklerini bilir. 1
7 Estetik düşünce anlayışına sahiptir. 1
8 Osmanlı Türkçesi ile yazılmış edebî ve tarihî metinleri günümüz Türkçesine aktarabilir. 5
9 Türk-İslâm kültürü çerçevesinde tarihî, edebî bir bakış açısı kazanır. 5
10 Araştırmalarda Osmanlı Türkçesi ile yazılmış matbu veya yazma eserlerden faydalanabilir. 5
11 Türk-Din Mûsikîsi formları hakkında bilgi sahibi olup, uygulama yapabilir. 0
12 Kazanımlarını eleştirel bir bakış açısıyla bilimsel üretkenliğe dönüştürebilir. 5
13 Kültür, medeniyet ve tarih ilişkisini kavrayabilir 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 5 70
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 10 20
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 0 0 0
Toplam İş Yükü: 160
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6.4
Dersin AKTS Kredisi: 6