|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Ölçme Ve Değerlendirme |
|
Dersin Kodu |
: |
MB 304 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. AHMET DOĞANAY |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Ölçme ve değerlendirme kavramlarını tanımlar Öğretimde ölçme ve değerlendirmenin rolünü kavrar ve öneminin farkında olur. Eğitimde kullanılan ölçme araç ve tekniklerini açıklar. Ölçme araçlarında bulunması gereken özellikleri açıklar. Test maddesi hazırlar, uygular ve değerlendirir. Okul öğrenmelerinde kullanılan araçlardan elde edilen puanların test ve madde istatistiklerini hesaplar Değerlendirme ve not verme tekniklerini uygular.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Eğitim işiyle uğraşacak olan bireylere, bir dersin ölçme-değerlendirme süreci boyunca, kullanılması gereken ölçme araçlarını belirleme, uygulama ve değerlendirme gibi temel becerileri kazandırmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Eğitimde ölçme ve değerlendirmenin önemi, geleneksel ve alternatif ölçme araç ve tekniklerini karşılaştırma, ölçme araç ve tekniklerinin özelliklerini açıklama, ölçme sonuçları üzerinde basit istatistiki işlemleri yapma, Eğitimde kullanılan çeşitli ölçme araçlarını geliştirme becerisi kazanır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
R1 derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Eğitimde ölçme –değerlendirmenin yeri ve temel kavramlar |
Karip (2007), s.2-15 |
Anlatım, tartışma, soru-yanıt |
|
2 |
Eğitimde ölçme –değerlendirmenin yeri ve temel kavramlar |
Karip (2007), s.2-15 |
Anlatım, tartışma, soru-yanıt |
|
3 |
Öğretimde ölçme-değerlendirmenin planlanması |
Karip (2007), s. 82-110 |
Anlatım, tartışma, soru-yanıt |
|
4 |
Ölçümlerin geçerlik ve güvenirliği |
Karip (2007), s. 52-78 |
Anlatım, tartışma, soru-yanıt |
|
5 |
Ölçümlerin geçerlik ve güvenirliği |
Karip (2007), s. 52-78 |
Anlatım, tartışma, soru-yanıt |
|
6 |
Ölçme-değerlendirmede geleneksel testler |
Karip (2007), s.112-190 |
Anlatım, tartışma, soru-yanıt,uygulama |
|
7 |
Ölçme-değerlendirmede geleneksel testler |
Karip (2007), s.112-190 |
Anlatım, tartışma, soru-yanıt,uygulama |
|
8 |
Ara sınav |
Sınava Hazırlık |
Yazılı sınav |
|
9 |
Ölçme-değerlendirmede çağdaş yaklaşımlar |
Karip (2007), s. 194-232 |
Anlatım, tartışma, soru-yanıt,uygulama |
|
10 |
Ölçme-değerlendirmede çağdaş yaklaşımlar |
Karip (2007), s. 194-232 |
Anlatım, tartışma, soru-yanıt,uygulama |
|
11 |
Öğrenme alan ve düzeylerine uygun ölçme araçları hazırlama |
Özçelik (1998), s. 91-117 |
Anlatım, tartışma, soru-yanıt,uygulama |
|
12 |
Test geliştirme |
Karip (2007), s. 242-272 |
Anlatım, tartışma, soru-yanıt,uygulama |
|
13 |
Test geliştirme |
Karip (2007), s. 242-272 |
Anlatım, tartışma, soru-yanıt,uygulama |
|
14 |
Sınıf içi değerlendirme ve not verme |
Karip (2007), s. 274-311 |
Anlatım, tartışma, soru-yanıt,uygulama |
|
15 |
Sınıf içi değerlendirme ve not verme |
Karip (2007), s. 274-311 |
Anlatım, tartışma, soru-yanıt,uygulama |
|
16/17 |
Final sınavı |
Sınava hazırlık |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Karip, E. (Editör). 2007). Ölçme ve değerlendirme. Ankara: PegemA Yayıncılık
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Özçelik, Durmuş Ali (1998). Ölçme ve değerlendirme. Ankara: OSYM yayınları
Tan, Ş. (2008). Öğretimde ölçme ve değerlendirme: KPSS el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
Tekindal S. (Editör). (2008). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi.
Atılgan, H. (Editör). (2007). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık
Bahar, M.; Nartgün, Z.; Durmuş, S. & Bıçak, B. (2000). Geleneksel-alternatif ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi.
Erkan, S. & Gömleksiz, M. (Editörler). (2008). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Nobel Yayıncılık
Erkuş, A. (2006). Sınıf öğretmenleri için ölçme ve değerlendirme: Kavramlar uygulamalar. Ankara: Ekinoks Yayınları.
Kutlu, Ö.; Doğan, C. D. & Karakaya, İ. (2008). Öğrenci başarısının belirlenmesi performansa ve portfolyaya dayalı durum belirleme. Ankara: Pegem Akademi
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Edebi terimleri tanımlar. |
0 |
|
2 |
Farklı yaş gruplarının karakteristik özelliklerini ayırt eder. |
0 |
|
3 |
Temel kavram ve ilkelerden uygulama sırasında yararlanır. |
4 |
|
4 |
Dil öğretiminin temel kavram ve ilkelerini ayırt eder. |
0 |
|
5 |
Yaş gruplarının karakteristik özellikleri doğrultusunda uygulamalar yapar. |
0 |
|
6 |
Ölçme ve değerlendirme yöntemlerini listeler. |
5 |
|
7 |
Verdiği eğitimin doğasına uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. |
5 |
|
8 |
Materyal geliştirme, kullanma ve uyarlama yöntemlerini ayırt eder. |
0 |
|
9 |
öğrencilerin ihtiyacına (yaş, çevre ve fiziksel koşulları) göre uygun yöntem ve materyaller arasından seçim yapar |
0 |
|
10 |
İhtiyaçlar doğrultusunda materyalleri uyarlar ve geliştirir. |
0 |
|
11 |
Ders kitaplarını öğrenci profiline uygunluğu bakımından değerlendirir. |
0 |
|
12 |
Ders kitaplarını farklı yönlerden eleştirir, seçim yapar. |
0 |
|
13 |
Dil becerilerinin öğretimi ile ilgili kuramsal bilgiye sahiptir. |
0 |
|
14 |
Edebi metinleri çözümler ve yorumlar. |
0 |
|
15 |
Anadilden yabancı dile ve yabancı dilden ana dile çeviri yapar. |
0 |
|
16 |
Çeviri ile ilgili kuramsal bilgiye sahiptir. |
0 |
|
17 |
Dil becerilerinin öğretimi ile ilgili kuramları uygulamalarına yansıtır. |
0 |
|
18 |
Dil bilimle ilgili alt alanları açıklar, temel terim ve kuramları ayırt eder. |
0 |
|
19 |
Çeşitli dillerde dilbilim kurallarının nasıl işlediğini yorumlar. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
2 |
26 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
4 |
4 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 87 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.48 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|