Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Ölçme Ve Değerlendirme

Dersin Kodu : MB 304

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. AHMET DOĞANAY

Dersin Öğrenme Kazanımları : Ölçme ve değerlendirme kavramlarını tanımlar
Öğretimde ölçme ve değerlendirmenin rolünü kavrar ve öneminin farkında olur.
Eğitimde kullanılan ölçme araç ve tekniklerini açıklar.
Ölçme araçlarında bulunması gereken özellikleri açıklar.
Test maddesi hazırlar, uygular ve değerlendirir.
Okul öğrenmelerinde kullanılan araçlardan elde edilen puanların test ve madde istatistiklerini hesaplar
Değerlendirme ve not verme tekniklerini uygular.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Eğitim işiyle uğraşacak olan bireylere, bir dersin ölçme-değerlendirme süreci boyunca, kullanılması gereken ölçme araçlarını belirleme, uygulama ve değerlendirme gibi temel becerileri kazandırmaktır.

Dersin İçeriği : Eğitimde ölçme ve değerlendirmenin önemi, geleneksel ve alternatif ölçme araç ve tekniklerini karşılaştırma, ölçme araç ve tekniklerinin özelliklerini açıklama, ölçme sonuçları üzerinde basit istatistiki işlemleri yapma, Eğitimde kullanılan çeşitli ölçme araçlarını geliştirme becerisi kazanır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : R1 derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Eğitimde ölçme –değerlendirmenin yeri ve temel kavramlar Karip (2007), s.2-15 Anlatım, tartışma, soru-yanıt
2 Eğitimde ölçme –değerlendirmenin yeri ve temel kavramlar Karip (2007), s.2-15 Anlatım, tartışma, soru-yanıt
3 Öğretimde ölçme-değerlendirmenin planlanması Karip (2007), s. 82-110 Anlatım, tartışma, soru-yanıt
4 Ölçümlerin geçerlik ve güvenirliği Karip (2007), s. 52-78 Anlatım, tartışma, soru-yanıt
5 Ölçümlerin geçerlik ve güvenirliği Karip (2007), s. 52-78 Anlatım, tartışma, soru-yanıt
6 Ölçme-değerlendirmede geleneksel testler Karip (2007), s.112-190 Anlatım, tartışma, soru-yanıt,uygulama
7 Ölçme-değerlendirmede geleneksel testler Karip (2007), s.112-190 Anlatım, tartışma, soru-yanıt,uygulama
8 Ara sınav Sınava Hazırlık Yazılı sınav
9 Ölçme-değerlendirmede çağdaş yaklaşımlar Karip (2007), s. 194-232 Anlatım, tartışma, soru-yanıt,uygulama
10 Ölçme-değerlendirmede çağdaş yaklaşımlar Karip (2007), s. 194-232 Anlatım, tartışma, soru-yanıt,uygulama
11 Öğrenme alan ve düzeylerine uygun ölçme araçları hazırlama Özçelik (1998), s. 91-117 Anlatım, tartışma, soru-yanıt,uygulama
12 Test geliştirme Karip (2007), s. 242-272 Anlatım, tartışma, soru-yanıt,uygulama
13 Test geliştirme Karip (2007), s. 242-272 Anlatım, tartışma, soru-yanıt,uygulama
14 Sınıf içi değerlendirme ve not verme Karip (2007), s. 274-311 Anlatım, tartışma, soru-yanıt,uygulama
15 Sınıf içi değerlendirme ve not verme Karip (2007), s. 274-311 Anlatım, tartışma, soru-yanıt,uygulama
16/17 Final sınavı Sınava hazırlık Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Karip, E. (Editör). 2007). Ölçme ve değerlendirme. Ankara: PegemA Yayıncılık
Diğer Kaynaklar  Özçelik, Durmuş Ali (1998). Ölçme ve değerlendirme. Ankara: OSYM yayınları
 Tan, Ş. (2008). Öğretimde ölçme ve değerlendirme: KPSS el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
 Tekindal S. (Editör). (2008). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi.
 Atılgan, H. (Editör). (2007). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık
 Bahar, M.; Nartgün, Z.; Durmuş, S. & Bıçak, B. (2000). Geleneksel-alternatif ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi.
 Erkan, S. & Gömleksiz, M. (Editörler). (2008). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Nobel Yayıncılık
 Erkuş, A. (2006). Sınıf öğretmenleri için ölçme ve değerlendirme: Kavramlar uygulamalar. Ankara: Ekinoks Yayınları.
 Kutlu, Ö.; Doğan, C. D. & Karakaya, İ. (2008). Öğrenci başarısının belirlenmesi performansa ve portfolyaya dayalı durum belirleme. Ankara: Pegem Akademi


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 1 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Edebi terimleri tanımlar. 0
2 Farklı yaş gruplarının karakteristik özelliklerini ayırt eder. 0
3 Temel kavram ve ilkelerden uygulama sırasında yararlanır. 4
4 Dil öğretiminin temel kavram ve ilkelerini ayırt eder. 0
5 Yaş gruplarının karakteristik özellikleri doğrultusunda uygulamalar yapar. 0
6 Ölçme ve değerlendirme yöntemlerini listeler. 5
7 Verdiği eğitimin doğasına uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. 5
8 Materyal geliştirme, kullanma ve uyarlama yöntemlerini ayırt eder. 0
9 öğrencilerin ihtiyacına (yaş, çevre ve fiziksel koşulları) göre uygun yöntem ve materyaller arasından seçim yapar 0
10 İhtiyaçlar doğrultusunda materyalleri uyarlar ve geliştirir. 0
11 Ders kitaplarını öğrenci profiline uygunluğu bakımından değerlendirir. 0
12 Ders kitaplarını farklı yönlerden eleştirir, seçim yapar. 0
13 Dil becerilerinin öğretimi ile ilgili kuramsal bilgiye sahiptir. 0
14 Edebi metinleri çözümler ve yorumlar. 0
15 Anadilden yabancı dile ve yabancı dilden ana dile çeviri yapar. 0
16 Çeviri ile ilgili kuramsal bilgiye sahiptir. 0
17 Dil becerilerinin öğretimi ile ilgili kuramları uygulamalarına yansıtır. 0
18 Dil bilimle ilgili alt alanları açıklar, temel terim ve kuramları ayırt eder. 0
19 Çeşitli dillerde dilbilim kurallarının nasıl işlediğini yorumlar. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 4 4
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 87
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.48
Dersin AKTS Kredisi: 3