|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sağlık Mevzuatı |
|
Dersin Kodu |
: |
HMS426 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. SERAP TORUN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Hukuk ve sağlık mevzuatı kavramlarını değerlendirme yetisi kazanır. Cumhuriyet sonrası ilk yıllarda çıkarılan sağlığa ilişkin yasa ve yönetmelikler hakkında bilgi sahibi olur ve bunları değerlendirebilir. Sağlık alanına ilişkin mesleki yaşantıda karşılaşılabilecek kanunları öğrenir ve uygun hizmet verir hale gelir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Ülkemizde sağlık hizmetlerinin sunumu sırasında uyulmak zorunda olunan kanun ve yönetmelikleri bilmek ve bu kanun ve yönetmeliklerin sağlık alanına yansımalarını yorumlamaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Sağlığa ilişkin yasa ve yönetmeliklerdir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Hukuk ve Sağlık Mevzuatı |
okuma |
Anlatım, soru-cevap, beyin fırtınası, tartışma |
|
2 |
Yazılı hukuk kuralları |
okuma |
Anlatım, soru-cevap, beyin fırtınası, tartışma |
|
3 |
Anayasa ve kanunlar |
okuma |
Anlatım, soru-cevap, beyin fırtınası, tartışma |
|
4 |
Yasa gücünde metinler |
okuma |
Anlatım, soru-cevap, beyin fırtınası, tartışma |
|
5 |
Cumhuriyet sonrası ilk yıllarda çıkarılan sağlığa ilişkin yasa ve yönetmelikler |
okuma |
Anlatım, soru-cevap, beyin fırtınası, tartışma |
|
6 |
Tababet ve Şuabatı San’atlarının Tarzı İcrasına Dair Kanun |
okuma |
Anlatım, soru-cevap, beyin fırtınası, tartışma |
|
7 |
Umumi Hıfzısıhha Kanunu, Sağlığın sosyalleştirilmesi |
okuma |
Anlatım, soru-cevap, beyin fırtınası, tartışma |
|
8 |
vize |
okuma |
yazılı soru ve cevap |
|
9 |
Sağlık Hizmetleri Temel Kanunu |
okuma |
Anlatım, soru-cevap, beyin fırtınası, tartışma |
|
10 |
Yataklı Tedavi Kurumları İşletme Yönetmeliği |
okuma |
Anlatım, soru-cevap, beyin fırtınası, tartışma |
|
11 |
Özel Hastaneler Kanunu ve Yönetmeliği |
okuma |
Anlatım, soru-cevap, beyin fırtınası, tartışma |
|
12 |
Aile Hekimliği Kanunu |
okuma |
Anlatım, soru-cevap, beyin fırtınası, tartışma |
|
13 |
Türk Tabipler Birliği Kanunu |
okuma |
Anlatım, soru-cevap, beyin fırtınası, tartışma |
|
14 |
Hemşirelik Kanunu |
okuma |
Anlatım, soru-cevap, beyin fırtınası, tartışma |
|
15 |
Sağlık alanına ilişkin diğer kanun ve yönetmelikler |
okuma |
Anlatım, soru-cevap, beyin fırtınası, tartışma |
|
16/17 |
Final |
okuma |
yazılı soru ve cevap |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Türk sağlık sistemindeki kanunlar
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir. |
0 |
|
2 |
Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir |
3 |
|
3 |
Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir. |
5 |
|
4 |
İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar .
|
0 |
|
5 |
Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir. |
1 |
|
6 |
Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir. |
1 |
|
7 |
İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerine ait bilgilerini mesleki uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar, uygular ve değerlendirir. |
0 |
|
8 |
Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır. |
5 |
|
9 |
Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir. |
5 |
|
10 |
Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
5 |
|
11 |
Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
4 |
|
12 |
Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır. |
2 |
|
13 |
Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir. |
3 |
|
14 |
Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramlar doğrultusunda, etkili iletişim tekniklerini kullanır. |
2 |
|
15 |
Hemşirelikle ilgili gelişmeleri ve bilimsel yöntemleri uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalar yapar. |
0 |
|
16 |
Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde kullanır.
|
1 |
|
17 |
Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecindeki bilgilerini hemşirelik hizmetlerinde kullanır. |
5 |
|
18 |
Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri ve bilimsel problem çözme yöntemini uygulamalarında kullanır. |
1 |
|
19 |
Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır. |
5 |
|
20 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
10 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 67 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.68 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|