Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Biyolojik Materyallerde Mekanik Zedelenme |
|
Dersin Kodu |
: |
TM-612 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. KUBİLAY KAZIMVURSAVUŞ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Hasat sonrası işlemleri süresince mekanik zedelenme oluşum nedenlerini bilir Sıkıştırma, çarpma ve titreşim zedelenmeleri hakkında bilgi sahibidir Tarım makinaları tasarımında mekanik zedelenmenin azaltılabilmesi için alınması gereken önlemleri bilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Hasat sonrası işlemler sırasında oluşan mekanik zedelenme ve önleme yollarına ilişkin öğrencileri bilgilendirmek ve mühendislik uygulamalarında karşılaşılan makine - ürün etkileşimi ve zedelenme oluşumunu önleme yolları ile ürün özellikleri hakkında bilgi vermek ve problemi çözme pratiği kazandırmak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Mekanik zedelenmenin tanımı, mekanik zedelenme oluşum nedenleri ve şekilleri, sıkıştırma zedelenmesi, çarpma zedelenmesi, titreşim zedelenmesi (statik ve dinamik yük etkisi altında), mekanik zedelenme ölçüm yöntemleri ve matematiksel modellenmesi, elastik ve plastik çarpma koşulu, mekanik zedelenmelere karşı gösterilen direnç, tarımsal ürünler için statik ve dinamik koşullarda müsaade edilebilir maksimum yükler, tarım makinaları tasarımında mekanik zedelenmenin azaltılabilmesi için alınması gereken önlemler, mekanik zedelenme tayininde elektronik kullanımı. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik, Laboratuvar |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Biyolojik materyallerin mekanik özellikleri ve mekanik zedelenme üzerindeki etkileri |
Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerden yararlanılır. |
Ders kitapları ve power point sunumları kullanır |
|
2 |
Mekanik zedelenmenin tanımı, oluşum nedenleri ve zedelenme şekilleri |
Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerden yararlanılır. |
Ders kitapları ve power point sunumları kullanır |
|
3 |
Statik ve dinamik yük etkisi altındaki zedelenme nedenlerinin incelenmesi |
Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerden yararlanılır. |
Ders kitapları ve power point sunumları kullanır |
|
4 |
Çarpma, sıkıştırma ve titreşimin mekanik zedelenme üzerindeki etkileri |
Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerden yararlanılır. |
Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerden yararlanılır. |
|
5 |
Mekanik zedelenme ölçüm yöntemleri ve matematiksel modellenmesi |
Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerden yararlanılır. |
Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerden yararlanılır. Laboratuvar uygulaması |
|
6 |
Çarpma koşulunda oluşan mekanik zedelenme ve enerji modeli ile zedelenme arasındaki ilişki |
Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerden yararlanılır. |
Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerden yararlanılır. Laboratuvar uygulaması |
|
7 |
Ara Sınav |
Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerden yararlanılır. |
Yazılı sınav |
|
8 |
Meyvelerde zedelenme direnç katsayısı ve zedelenme hassasiyetlerinin ölçülmesi |
Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerden yararlanılır. |
Ders kitapları ve power point sunumları kullanırLaboratuvar uygulaması |
|
9 |
Elastisite teorisinin tanımı, mekanik zedelenmeyi azaltmada elastisite teorisinin uygulanması |
Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerden yararlanılır. |
Ders kitapları ve power point sunumları kullanır |
|
10 |
İdeal elastik ve plastik çarpma koşulları, mekanik zedelenme üzerindeki etkileri |
Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerden yararlanılır. |
Ders kitapları ve power point sunumları kullanırLaboratuvar uygulaması |
|
11 |
Dinamik çarpma koşulunda mekanik zedelenme ve zedelenme eşik değerlerinin belirlenmesi (mekanik özellikler, kuvvet-zaman profili ve deformasyon-zaman profilinin kullanılması) |
Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerden yararlanılır. |
Ders kitapları ve power point sunumları kullanırLaboratuvar uygulaması |
|
12 |
Statik ve dinamik yük etkisi altındaki biyolojik materyallerin maksimum müsaade edilebilir yüklerinin hesaplanması |
Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerden yararlanılır. |
Ders kitapları ve power point sunumları kullanır |
|
13 |
Tarım makinaları tasarımında mekanik zedelenmenin azaltılabilmesi için alınması gereken önlemler |
Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerden yararlanılır. |
Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerden yararlanılır. |
|
14 |
Mekanik zedelenme tayininde elektronik araçların (kuvvet, ivme algılayıcılarının) kullanımı |
Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerden yararlanılır. |
Ders kitapları ve power point sunumları kullanır |
|
15 |
Biyolojik materyallerin mekanik özelliklerinin, kuvvet-zaman, deformasyon-zaman grafiklerinin belirlenmesine ilişkin laboratuvar uygulamaları. Kuvvet-zaman ve deformasyon zaman grafikleri kullanılarak hasar eşik değerlerinin belirlenmesi |
Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerden yararlanılır. |
Ders kitapları ve power point sunumları kullanır |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerden yararlanılır. |
Yazılı sınav |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Lisans derecesi yeterliliklerine dayalı bir alanda, bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama yeterliliklerine sahip olmak |
3 |
|
2 |
Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilmek ve bu bilgileri bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile uygulayabilmek |
0 |
|
3 |
Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki gruplara sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilmek |
2 |
|
4 |
Bağımsız olarak kendi başına, bir problemin kurgulanmasından başlayarak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları uygulamak ve bunları yazılı ve sözlü olarak sunabilmek |
0 |
|
5 |
Mesleki faaliyet ve projelerdeki öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek |
2 |
|
6 |
Çalışma gruplarının stratejik performanslarını değerlendirmek ve gelişmesine katkıda bulunabilmek |
0 |
|
7 |
Mesleğinin gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme ve geliştirebilme yetkinliğine sahip olmak |
3 |
|
8 |
Kendi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme, öğretme ve denetleme yeterliliğine sahip olmak |
0 |
|
9 |
Uzmanlık alanları ile ilgili olarak alanında çalışanlarla, alanı dışındaki daha geniş bilimsel topluluklarla ve toplumun geneli ile hem kendi dilinde hem de bir yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişimi ileri düzeyde kurma yetkinliğine ulaşmak |
0 |
|
10 |
Mühendislik çözümlerinin evrensel ve toplumsal bağlamda etkilerini anlama ve doğru bir biçimde yorumlama becerisi kazanmak |
3 |
|
11 |
Akademik ve profesyonel bağlamda teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunmak |
0 |
|
12 |
Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesinde stratejik karar verme süreçleri ile işlevsel etkileşim kurarak liderlik yapabilmek |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|