Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Arı-bitki İlişkisi

Dersin Kodu : ZTP467

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Alt Aşama (Önlisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı :

Dersin Öğrenme Kazanımları : Bal arılarının bitkisel üretimdeki önemini ve katkısını; nektar ve polen kaynağı bitkilerin sınıflandırılmasını ve özelliklerini; polinasyonun önemini, planlanmasını ve ekonomik değerini, bitki-polinatör ilişkisini, arıların meralanma davranışını, kolonilerin polinasyon çalışmalarına hazırlanması ve yönetim şeklini öğrerek sahada bu konudaki gereksinmeyi gidermek

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bal arılarının tarımsal alandaki önemini, katkısını ve ekonomik değerini ortaya koyarak, arıların yararlandığı nektar ve polen kaynağı olan bitkilerin özelliklerini öğreterek sahada bu konudaki gereksinmeyi gidermek.

Dersin İçeriği : Bal arılarının bitkisel üretime katkısı; nektar ve polen kaynağı bitkilerin sınıflandırılması, özellikleri; işlevsel bitkilerin morfolojisi ve fenolojisi, çiçeklenmenin doğası ve özellikleri; polen ve nektarın kimyası, bitki polenlerini ayırt etme teknikleri; polinasyonun önemi, planlanması ve ekonomik değeri, bitkilerin polinasyon istekleri, bitki-polinatör ilişkisi, arıların meralanma davranışı, polinasyon etkinliğini arttırma yolları, kolonilerin polinasyon çalışmalarına hazırlanması, yönetimi ve organizasyonu; tarımsal alanda arı, bitki ve çevre ilişkilerinin önemi, çevrede kullanılan tarımsal ilaçların arı kolonilerini ve bal arılarını etkileme şekilleri, pestisid tipleri, sınıflandırılması, etkileri ve oluşturduğu tehlikeler, arı zehirlenmesi, belirtileri ve zehirlenmeye etki eden faktörler, arılarda besin zehirlenmesi ve diğer bulaşma yolları, çeşitli zehirlenme problemleri, polinatör hasar ve ölümlerini azaltma yolları, arı ve bitki üreticilerinin uyması gereken kurallar, yasal düzenlemeler.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik, Arılık


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Bal arılarının bitkisel üretimdeki önemi, katkısı, ders notu, projeksiyon sunumu teorik bilgi
2 nektar ve polen kaynağı bitkilerin sınıflandırılması, özellikleri; ders notu, projeksiyon sunumu teorik bilgi
3 arıcılık açısından önemli bitkilerin morfolojisi ve fenolojisi, çiçeklenmenin doğası ve özellikleri ders notu, projeksiyon sunumu teorik bilgi
4 Polen ve nektarın kimyası, bitki polenlerini ayırt etme teknikleri; ders notu, projeksiyon sunumu teorik ve uygulamalı bilgi, ödev
5 Polinasyonun önemi, planlanması ve ekonomik değeri, tarımsal ürünlerin polinasyonu, bitkilerin polinasyon istekleri, ders notu, projeksiyon sunumu teorik bilgi
6 bitki-polinatör ilişkisi, arıların meralanma davranışı, polinasyon etkinliğini arttırma yolları, ders notu, projeksiyon sunumu teorik bilgi
7 SINAV soru hazırlama yazılı
8 kolonilerin polinasyon çalışmalarına hazırlanması, yönetimi ve organizasyonu; ders notu, projeksiyon sunumu teorik bilgi
9 tarımsal alanda arı, bitki ve çevre ilişkilerinin önemi, ders notu, projeksiyon sunumu teorik bilgi
10 çevrede kullanılan tarımsal ilaçların arı kolonilerini ve bal arılarını etkileme şekilleri, ders notu, projeksiyon sunumu teorik bilgi
11 pestisid tipleri, sınıflandırılması, etkileri ve oluşturduğu tehlikeler, ders notu, projeksiyon sunumu teorik bilgi
12 sınav soru hazırlama yazılı
13 arı zehirlenmesi, belirtileri ve zehirlenmeye etki eden faktörler, ders notu, projeksiyon sunumu teorik ve uygulamalı bilgi
14 arılarda bitkilerden kaynaklanan zehirlenmeler, çeşitli zehirlenme problemleri, polinatör hasar ve ölümlerini azaltma yolları, ders notu, projeksiyon sunumu teorik, görsel uygulamalı bilgi
15 arı ve bitki üreticilerinin uyması gereken kurallar, yasal düzenlemeler. ders notu, projeksiyon sunumu teorik bilgi
16/17 sınav soru hazırlama yazılı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Kumova, U. 2001. Arı, Bitki ve Çevre İlişkisi Ders Notu. 80 sayfa. Tutkun, E. 2000. Teknik Arıcılık El Kitabı, TKV Yayınları, Yayın No:2, 235 sayfa
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 2 70
    Ödev/Proje/Diğer 1 30
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Alternatif üretim sistemleri (organik üretim, iyi tarım uygulamaları, iyi hayvan besleme uygulamaları gibi. ) konularda yeterli bilgi ve birikime sahiptir. 5
2 Çiftlik hayvanların temel özelliklerini (anatomik, morfolojik, fizyolojik vb. tüm biyolojik özelliklerini) bilir. Hayvansal üretimde türlere ve çevre koşullarına uygun barınak planlanma konularında yeterli bilgiye sahiptir. Hayvansal üretimde türlere ve çevre koşullarına gore yem üretimi ve saklama, hayvan besleme programları yapabilme bilgilerine sahiptir Hayvansal üretimde işletmede elde edilen ürünlerin muhafazası konularında yeterli bilgiye sahiptir 4
3 Hayvan ıslahına temel teşkil edecek genetik ve istatistik bilgilerine sahiptir. Endüstriyel hayvancılık konusunda yeterli bilgi ve birikime sahiptir 3
4 Bilgi teknolojilerini kullanarak hayvansal üretim ile ilgili yenilikleri takip eder ve bu konuda her türlü bilgiye ulaşır. 4
5 Sahada görev yapan değişik kademelerdeki kişilere bilgilerini aktarabilme, iletişim kurabilme, bilgi sağlama ve teknik gelişimleri izleyebilme özgüvenine sahip olma 5
6 Zootekni alanında istenilen düzeyde verim ve kalitenin elde edilmesini olumsuz etkileyebilecek teknik ve ekonomik sorunların kaynağını bulma ve buna uygun çözüm önerileri geliştirebilme 4
7 Alanıyla ilgili uygulamalarda kullanılan teknik bilgiye sahip olma 5
8 —Türkiye ihtiyaçlarını karşılamaya yönelik gereklere sahip Zooteknistler yetiştirmek, 4
9 Zootekni alanındaki bilgileri elde etme, araştırma, değerlendirme, kayıt etme, danışmanlık yapma ve proje yazma ve uygulayabilme 4
10 Hayvan yetiştiriciliğindeki teknikleri bilme ve uygulama Küçükbaş hayvan yetiştiriciliğindeki ve beslemediki teknikleri bilme ve uygulama kanatlı hayvan yetiştiriciliğindeki ve beslemedeki teknikleri bilme ve uygulama yvan ıslahına temel teşkil edecek genetik ve istatistik bilgilerini hayvansal üretime aktarma Küçükbaş hayvan yetiştiriciliğindeki ve beslemediki teknikleri bilme ve uygulama kanatlı hayvan yetiştiriciliğindeki ve beslemedeki teknikleri bilme ve uygulama yvan ıslahına temel teşkil edecek genetik ve istatistik bilgilerini hayvansal üretime aktarma 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 2 2 4
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 50
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2
Dersin AKTS Kredisi: 2